07.02.2012

Zadbaj o wizerunek firmy franczyzowej

Zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy wymaga odpowiednio dobranych i zaplanowanych działań PR. To dzięki nim zdobywamy zaufanie klientów, ale i potencjalnych franczyzobiorców.

Działania Public Relations to wbrew powszechnej opinii narzędzie komunikacji nie tylko dla dużych korporacji, ale także dla małych i średnich firm. Dla podniesienia rozpoznawalności marki nie musimy więc inwestować w wysokobudżetowe kampanie reklamowe swoich produktów lub usług. Wystarczą przemyślane i systematycznie prowadzone prace wizerunkowe, dzięki którym będziemy bardziej widoczni i dobrze kojarzeni wśród klientów, kontrahentów oraz potencjalnych franczyzobiorców.

Dział PR PROFIT system

W biznesie działania PR służą kreowaniu i rozpowszechnianiu wiedzy na temat firmy. Franczyzodawcom pomagają dodatkowo wypromować koncept jako sprawdzony i dochodowy pomysł na biznes.

Public Relations w PRaktyce

Co rozumiemy poprzez działania PR? To najczęściej relacje z mediami, ale także komunikacja z pracownikami i partnerami firmy. W przypadku sieci franczyzowych o tyle ważna, że pozytywnie wpływa na liczbę licencjobiorców i tempo rozwoju sieci. Skuteczność komunikacji zależy jednak w dużej mierze od umiejętności i doświadczenia osoby odpowiedzialnej za ten rodzaj prac. Tak jak administracją, księgowością czy informatyką w firmie zajmują się odpowiednio wykwalifikowane osoby, taka samo wizerunek naszej firmy należy powierzyć specjalistom od PR`u czy rzecznikom prasowym.

Działania public relations należy zacząć od ustalenia czym i komu chcemy się pochwalić. Tematów może być wiele, w zależności do kogo chcemy trafić z przekazem. Może to być nowy produkt, niszowy rynek z potencjałem, wyniki finansowe czy liczba otwieranych sklepów. Ważne, aby wyróżnić się z tłumu. Zadbajmy, aby to właśnie nas zapamiętał poszukujący pomysłu na biznes franczyzobiorca.

Nie od razu Kraków…

W przeciwieństwie do reklamy działania Public Relations nie przynoszą natychmiastowego efektu (choć zdarzają się wyjątki). Niewątpliwą zaletą PRu jest jego długotrwały efekt oraz wiarygodność znacznie wyższa niż w przypadku klasycznej reklamy. Istotą PR jest bowiem długookresowe oddziaływanie na świadomość odbiorców i systematyczne budowanie wizerunku marki. Liczą się wszystkie publikacje pozostające w zgodzie z przyjętą strategią komunikowania – nawet najmniejsze, jednozdaniowe wzmianki o firmie składają się na wizerunek, na który firmy pracują latami.

Firma wcale nie musi być majętnym gigantem, by pisały o niej media stawiając ją niekiedy w jednym rzędzie z gigantami. Warunkiem jest rzetelna i systematycznie prowadzona komunikacja. W definicję rzetelności wpisuje się tu jakość emitowanych komunikatów - muszą być prawdziwe, poparte liczbami i na tyle newsowe, na ile to możliwe. Trzeba bowiem pamiętać, że dziennikarz otrzymuje codziennie dziesiątki informacji prasowych, a wykorzystuje jedną, maksymalnie dwie. Dlatego przyzwoity PR-owiec musi utrzymywać właściwe proporcje między marketingowym entuzjazmem, który cieszy klienta, a wartością informacyjną komunikatu, której oczekuje dziennikarz.

Dobra i systematyczna komunikacja przyzwyczaja dziennikarza do obecności firmy na rynku oraz przekonuje do jakości przekazywanych informacji. Nie bez znaczenia jest również szybkość działania. Wielokrotnie obecność firmy o publikacji prasowej zależy od tego czy uda się szybko zdobyć komentarz prezesa lub wydobyć dane o rynku, których dziennikarz potrzebuje – jak zwykle – na wczoraj. Dlatego rozbudowane procedury i przewlekła, rytualna autoryzacja nie sprzyjają efektywnej komunikacji.

Wizerunek biznesu

Public Relations dla sieci franczyzowych, poza standardowymi działaniami wzmacniającymi markę, ma za zadanie promować koncept jako sprawdzony i dochodowy pomysł na biznes. Marka bowiem może cieszyć się uznaniem konsumentów, ale niekoniecznie musi uchodzić za wyśmienity biznes.

Komunikacja oferty franczyzowej jest znacznie bardziej złożona od klasycznego PR, bowiem zwraca uwagę na wszystkie aspekty prowadzenia biznesu na licencji – koszty inwestycji, okres zwrotu, zasady współpracy, perspektywy rynku na którym działa firma, etc. Ma również za zadanie możliwie najbardziej uwiarygodnić biznes w oczach potencjalnych franczyzobiorców – pokazać jego historię, dynamiczny rozwój, współpracę z wiarygodnymi partnerami. Chcemy w ten sposób w świadomości potencjalnych franczyzobiorców budować swoiste success story biznesu, tak by chcieli poczuć się jego częścią.

PR pod kontrolą

Z promocją własnych osiągnięć i sukcesów nie należy również przesadzać. Kłamstwa (i różne nieścisłości) szybko wychodzą na jaw, a w przypadku mediów dzieje się to ze zdwojonym skutkiem. Gdy zostaniemy przyłapani na mówieniu nieprawdy rzetelny dziennikarz i franczyzobiorca może okazać się naszym największym wrogiem, gdyż obaj mają silną broń – pierwszy media, a drugi choćby fora internetowe (i dziennikarzy), dzięki którym o sprawie dowiedzą się inni. Tu równie ważna co prawda jest konsekwencja, dlatego nasza strategia komunikacji powinna być dobrze zaplanowana i przemyślana.

Budowanie wizerunku i reputacji to typowe działania stosowane przez każdą osobę, choć nie zawsze w sposób świadomy. W biznesie działania PR służą kreowaniu i rozpowszechnianiu wiedzy na temat firmy. W praktyce chodzi o odpowiednie informowanie o tym, co dana instytucja robi, a także przekonywanie do poglądów, zachowań, czy zachęcanie do podejmowania konkretnego działania. Dzięki temu świat wie o naszej działalności tyle, ile sami chcemy powiedzieć.

Wizerunek naszej firmy nie musi więc być dziełem przypadku – zrozumienie roli PR to uświadomienie sobie, że możemy mieć wpływ i kontrolę nad tym, co o nas mówią (lub piszą) i jak nas postrzegają inni.

Dział Public Relations PROFIT system

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Karolina Kazuła

doradca we franczyzie
Napisz do autora