09.12.2003

300 propozycji franchisingowych zza Odry

Grupa wydawnicza Handelsblatt opublikowała raport z ponad 300 ofertami franchisingowymi w Niemczech.

W części są to sieci franczyzowe o zasięgu globalnym jak The Athlete’s Foot, amerykańska sieć 700 sklepów z markowym obuwiem sportowym (Nike, adidas, Asics) działająca w ponad 40 krajach – w tym z 54 sklepami w Polsce. Idealna wielkość lokalu dla salonu z butami tej sieci to 150 m2 powierzchni sprzedaży. Koszty inwestycyjne wynoszą około 200 tys. euro, przy czym 80 tys. euro to wymagane minimum własnego kapitału. Za licencję uczestnicy sieci płacą w Niemczech 25 tys. euro na starcie, a następnie po 5 proc. od obrotu netto. W Niemczech w dobrych lokalizacjach placówki tej sieci robią około miliona euro rocznego obrotu, a marża netto wynosi 7 do 10 proc.

Z beczki

Ciekawym wydaje się koncept franczyzy spółki Vom Fass – której nazwę można przetłumaczyć: „z beczki” – co odpowiada charakterowi sklepów. Klient może właśnie z beczki, balona lub innego pojemnika kupić (i na miejscu wypróbować) wino, spitytualia, nalewki, a także octy winne i oleje smakowe. W Niemczech sklepów, które kupiły (za 6200 euro) licencję od Vom Fass AG jest już ponad 160. Odwiedzane są przez klientów, którzy lubią dobrze zjeść i wypić. Licencjobiorca musi się liczyć z inwestycją rzędu 65 tys. euro, z czego 15-18 tys. euro powinien pokryć środkami własnymi. Miesięczna opłata wynosi 410 euro, a roczny obrót – przeciętnie 230 euro.

Żelowe misie

Przedmiotem licencji Bärenland GmbH są niewielkie sklepy całkowicie przeznaczone na sprzedaż różnych żelków (ponad 100 rodzajów). Klienci mogą przed kupnem skosztować tych słodyczy. Sklepików z żelkami jest już ponad 30 w Niemczech, Austrii i Szwajcarii choć sieć założono dopiero w 1999 r. W miejscowościach liczących ponad 100 tys. mieszkańców sklepy Bärenland uzyskują 200-300 tys. euro rocznego obrotu przy 40 proc. marży. Za licencję płaci się 20 tys. euro, innych opłat nie ma. Urządzenie lokalu i pierwsze zatowarowanie wymaga nakładów rzędu 30 tys. euro. Po trzech miesiącach sklep z reguły uzyskuje już zyski.

Od 0 do 12

Od 25 lat działa francuska sieć sklepów Jacadi z ubiorami, żywnością, kosmetykami, zabawkami itd. dla dzieci od 0 do 12 roku życia. W 41 krajach jest 350 sklepów Jacadi, z tego ponad 300 funkcjonuje na zasadzie franczyzy. W Niemczech licencja na 5 lat kosztuje 16 tys. euro. Wartość inwestycji sięga 150 tys. euro, z tego połowa powinna być pokryta własnym kapitałem licencjobiorcy. Opłata miesięczna wynosi 4 proc. obrotu netto, z czego jedną czwartą licencjodawca przeznacza na reklamę i promocję sieci. Lokal powinien mieć 90 do 180 m2 powierzchni sprzedaży. W Niemczech obroty sklepów Jacadi wynoszą od 350 do 700 tys. euro.

Po wejściu do UE część z tych sieci może być dostępna w Polsce. Zainteresowani mogą nabyć raport za 69 euro pod adresem shop@vhb.de.

Źródło: Wiadomości Handlowe, nr 11, listopad 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0