Format dostosowany do lokalizacji
Spośród ponad 250 sklepów Stokrotki większość posiada powierzchnię powyżej 400 m2. Firma jednak nawiązuje także współpracę z właścicielami placówek o powierzchni 120 m2. Tych drugich na mapie Polski jest zdecydowanie mniej, a pod logo Stokrotki zostało dopisane słowo market.
- Z uwagi na te dwa rozwiązania, nie skupiamy się na jednym typie lokalizacji. Pod supermarket preferowana jest lokalizacja w większym mieście, najlepiej u zbiegu głównych ulic czy większych osiedli, a dla mniejszych marketów najlepsze będą miejscowości gminne lub osiedla o mniejszej liczbie mieszkańców i ograniczonej konkurencji ze strony innych sieci - wyjaśnia Krzysztof Książek, dyrektor ds. franczyzy, członek zarządu Stokrotki.
Osiedla i centra miast to domena małych sklepów. Zwykle lokale na parterze osiedlowych bloków liczą kilkadziesiąt metrów kwadratowych, rzadko kiedy przekraczają 100 m2. Większe znajdują się tylko w wolnostojących budynkach. A w końcu ok. 70 proc. Polaków mieszka w blokach, najczęściej na osiedlach. Według firmy badawczej PMR o ile w 2010 roku Polacy wydali tam 40 proc. swojego budżetu przeznaczonego na zakupy spożywcze, tak w minionym roku było to już 50,9 proc.
- Analizujemy, czego od danego formatu oczekują nasi klienci. Supermarkety to sklepy przystosowane do większych, rodzinnych zakupów. Markety zaś to sklepy, w których klienci zrobią tanie, kompleksowe i szybkie zakupy – dodaje Krzysztof Książek.
Njamniejszymi miejscowościami, gdzie obecna jest Stokrotka są m.in. liczący ponad 5 tys. mieszkańców Radziejów i 7 tys. Barczewo. Obie miejscowości są siedzibami gmin.
Zdaniem członka zarządu Stokrotki funlcjonowanie na rynku FMCG sklepów niezrzeszonych jest utrudnione, ponieważ placówki te nie mogą oferować swoim klientom tak atrakcyjnych cen na większość asortymentu jak sieci handlowe. Dodatkowo ich właścicieli na ogół nie stać na profesjonalny marketing, w efekcie czego przestają być konkurencyjni.
- Naszą aktywność marketingową dzielimy na działania ciągłe, do których należy na przykład wydawanie cotygodniowej gazetki kolportowanej do domów konsumentów. Dodatkowym wsparciem tych promocji jest komunikowanie ich poprzez sieć ponad 300 tablic billboardowych. Z kolei działania okazjonalne obejmują imprezy otwarciowe, podczas których klienci są informowani o powstaniu nowego sklepu - wylicza menedżer.
Współpracę na zasadach franczyzy Strokrotka umożliwia od niespełna roku. Od tego czasu powstało już kilka lokali. Na podstawie rozmów z inwestorami można określić, którymi aspektami biznesu kandydaci interesują się najbardziej.
- Pytania zadawane przez przyszłych franczyzobiorców zależą od lokalizacji jaką dysponują. Dotyczą przede wszystkim zagadnień z zakresu polityki handlowej sieci, obsługi logistycznej oraz wsparcia finansowego ze strony franczyzodawcy. Wszelkie wątpliwości rozwiewają podczas indywidualnych rozmów menadżerowie ds. rozwoju franczyzy. Stokrotka patrzy na rynek przez pryzmat klienta. Pracujemy nad zmianą sposobu myślenia właścicieli sklepów z „tanio kupię dużo towaru” na myślenie „zdobędę i utrzymam wielu zadowolonych klientów” - podaje przykład Krzysztof Książek.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
Jakie biznesy zakładają dwudziestolatkowie, czy warto zainwestować we franczyzę z branży edukacyjnej i jak zarobić na Walentynkach? Przeczytaj we "Własnym Biznesie FRANCHISING".
Paulina Krajewska, podejmując pracę w sklepie Stokrotka, nie spodziewała się, że kiedyś zostanie jego franczyzobiorczynią. Przyjęła życiowe wyzwanie. Jak ocenia swoją decyzję?
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Wykładziny obiektowe Gdańsk
Wykładziny obiektowe Gdańsk to kluczowy element wyposażenia wielu obiektów użyteczności publicznej oraz biznesowych w Gdańsku. Charakteryzują się one wysoką...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)