Nieudany eksperyment McDonald’s
Wbrew przewidywaniom szefa McDonald’s, nowy image światowej ikony gastronomicznej wcale nie przełożył się na wyraźną poprawę wyników. Okazało się, że sałatki i zdrowe posiłki odpowiadają zaledwie za 2-3 proc. obrotów firmy.
- Nie wydaje mi się, by sałatki okazały się głównym czynnikiem wzrostu w najbliższej przyszłości – przyznał Don Thompson, prezes McDonald’s Corporation.
Thompson objął stanowisko w lipcu 2012 roku, zastępując na nim legendę sieci – Jima Skinnera, związanego z marką od ponad 40 lat. Analitycy spodziewali się niezauważalnej sukcesji, ale Thompson szybko wybił im ją z głowy. Swoje rządy rozpoczął od poważnej zmiany kursu w zakresie kształtowania menu.
- Nasi klienci dali nam pozwolenie na poszerzanie horyzontu naszej marki, toteż wejdziemy w nowe kategorie produktowe – twierdził Thompson krótko po objęciu rządów.
Thompson postawił sobie za cel zerwanie ze stereotypem utożsamiającym fast food z jedzeniem wysokokalorycznym i oskarżeniami, że to właśnie m.in. jedzenie w McDonald’s jest winne pladze otyłości wśród amerykańskich dzieci. Zgodnie z jego zaleceniami w menu Złotych Łuków zaczęło pojawiać się więcej dań z drobiu, a nacisk promocyjny położono na sałatki.
Dziś wiadomo, że strategia nie przyniosła zamierzonego efektu. McDonald’s z warzyw nie zrezygnuje, ale będą one podawane jako składniki kanapek i wrapów. Najprawdopodobniej można się też spodziewać, że sieć będzie ograniczać liczbę pozycji w swoim menu. Jak podaje serwis Bloomberg.com, ten proces trwa już od kilku lat. Od 2007 McDonald’s zrezygnował już z 60 dań, a obecnie ma ich 145.
To jednak nie koniec zagwozdek, z którymi będzie musiał uporać się zarząd korporacji. Przez ostatnie lata bowiem niepokojąco rośnie średni czas obsługi w okienkach McDrive. Jeszcze w 2007 roku obsłużenie jednego klienta zajmowało średnio 167 sekund, obecnie jest to już 189 sekund. Być może rozwiązaniem problemu okażą się testowane już w niektórych restauracjach McDrive’y dwupasmowe.
Niewykluczone też, że dotrzymując kroku rosnącej konkurencji McDonald’s w końcu wprowadzi również dostawy do domu, przed którymi od zawsze się bronił, ze względu na spore trudności logistyczne z zachowaniem świeżości produktów przy dostawach. Odwieczny rywal sieci, Burger King, już dostarcza na wynos posiłki w niektórych amerykańskich miastach, np. w Waszyngtonie. McDonald’s na razie testuje podobne rozwiązania w Ameryce Południowej.
W Złotych Łukach zanosi się na burzliwy okres testów i szukania nowych rozwiązań. Wątpliwe jednak, by polscy franczyzobiorcy występowali w roli „królików doświadczalnych”, gdyż do tej pory nad Wisłą wprowadzano koncepcje już sprawdzone na innych rynkach. Niewykluczone natomiast, że na końcu okaże się, że klienci najbardziej kochają McDonald’s za jego niezmienne standardy, a starego dobrego BigMac’a nie zdetronizuje nawet najgorętsza rewolucja kulinarna.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
– Nasza strategia na lata 2024-26 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie franczyzowa – mówi Marek Mikusek z McDonald’s Polska.
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
Dwudziesta pierwsza edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi najlepszych pomysłów na biznes startują 19 października i potrwają trzy dni.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali