28.10.2007

Lepsza przyszłość w sieci

O sytuacji w branży spożywczej – mówi Wojciech Kruszewski, prezes zarządu ZkiP Lewiatan’94 Holding.

Od czego zależy rentowność sklepu spożywczego?
Jest wiele czynników, które w znacznej mierze wpływają na rentowność sklepu. Od odpowiedniego sposobu zarządzania tymi elementami zależy ostateczny wynik danej placówki handlowej. Najważniejsze z nich to typ sklepu i branża w której działa, oferowany asortyment, poziom kosztów, wysokość marży, lokalizacja, zarządzanie sprzedażą (m.in. rotacja, wielkość zapasów) oraz konkurencja. Duży wpływ na rentowność mają również czynniki subiektywne takie, jak na przykład poziom obsługi klienta, zarządzanie personelem, opinia i renoma sklepu, czy też marka pod jaką działa.

Wojciech Kruszewski, prezes zarządu ZkiP Lewiatan’94 Holding

W jaki sposób sklepy spożywcze konkurują ze sobą?
Metody konkurencji zależą w dużej mierze od lokalnych warunków i czynników, w jakich działa dany sklep. Istotne znaczenie ma przede wszystkim poziom cen oraz asortyment (ze szczególnym uwzględnieniem produktów „świeżych” tj. owoców i warzyw oraz mięsa i wędlin), a zwłaszcza dostosowanie grup produktowych do potrzeb danej grupy klientów. Przy doborze asortymentu należy zwrócić szczególną uwagę na uwzględnienie marek lokalnych i regionalnych oraz odpowiednie proporcje produktów silnych marek i tych tańszych.

Jaka jest, pana zdaniem, przyszłość branży spożywczej w Polsce?
Uważam, że konsolidacja rynku nie tylko będzie systematycznie postępować, ale znacznie wzrośnie jej dynamika. Potrzeba jednak kilku lat, aby rynek wyraźnie się skrystalizował. Ciągle jest bowiem bardzo dużo małych, regionalnych sieci oraz pojedynczych sklepów, którym na pewno będzie łatwiej funkcjonować, jeśli wejdą w struktury dużych i dobrze zorganizowanych sieci. Ich fuzja pewnie przesądzi o przyszłości polskiego handlu. Sądzę, że docelowo pozostanie na rynku kilka dużych grup, które będą stanowić trzon handlu detalicznego w Polsce.

Rozmawiała (aw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0