Franczyzowe kawiarnie zmieniły właściciela
Do tej pory Wojtex rozwijał cztery sieci fast foodów: Biesiadowo, Crazy Piramid Pizza, Rybkodajnia i Western Chicken. Teraz, właściwie równolegle, zainwestował w dwa nowe przedsięwzięcia: przejęcie funkcjonującej od kilku lat marki Take Away Coffee oraz we własny pomysł na lodziarnie i kawiarnie.
Kawa z nową strategią
Kawiarnie Take Away Coffee są w Polsce zaledwie trzy. Wyróżniają się niewielką powierzchnią, najmniejsza ma zaledwie 6 m2. Choć jeszcze miesiąc temu właściciel spółki SaleCity, twórcy marki, zapewniał nas, że planuje kolejne otwarcia, teraz zdecydował się na sprzedaż.
– Take Away Coffee to najmniejszy w Polsce koncept kawowy, jeśli chodzi o powierzchnię lokali – mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex. – To tania franczyza, a takie są popularne. Dlatego liczymy, że uda nam się ją prężnie rozwinąć. Mamy na to kilka pomysłów. Chcemy, aby pod tym logo działały zarówno małe punkty, jak dotychczas, ale też duże kawiarnie. Z czasem planujemy również wejść we współpracę ze stacjami benzynowymi. Oprócz tego Take Away Coffee będą funkcjonowały w formie przyczep gastronomicznych. Zakładamy, że koszt takiej przyczepy zamknie się w 30 tys. zł.
Strategia na rozwój świeżo przejętej marki wydaje się już być przemyślana. Firma Wojtex zapowiada obniżenie ceny pakietu startowego dla nowych franczyzobiorców – z 25 do 20 tys. zł (jest w nim m.in. ekspres i inne urządzenia do przygotowywania kawy, witryna chłodnicza, akcesoria typu kubki). Miesięczna opłata franczyzowa wyniesie 500 zł. Ci, którzy już są w sieci też mają skorzystać na zmianie jej właściciela.
– Zmniejszą się im koszty działalności, np. dzięki niższym cenom zakupu kawy. My po pierwsze mamy własną hurtownię, a po drugie większą siłę przebicia w negocjacjach cenowych – podkreśla Goduński.
Komu lody?
Szósta marka Wojtexu, która lada dzień ma pojawić się na rynku, oparta jest na trochę podobnych założeniach. To Mangatto, sieć lodziarni, która będzie się rozwijać w kilku różnych formach.
– Po pierwsze proponujemy naszym franczyzobiorcom w pełni wyposażone przyczepy gastronomiczne – wylicza własciciel Wojtexu. – Będą w nich sprzedawane lody z automatu, gofry, rurki z kremem, soki, lemoniada. Koszt w pełni wyposażonej przyczepy to 55 tysięcy zł.
Takich przyczep przygotowano 10. Na prawie wszystkie są już chętni. W większości będą stały przed galeriami handlowymi.
Druga propozycja sieci Mangatto to samodzielne kawiarnie, gdzie oprócz lodów czy gofrów podawane będą też różne rodzaje kawy. Tutaj koszty inwestycji zależą oczywiście od wielkości i stanu lokalu, jakim będzie dysponował franczyzobiorca. Należy jednak założyć, że zaczynają się od 20 tys. zł.
Kolejnym rozwiązaniem są małe punkty, z okienkiem podawczym. Muszą mieć minimum 8 m2 powierzchni. Koszt ich przygotowania i wyposażenia zaczyna się od 15 tys. zł. Ostatnia propozycja to wyspy lodowe w galeriach handlowych. Wraz z wyposażeniem kosztują około 15 tys. zł.
Czy nie jest zbyt późno na uruchamianie „lodowego” biznesu? Tegoroczny sezon zaczął się już wiele tygodni temu.
– Zdajemy sobie sprawę, że późno startujemy, ale chcieliśmy starannie przygotować nasz nowy koncept – tłumaczy Wojciech Goduński. – Ma być tani, ale profesjonalny, z dobrym sprzętem. Zamówiliśmy np. nowoczesne maszyny do napowietrzania lodów. Produkt jest smaczny, a jednocześnie urządzenie zapewnia dużą wydajność i zmniejsza koszty produkcji.
Franczyzodawca nie pobiera opłaty licencyjnej. Miesięczna opłata franczyzowa to 500 zł. W przypadku przyczep ma dotyczyć tylko miesięcy sezonowych.
Firma może pomóc nowym franczyzobiorcom w znalezieniu lokalu.
– Zaczęliśmy współpracę z galeriami handlowymi. Na naszej stronie internetowej stworzyliśmy też dział pozyskiwania lokali. Będą się tu pojawiać np. ogłoszenia biur nieruchomości – zapowiada właściciel.
Właściciel Wojtexu mówi, że jego biznesowe motto brzmi: „Kto się nie rozwija, ten się zwija. Kto stoi w miejscu, ten wkrótce zaczyna się cofać”. Teraz zapowiada, że ma apetyt na kolejne przejęcia.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Wybór konceptów franczyzowych w segmencie pizzerii jest bardzo duży. I wciąż kolejne marki decydują się dzielić z innymi swoją licencją na biznes.
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
W który biznes najlepiej zainwestować w 2024 roku, co zrobić, żeby wygrać placówkę partnerską banku, czy bardziej opłaca się otworzyć Subwaya, pączkownię czy sklep z fajerwerkami?
Aleksander Szczepaniak był pierwszym franczyzobiorcą Biesiadowa. Do dziś prowadzi w Łodzi lokal tej marki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali