Kiryla Valadkievych, franczyzobiorca Żabki / "Trudnym i stresującym momentem było dla mnie podpisanie umowy franczyzowej z Żabką. Poczułem wtedy ciężar odpowiedzialności. Poza tym dwa tygodnie po otwarciu sklepu urodziła mi się córka. Na pewno pomógł mi fakt, że moja mama prowadziła swoją placówkę Żabki, dzięki czemu mogłem podpatrzeć, jak działa biznes. Zawsze też, kiedy tego potrzebuję, mogę zwrócić się o pomoc do mojego partnera ds. sprzedaży, który służy swoją radą i wparciem".
Środa
07.02.2024
Kiryla Valadkievych pochodzi z Białorusi, a w Polsce mieszka od trzech lat. Najpierw pracował w firmie budowlanej, potem kurierskiej. Aż w końcu zdecydował się na franczyzę.
 

Żabka dość szybko przyciągnęła uwagę Kiryla Valadkievychowa. Na początku jednak z dystansem podchodził do decyzji o inwestycji w model franczyzowy ze względu na różne opinie o sieci pojawiające się w internecie. Pomysł jednak powrócił, gdy jako kurier niemal codziennie mijał jeden ze sklepów Żabka. – Dopiero co powstawał. W nowym bloku, w dobrej lokalizacji. Wszystko nowoczesne. Pomyślałem wówczas, że niemożliwe, by tak duża sieć jak Żabka, z tyloma sklepami w całej Polsce borykała się z problemami opisywanymi w internecie. Wtedy dokładniej przyjrzałem się sieci i zasadom współpracy franczyzowej – wspomina Kiryla Valadkievych.

W tej chwili jego rodzina prowadzi już dwa sklepy pod zielonym szyldem. Pierwszy dokładnie dwa lata temu otworzyła jego mama, natomiast on swój w grudniu 2023 roku. Kolejność nie była przypadkowa. – Wówczas moja mama znała lepiej język polski, dlatego łatwiej jej było przejść przez cały proces rekrutacji, począwszy od kontaktu z centralą i pierwszych rozmów z przedstawicieli firmy, wstępnych szkoleń zakończonych egzaminem oraz otwarcia i codziennego zarządzania sklepem – opowiada Kiryla Valadkievych.

To był zupełnie nowy sklep, tworzony od zera. Franczyzobiorca mógł więc zaobserwować dokładnie, od samego początku cały proces związany z przygotowywaniem takiej placówki do otwarcia. Swój sklep franczyzobiorca otworzył w centrum Białej Podlaskiej, blisko szpitala i szkoły. Choć w niedalekiej odległości jest inny punkt sieci, to franczyzobiorcy obu sklepów zaprzyjaźnili się i wzajemnie się wspierają. – Kolega działa bliżej szkoły, natomiast ja bliżej szpitala. Lokalizacja sklepów i okolica określają profil klientów oraz decydują o wyborze przez nich konkretnych produktów. Dla przykładu, gdy u kolegi zabraknie hot dogów popularnych wśród uczniów pobliskiej szkoły, wówczas młodzież przybiega do mnie. Tak samo działa to w drugą stronę – przyznaje Kiryla Valadkievych.

Wsparcie sieci

Powierzchnia sklepu Kiryla Valadkievycha ma ok. 70 mkw. Przedsiębiorca docenia to, że Żabka niemal w całości inwestuje w placówkę. Wkład własny franczyzobiorcy, który pozwala otworzyć sklep pod marką Żabka, wynosi ok. 5 tys. zł i przeznaczony jest m.in. na zakup kasy fiskalnej czy koncesji, która refundowana jest po trzech miesiącach od rozpoczęcia współpracy. Nowi przedsiębiorcy otrzymują na start lokal, który jest w pełni wyposażony w sprzęt, meble, systemy informatyczne oraz towar. Oprócz standardowej oferty spożywczej w sprzedaży jest także mała gastronomia, czyli przekąski na ciepło, takie jak hot dogi, gyrosy czy nugettsy. Zatowarowanie do sklepu odbywa się pięć razy w tygodniu – co trzy dni są tzw. duże dostawy m.in. nabiału, produktów mrożonych, napojów, a co dwa dni dostawy przekąsek i dań gotowych.

Wszystkie informacje o zakupach do sklepu, raporty sprzedaży czy informacje na temat aktualnego stanu zapasów rejestrowane są aplikacji w Asystent Żabka. Zadaniem tego narzędzia  jest optymalizacja i usprawnienie pracy sklepów. Dostarcza ono m.in. wiedzę na temat właściwego ułożenia towaru na półkach, konieczności jego uzupełnienia oraz wskazówki co do codziennych zadań do wykonania. Ponadto Asystent Żabka pokazuje daty przydatności towarów do spożycia i informuje, gdy mija termin ich ważności. Oprócz tego franczyzobiorca i jego pracownicy są na bieżąco informowani na temat ilości i rodzaju sprzedanego towaru. – Żabka oparła system zarządzania sklepem na sztucznej inteligencji. Kiedyś wszystkie czynności związane z funkcjonowaniem sklepu musiałem wykonywać na miejscu. Teraz mogę pracować zdalnie i czuwać nad sytuacją w placówce, obserwować stan kasy i sprzedaż – co się sprzedaje i w jakiej ilości – mówi franczyzobiorca.

Asystent Żabka to jednak tylko część systemu IT i AI Żabki, który łączy franczyzobiorców z centralą sieci. Cyberstore to narzędzie, które pomaga w kompleksowym zarządzaniu placówką przy użyciu smartfona. Dzięki niemu można m.in. zamówić towar, poznać termin kolejnej dostawy czy na bieżąco kontrolować wyniki sprzedaży. Aplikacja Cyberstore to także rodzaj łącznika pomiędzy franczyzobiorcami a siecią, poprzez który transferowane są różnego rodzaju informacje. Sieć stworzyła również OptiPlan – inteligentne narzędzie, które ocenia wyniki każdego sklepu, tak by dopasować dalszy plan do konkretnych potrzeb danej placówki i jej klientów. System gromadzi elementy związane z funkcjonowaniem danego sklepu, włącznie z archiwizacją danych i dokumentów.   

Wyzwania we własnym biznesie

Zdaniem franczyzobiorcy, wsparcie merytoryczne, praktyczne i technologiczne ze strony Żabki jest bardzo duże i z pewnością ułatwia zarządzanie sklepem. Jednak na początku  wcale nie jest takie łatwe, szczególnie dla osób, które wcześniej nie miały do czynienia ani z branżą spożywczą, ani z własną działalnością.

– Trudnym i stresującym momentem było dla mnie podpisanie umowy franczyzowej z Żabką. Poczułem wtedy ciężar odpowiedzialności. Poza tym dwa tygodnie po otwarciu sklepu urodziła mi się córka. Na pewno pomógł mi fakt, że moja mama prowadziła swoją placówkę Żabki, dzięki czemu mogłem podpatrzeć, jak działa biznes. Zawsze też, kiedy tego potrzebuję, mogę zwrócić się o pomoc do mojego partnera ds. sprzedaży, który służy swoją radą i wparciem – wspomina Kiryla Valadkievych. Umowa franczyzowa podpisywana jest na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia w przypadku współpracy krótszej niż trzy lata oraz trzymiesięcznym – gdy przedsiębiorca prowadzi sklep powyżej trzech lat.

Franczyzobiorca bardzo szybko skompletował personel. W tej chwili zatrudnia dwie osoby na cały etat i jedną na pół etatu. Pozostałe osoby pracują według systemu zmianowego. – Mam pełne zaufanie do swojego zespołu. Wiem, że w tej chwili nie jest łatwo znaleźć uczciwych i kompetentnych pracowników. Cieszę się, że mi się powiodło. Współpracujemy od początku i wiem, że potrafią poradzić sobie w każdej sytuacji. O wiele łatwiej jest mi prowadzić biznes, wiedząc, że mogę część zadań delegować swoim pracownikom, którzy tak samo jak ja znają procedury – mówi Kiryla Valadkievych. Oprócz szkoleń początkowych pod okiem trenera ds. szkoleń czy dostępu do platformy rozwojowej, franczyzobiorca uczestniczył w programie edukacyjnym Akademia Przedsiębiorczości. Skierowany jest on do przedsiębiorców prowadzących biznes z Żabką, realizowany wraz z Politechniką Warszawską, który dostarcza szerszej wiedzy biznesowej.

Kiryla Valadkievych chciałby zachęcić innych przedsiębiorców z Białorusi do poprowadzenia swoich biznesów z Żabką. W tym celu z własnej inicjatywy stworzył kanał na YouTubie, gdzie opowiada o zarządzaniu sklepem Żabka. Ma nadzieję, że dzięki temu przekona obywateli Białorusi i nie tylko, że będąc obcokrajowcem, można się w Polsce rozwijać zawodowo, mając własny, dochodowy biznes.

 

WIZYTÓWKA SIECI ŻABKA

Sieć sklepów convenience w Polsce.

  • koszt inwestycji dla franczyzobiorcy Żabki: 5 tys. zł
  • liczba sklepów: ponad 10 tys.
  • szacowany przychód miesięczny: ponad 81 proc. franczyzobiorców w 2023 toku uzyskało co najmniej 25 tys. zł przychodu

Duże ułatwienie / Powierzchnia sklepu Kiryla Valadkievycha ma ok. 70 mkw. Przedsiębiorca docenia to, że Żabka niemal w całości inwestuje w placówkę. Wkład własny franczyzobiorcy, który pozwala otworzyć sklep pod marką Żabka, wynosi ok. 5 tys. zł i przeznaczony jest m.in. na zakup kasy fiskalnej czy koncesji, która refundowana jest po trzech miesiącach od rozpoczęcia współpracy.
doradca we franczyzie

POPULARNE NA FORUM

Wykładziny obiektowe Gdańsk

Wykładziny obiektowe Gdańsk to kluczowy element wyposażenia wielu obiektów użyteczności publicznej oraz biznesowych w Gdańsku. Charakteryzują się one wysoką...

1 wypowiedzi
ostatnia 26.04.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

1 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców

Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)

1 wypowiedzi
ostatnia 27.01.2022