11.05.2006

Podróże Polaków

Polacy wydają na wyjazdy zagraniczne mniej niż mieszkańcy większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej o podobnych dochodach.

Wydatki Węgrów na turystykę wyjazdową są trzy razy wyższe niż Polaków, a Czechów ponad dwa razy wyższe. Jak pokazują przeprowadzone na zlecenie Lufthansa City Center Grupa Polska badania, jedna trzecia z nas uważa, że główną tego przyczyną jest niewystarczający zasób informacji na temat podróżowania.

Tylko 11 proc. Polaków twierdzi, że w natłoku zróżnicowanych jakościowo i cenowo ofert nie ma problemów z wybraniem najbardziej optymalnej propozycji. Przedstawienie raportu z badań przeprowadzonych na zlecenie Lufthansa City Center Grupa Polska zainaugurowało pierwszy w Polsce program społeczno-edukacyjny Akademia Podróży Lufthansa City Center. Celem programu jest informowanie społeczeństwa o tym jak kupować i podróżować bezpiecznie.

- Mamy nadzieję, że dzięki programowi zwiększy się świadomość społeczna na temat przysługujących polskim turystom praw, a w rezultacie, że będą oni coraz chętniej i bez obaw podróżować za granicę w celach wypoczynkowych – mówi Marian Szypuła z Lufthansa City Center Grupa Polska.

Konsolidacja rynku turystycznego

Rynek turystyczny w Polsce, choć w dalszym ciągu bardzo rozdrobniony, od kilku lat ulega konsolidacji. Coraz mniej biur podróży bierze na siebie ciężar organizacji wyjazdów. Zdecydowana większość sprzedaje oferty 10 największych touroperatorów. Jednak Polacy w dalszym ciągu nie wiedzą, w jaki sposób wybrać atrakcyjną propozycję. Jak pokazują badania zlecone przez Lufthansa City Center Grupa Polska prawie połowa osób z wyższym wykształceniem deklaruje, że ma takie trudności.
- Co roku słyszymy o oszukanych klientach czy niezadowolonych z wyjazdu turystach z Polski, którym obiecywano luksusowy hotel blisko plaży, a to co zastali na miejscu w niczym nie przypominało propozycji z katalogu. Dlatego tak ważne jest informowanie Polaków o przysługujących im prawach, o tym w jaki sposób zmniejszyć ryzyko bycia oszukanym, szczególnie, że jak wynika z przeprowadzonych na nasze zlecenie badań, to właśnie w niewielkim zasobie wiedzy na temat podróżowania, społeczeństwo widzi źródło niskich wydatków Polaków na zagraniczne wyjazdy – mówi Bogdan Wieczorek z Lufthansa City Center Grupa Polska.

Obawiamy się Internetu

Narzędziem ułatwiającym wybór oferty turystycznej jest Internet, postrzegany przede wszystkim jako doskonałe źródło informacji. Polacy ostrożnie podchodzą do kupowania wycieczek czy biletów lotniczych on-line - tylko 6 proc. z nas zdecydowałoby się na taką transakcję.
- Z naszych badań wynika, że aż 53 proc. Polaków obawia się, że kupując wyjazd zagraniczny bądź przelot przez Internet będzie miało do czynienia z fałszywym biurem podróży. Co ciekawe najbardziej nieufni są najmłodsi Polacy. Aż 66 proc. osób w wieku 15-19 lat, czyli tych najbardziej obeznanych z Internetem, nie kupiłoby wycieczki - mówi Marian Szypuła.

Akademia Podróży Lufthansa City Center

W ramach Akademii Podróży Lufthansa City Center zostaną przygotowane materiały prasowe poruszające tematykę bezpiecznego kupowania i podróżowania. Eksperci ujawnią kiedy, jak i w jaki sposób wybrać najkorzystniejsze oferty turystyczne i tani bilet lotniczy, aby zmniejszyć ryzyko bycia oszukanym przez organizatorów wyjazdu, jak dochodzić swoich praw, a także udzielą porad związanych z bezpiecznym korzystaniem z Internetu.

Częścią programu będą również Dni Otwartych Drzwi (19-20 maja br.), kiedy to każdy mieszkaniec jednego z 14 miast w Polsce będzie mógł skorzystać z porad konsultantów Lufthansa City Center dotyczących podróżowania. Dodatkowo w ramach Akademii zostaną przeprowadzone dyżury ekspertów w redakcjach w całej Polsce, w trakcie których zainteresowani informacjami Polacy będą mogli zasięgnąć dodatkowych informacji bądź uzyskać poradę.