Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc.
Piątek
23.02.2018
Izabela Partyka przez kilka lat pracowała w centrali Mail Boxes Etc. Na tyle skutecznie zachęcała do kupna franczyzy tej firmy, że w końcu sama została jej franczyzobiorcą.
 

Jeszcze pięć lat temu Izabela Partyka pracowała w centrali właściciela marki Mail Boxes Etc. na stanowisku menedżera do spraw rozwoju sieci. Promowała system franczyzowy i sprawowała pieczę nad lokalami własnymi właściciela. W ten sposób sama przekonała się do franczyzy. – Znałam biznes od podszewki, wiedziałam, jak wygląda organizacja pracy w firmie. Najpierw zachęcałam do niej innych. W końcu sama postanowiłam zostać właścicielem punktu MBE w Krakowie – mówi franczyzobiorczyni.

Decyzja o wejściu we franczyzę zbiegła się w czasie ze zmianami w strukturze firmy. W 2009 włoska spółka MBE Worldwide przejęła markę na wszystkich rynkach poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Od tej pory system franczyzowy MBE rozwinął się na kilku kontynentach: w Europie, Azji, Australii i Oceanii oraz obu Amerykach. Po przejęciu dwóch amerykańskich firm – PostNet i Alphagraphics w ubiegłym roku, sieć rozrosła się o ponad tysiąc punktów usługowych i liczy obecnie ponad 2,6 tys. placówek na całym świecie. Oferta firmy obejmuje przesyłki krajowe i międzynarodowe, pakowanie, poligrafię, druk cyfrowy, a także mikrologistykę oraz usługi pocztowe. Dodatkowo firma udostępnia wynajem skrytek adresowych z rejestracją działalności gospodarczej klienta pod adresem MBE. Z rozwiązania korzystają głównie przedsiębiorcy, którzy chcą posiadać inny adres rejestrowy niż miejsce zamieszkania lub przez znaczną część roku przebywają za granicą.

Lokal w Krakowie generuje największe obroty na przesyłkach międzynarodowych. – Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty – podkreśla franczyzobiorczyni. Struktura sprzedaży różni się w zależności od lokalizacji punktu. Oprócz klientów indywidualnych, MBE obsługuje małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Klienci korporacyjni, którzy wchodzą we współpracę z MBE, od początku mają dostęp do oferty kilkunastu dostawców. – Dobieramy kuriera w zależności od przesyłki, miejsca i terminu doręczenia. Naszymi partnerami strategicznymi są m.in.: UPS, FedEx czy DPD. Gdyby firma podpisała umowę tylko z jednym przewoźnikiem, musiałaby godzić się na jego warunki. My gwarantujemy najbardziej korzystne rozwiązanie dla konkretnego zlecenia – mówi Izabela Partyka.

Nowy członek sieci

Na relacjach wypracowanych przez franczyzodawcę zyskują sami biorcy licencji. MBE nawiązuje kontakty zarówno z firmami kurierskimi, jak i dostawcami sprzętu i materiałów do pakowania. W ramach umowy franczyzowej partnerzy w sieci korzystają także z know-how właściciela. Co więcej, mogą polegać na franczyzodawcy w przypadku problemów w bieżącej działalności. Na wstępie każdy nowy właściciel uczestniczy w czterotygodniowym szkoleniu, aby poznać proces obsługi klienta. Dostaje też gotowy projekt lokalu.

Indywidualna umowa franczyzowa warunkuje także zobowiązania konkretnego właściciela. W zamian za wsparcie ze strony franczyzodawcy, biorca musi przestrzegać standardów pracy placówki i reprezentować całą sieć. Ponosi także koszt inwestycji, określany indywidualnie przez franczyzodawcę. Kwota pokrywa między innymi prawo do posługiwania się marką, dostęp do systemów informatycznych oraz bieżące wsparcie handlowe i operacyjne. Miesięczne wydatki wahają się w zależności od miasta i lokalizacji. Największym kosztem dla franczyzobiorcy jest zazwyczaj wynajem lokalu. Do pozostałych kosztów miesięcznych należy wynagrodzenie pracowników oraz miesięczna opłata franczyzowa. W momencie rozpoczęcia działalności w punkcie powinny pracować dwie osoby. Jeden pracownik zajmuje się bieżącą obsługą klientów w placówce, drugi działalnością handlową oraz kwestiami operacyjnymi. Wraz z rozwojem firmy franczyzobiorca ocenia, kto jeszcze powinien zasilić jego szeregi – rozwinięte punkty zatrudniają pięciu i więcej pracowników.

Sama sobie sterem

Mimo gwarantowanego wsparcia, franczyza w MBE to nie przygoda dla każdego. Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do sieci, warto zastanowić się co najmniej trzy razy. – Najpierw należy skontaktować się z franczyzodawcą i zrobić rachunek sumienia – kwituje Izabela Partyka. Prowadzenie własnej działalności wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W tej branży nie czekamy na klienta za ladą. Sieć poszerza się o osoby otwarte na zmiany, zdyscyplinowane i odważne. Franczyzodawca dostarcza nam odpowiednich narzędzi, a my musimy aktywnie pracować, aby powiększyć grono odbiorców. Decydujące znaczenie w walce o klientów na danym terenie ma zaangażowanie właściciela. Na starcie pomóc może również lokalizacja. Punkt w pobliżu parkingu i ruchliwej ulicy może osiągnąć szybki zwrot z inwestycji.

Franczyzobiorca samodzielnie reklamuje nowy lokal w najbliższym otoczeniu. Ze strony centrali otrzymuje wstępną kampanię promocyjną w mediach społecznościowych, usługi telemarketingowe oraz cały pakiet materiałów marketingowych. Na początku działalności powinien poinformować innych o swoich usługach. A potem nieustannie starać się, żeby nie wypaść z obiegu.


POPULARNE NA FORUM

Księgowość we własnej firmie

Ja polecam nieco rozejrzeć się w temacie biur księgowych online, np. https://www.ifirma.pl/ryczalt-ewidencjonowany. Generalnie to naprawdę bardzo proste i intuicyjne...

97 wypowiedzi
ostatnia 25.09.2018
Pierwszy biznes dla 20-latka

Jeśli chodzi oprowadzenie własnej firmy, księgowość i wszelkie rozliczenia to ja ze swojej strony mogę polecić księgowość online -...

66 wypowiedzi
ostatnia 25.09.2018
Sale na konferencje i spotkania

Jeśli konferencja jest organizowana także dla klientów obcojęzycznych, warto wynająć profesjonalnego tłumacza. Wysokiej jakości tłumaczenia ustne wykonuje biuro...

4 wypowiedzi
ostatnia 24.09.2018
Własny biznes - wentylacje

We have all the information that you need to setup SBCGlobal email on your tablet. The primary thing you need is the right SBCglobal mail settings, which we know, so why waste...

29 wypowiedzi
ostatnia 24.09.2018
Gdzie najtaniej zamówić banery reklamowe?

Zależy czego oczekujesz. Dla mnie oczywiście cena była ważna, ale też wykonanie, trwały materiał no i przede wszystkim projekt. Nie powiem, trochę się naszukałam :P...

102 wypowiedzi
ostatnia 20.09.2018
Imprezy integracyjne

Cześć, znalazłem firmę Raut która organizuje imprezy integracyjne dla firmy różnego porkoju od pikników po konferencje na prawdę warto właśnie sobie z socjalnych...

1 wypowiedzi
ostatnia 14.09.2018
Jaki internet do firmy?

Kasia31 No niestety często jest tak, że te mobilne mają limit i nawet jak nie wzrastaja opłaty to zwalnia net do minimum. Kiedyś próbowałam i nawet maila nie mogłam...

8 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018
Gadżety reklamowe - co zamówić?

Długopisy, kubki, to już przeżytek. Teraz lepiej postawić na coś co oryginalnego. Może np. power bank z logo firmy?

240 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018