Lepiej więcej / Subway najchętniej nawiąże współpracę z osobami, które chciałyby otworzyć przynajmniej trzy restauracje.
Piątek
24.11.2023
Subway chce przyspieszyć rozwój sieci w Polsce. Kto może zostać franczyzobiorcą tej międzynarodowej marki?
 

W tym roku właścicielem Subwaya został fundusz inwestycyjny Roark Capital. Nowy właściciel ma plany dynamicznego rozwoju marki. A Europa Środkowo-Wschodnia – w tym Polska – ma być jednym z głównych filarów tego rozwoju na najbliższe lata.

Dziś Subway ma w Polsce 175 lokali. 64 z nich prowadzą indywidualni franczyzobiorcy, resztę koncerny Mol i Amic Energy.

– W tym roku otworzyliśmy siedem nowych restauracji. Plany na 2024 rok zakładają 15 otwarć, a plan trzyletni 40 nowych lokali – informuje Piotr Bruździak, business developer Subway Polska. – Nie chcemy otwierać dużo i szybko. Stawiamy na przemyślane lokalizacje, z długoterminowymi perspektywami.

Świadomy franczyzobiorca

Subway najchętniej nawiąże współpracę z osobami, które chciałyby otworzyć przynajmniej trzy restauracje. Ale szansę mają też ci, których interesuje otwarcie jednego lokalu.

– Szukamy osób, które chcą zaangażować się w prowadzenie tego biznesu – podkreśla Piotr Bruździak. – Proces rekrutacji będzie bardziej złożony niż dotychczas. Od kandydatów na franczyzobiorców oczekujemy świadomości biznesowej i rynkowej. Dobrze, gdyby mogli wykazać się sukcesami w zarządzaniu czy prowadzeniu biznesu. Doświadczenie w gastronomii nie jest konieczne. Muszą to być jednak ludzie z wizją, którzy potrafią nas do siebie i tej wizji przekonać. Muszą też rozumieć, że czeka ich praca nie od godz. 9 do 17, ale przez 24 godziny na dobę.

Dobra lokalizacja

W większości przypadków to centrala szuka miejsca na restaurację, a te zaproponowane przez franczyzobiorców analizuje i opiniuje. Subway najchętniej otwiera lokale w dużych i średnich miastach. Restauracje w centrach handlowych to właściwie znak firmowy marki. Ale równie atrakcyjne są huby komunikacyjne – dworce kolejowe, ale też lotniska (Subwaya znajdziemy na warszawskim Okęciu). Sieć nie wyklucza także otwarć przy głównych ulicach miast.

Każda lokalizacja jest dokładnie weryfikowana.

– Sprawdzamy nie tylko to, czy lokal sam w sobie spełnia odpowiednie warunki co do np. wielkości, możliwości prowadzenia gastronomii – wyjaśnia Piotr Bruździak. – Analizujemy ruch samochodowy i pieszy w tym miejscu, badamy konkurencję. Zgłaszamy lokalizację do centrali, która dokonuje ostatecznej akceptacji. Franczyzobiorcy przestawiamy też szczegółowy biznesplan dla konkretnej lokalizacji, aby łatwiej mu było podjąć ostateczną decyzję.

Jak podkreśla przedstawiciel Subwaya, przewagą sieci jest fakt, że w lokalach nie ma smażenia czy gotowania, więc kuchnia nie wymaga dużej ilości sprzętu.

– Na miejscu wypiekamy tylko chleb i podgrzewamy kanapki. Jesteśmy w stanie zmieścić się w takich lokalach, w których inni się nie zmieszczą – podkreśla Piotr Bruździak. – Teraz pracujemy też nad lokalizacjami na wyspach handlowych.

Inwestycje i zyski

Przygotowanie restauracji trwa zwykle do 6 tygodni. Inwestycja wynosi od 500 do 800 tys. zł. W tej kwocie mieści się jednorazowa opłata wstępna, która wynosi 15 tys. euro.

Równolegle z przygotowaniem lokalu trwają też szkolenia oraz rekrutacja pracowników. Szkolenie dla franczyzobiorcy jest trzytygodniowe. Kiedyś odbywało się w Stanach Zjednoczonych, teraz w Polsce. Jeden tydzień zajmuje szkolenie w działającej restauracji, kolejne dwa tygodnie to zajęcia on-line.

– Natomiast personel szkolimy przez tydzień już na miejscu, w restauracji franczyzobiorcy – dodaje Piotr Bruździak.

Franczyzodawca zapewnia, że inwestycja w restaurację zwróci się w maksymalnie w trzy lata. Franczyzobiorcy mogą zwiększać swoje obroty organizując cateringi, np. na konferencje, spotkania prywatne i firmowe.

– Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi franczyzobiorcami, pomagamy im we wszystkim, jeśli tylko tego potrzebują – zapewnia Piotr Bruździak. – Subway stawia na ludzi doświadczonych, tak na poziomie centralnym, jak i na poziomie lokalnych, krajowych rynków. Ja sam prowadzę 10 restauracji franczyzowych. Wiem więc, z jakimi problemami mogą się zetknąć franczyzobiorcy i jak pomóc im w ich rozwiązaniu.

Czas na Subway

Piotr Bruździak podkreśla, że teraz jest dobry czas na inwestycję w Subway.

– Sieć bardzo się zmienia – zauważa przedstawiciel marki. – Przyspiesza remodeling działających restauracji. W Stanach Zjednoczonych dwa lata temu zostało wprowadzone poszerzone menu. W efekcie tej zmiany już ósmy kwartał z rzędu sieć notuje tam wzrosty obrotów. Teraz te doświadczenia są przenoszone na Europę. Na pierwszy ogień poszły Anglia, Francja, Niemcy, a od początku 2024 roku zostaną wprowadzone też w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce.

 

WIZYTÓWKA MARKI SUBWAY

Międzynarodowa sieć gastronomiczna.

  • 174 lokale w Polsce
  • inwestycja 500-800 tys. zł

Piotr Bruździak, business developer Subway Polska: / "Nie chcemy otwierać dużo i szybko. Stawiamy na przemyślane lokalizacje, z długoterminowymi perspektywami."