Złote myśli we franczyzie

Jeśli Szkoła Pamięci SPW jest jedynym biznesem partnera, to opłata franczyzowa wynosi 10 proc. miesięcznych obrotów. Dla franczyzobiorców łączących licencję z innym zajęciem jest ona wyższa i sięga 20 proc.
Czwartek
11.06.2015
Szkoły technik pamięciowych swój złoty okres przeżywały w latach 90., ale na trening umysłu wciąż jest mnóstwo chętnych. Zarabiają na tym franczyzobiorcy Szkoły Pamięci SPW.
 

Szkoła Pamięci SPW działa na rynku usług edukacyjnych od dwóch dekad i w tym czasie zdołała rozwinąć sieć do ponad 100 placówek. Ich liczba przez ostatni rok utrzymywała się na podobnym poziomie. Franczyzodawca, choć jest zadowolony z zasięgu swojego konceptu, wskazuje miejsca, w których chciałby zyskać większą rozpoznawalność.
– Mamy więcej placówek w północnej, niż w południowej Polsce. Być może jest to efekt tego, że wywodzimy się ze Szczecina i z tego regionu zaczynaliśmy budowę sieci. Myślę, że mamy jeszcze spory potencjał wzrostu choćby w takich województwach, jak śląskie czy podkarpackie – mówi Tomasz Wachowiak, dyrektor generalny SPW.

Partnerami marki mogą zostać osoby z wyższym wykształceniem, chcące samodzielnie prowadzić zajęcia w zakresie treningu pamięci. W Szkole Pamięci SPW nie ma tradycyjnej opłaty wstępnej, jednak nie oznacza to, że do konceptu przystąpić można bez ponoszenia kosztów. W biznesplanie warto przede wszystkim wziąć pod uwagę wydatki na ewentualny remont i przystosowanie lokalu, w którym będziemy prowadzić zajęcia. Trzeba też zaopatrzyć się w sprzęty pomocne w pracy dydaktyczne, jak np. tablica. Franczyzodawca szacuje, że tego typu przygotowania pochłaniają zwykle między 10 a 20 tys. zł.
– Wszystko zależy oczywiście od miejsca, w którym będziemy pracować. W przypadku sali lekcyjnej w szkole czy domu kultury będą to oczywiście koszty znacznie niższe, niż w przypadku lokalu, który trzeba przystosować od zera – tłumaczy Tomasz Wachowiak.

Przedsiębiorca przystępujący do sieci musi też zapłacić 1 tys. zł za szkolenie w postaci wykładów z zakresu metodyki oraz za pakiet materiałów e-learningowych. Oprócz tego zobowiązuje się do dokonania zakupu w sklepie z materiałami reklamowymi należącym do franczyzodawcy. Musi w nim wydać 500 zł.
– W sklepie dostępne są artykuły takie, jak m.in. ulotki, plakaty czy plany lekcji. Pierwszy zakup jest obowiązkowy, ale później partner może pozyskiwać te materiały z dowolnego źródła. Choć oczywiście oferujemy preferencyjne ceny, ponieważ zlecamy druk w dużych ilościach – podkreśla Wachowiak.

Dbanie o lokalny marketing to zadanie partnera, choć w tym biznesie trudno o lepszą reklamę, niż polecenia zadowolonych klientów. Najtrudniejsze zadanie polega jednak na pozyskaniu pierwszej grupy słuchaczy, która później poniesie w świat informację o naszych usługach.
– W trakcie szkoleń wielu partnerów obawia się, czy poradzi sobie z prowadzeniem zajęć. Tłumaczymy im, że prawdziwym wyzwaniem jest nabór słuchaczy, a nie samo szkolenie. Obawa przed okaże się nieistotna w sytuacji, kiedy nie uda nam się pozyskać odpowiedniej liczby kursantów – zaznacza Wachowiak.

Ilu słuchaczy oznacza „masę krytyczną”, po której przekroczeniu opłaca się prowadzić biznes? Zdaniem franczyzodawcy absolutne minimum, żeby zacząć, to 3-4 osoby. Maksymalna liczba kursantów w grupie wynosi 12, natomiast zazwyczaj prowadząc jedną grupę 10-osobową w roku można wyjść na zero. Ceny kursów wahają się w zależności od zakresu tematycznego, ale standardowo mowa jest o kwocie 1,5 tys. zł za dwa semestry nauki.
– Franczyzobiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie, zwłaszcza w początkowym okresie działalności, gdy pozyskują pierwszych klientów. Z problemami mogą zwrócić się do koordynatorów regionalnych, którzy wesprą ich w działaniach marketingowych. Mogą oni także poprowadzić pierwsze zajęcia – dodaje Wachowiak.


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Żłobek

Hej! Chciałabym otworzyć żłobek- macie doświadczenia z jakąś franczyzą? Może jest tutaj jakis właściciel, który zechciałby ze mną porozmawiać nt. opłacalności...

1 wypowiedzi
ostatnia 11.03.2024
Praca licencjacja - franczyza McDonald's

Piszę pracę licencjacką na temat franczyzy jako formy prowadzenia działalności gospodarczej na przykładzie McDonald 's. Bardzo proszę o wypełnienie ankiety...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2021
Akademia Bystrzaka

Podłączam się do pytania.

2 wypowiedzi
ostatnia 25.11.2020
Akademia Bystrzaka

Witam serdecznie Zastanawiam się nad Akademia Bystrzaka. Macie jakieś doświadczenia?

2 wypowiedzi
ostatnia 21.02.2020
Wirtualna Asystentka?

Moja siostra i jest bardzo zadowolona. Z tego co wiem to swój poczatek miała po kursie Poli Sobczyk z Barand Assist. I potem zaangażowała się w to całkowicie i dziś...

2 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2020
Wirtualna Asystentka?

Czy ktoś może pracuje jako WA i może podzielić się opinią? Zastanawiam się nad taką pracą. Znalazłam kilka kursów od Poli Sobczyk właśnie dla Asystentek i wygląda...

2 wypowiedzi
ostatnia 07.02.2020
Czy warto zainwestować w szkołę językową?

Moim zdaniem warto. Jestem pewien, że znajomość języka angielskiego na pewno ci się przyda w przyszłości. Znając jakiś język obcy możesz też starać się o lepszą...

21 wypowiedzi
ostatnia 14.11.2019
Z korepetytora na dyrektora

Fajny artykuł o ciekawej historii. Trzeba przyznać, że pomysł jest dość oryginalny i na pewno jest na to zapotrzebowanie. Sama chodziłam na korepetycje z matmy, więc...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018