23.09.2005

Dobry biznes pod cudzym szyldem

Wśród polskich przedsiębiorców już około 13,5 tys. stanowią franczyzobiorcy. W naszym kraju działa już ponad 210 sieci franczyzowych, z czego więcej niż 45 proc. w sektorze usług - wynika z najnowszych danych firmy PROFIT system.

Zdaniem ekspertów, to właśnie sektor usługowy będzie w następnych latach motorem rozwoju rynku franczyzy w Polsce. Sieci z profesjonalnymi usługami pielęgnacyjno-kosmetycznymi rozwinęły w ciągu ostatnich kilku lat, m.in. Instytut Kosmetyczny Dr Ireny Eris i kliniki Collagena. Franczyzę oferują pralnie, m.in. Panda, Perfect Clean i 5aSec. Nawet usługi edukacyjne można świadczyć w oparciu o franczyzę, czyni to kilka szkół językowych, np. EF English First>, Helen Doron i JDJ. W branży usług fotograficznych na franczyzę postawiły firmy: takie jak Agfa, Kodak, Fotostop.

Zerwanie z tradycją

Przybywa sieci usługowych w branżach, które do tej pory zarezerwowane były dla tradycyjnego modelu biznesowego, jak bankowość (np. Bank BPH), usługi finansowe (Polska Agencja Finansowa) czy konsultingowe (np. DGE Bruxells, oferująca doradztwo w zakresie funduszy unijnych).

Dla białych kołnierzyków

W ciągu ostatnich lat zaczął się rozwijać jeszcze do niedawna mało popularny tzw. franchising białych kołnierzyków, czyli usługi dla biznesu, takie jak biura windykacyjne, np. Glob Inkasso, czy firmy oferujące różne usługi dla biznesu, m.in. Mail Boxes (przesyłki kurierskie, spedycyjne i małą poligrafię) czy Cartridge World (napełnianie zużytych kartdridży do drukarek).

Boom w gastronomii

Największa dynamika wzrostu liczby sieci i placówek franczyzowych widoczna jest w biznesie gastronomicznym. Ostatnio aktywnym graczem na tym rynku jest sieć Dominium Pizza, która, mając kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu własnych restauracji, zdecydowała się na sprzedaż licencji.

Gdy rynek zawodzi

Są jednak i takie firmy, które wycofują się z prowadzenia biznesu na zasadach franchisingu albo proponują tzw. partnerską współpracę. Firma Adidas, która jako jedna z pierwszych w naszym kraju zbudowała sieć opartą na franczyzie, już większą część umów franczyzowych zamieniła na zwykłe umowy sprzedaży.
Umowy z franczyzobiorcami wygasiła także Orbis Travel, zastępując je umowami agencyjnymi. Sieć sklepów Żabka oferuje współpracę bardzo zbliżoną do franchisingu, w którym biorca licencji nie jest właścicielem placówki.

Z kolei sieci, które posiadają kilka czy kilkanaście własnych placówek handlowych czy usługowych, często nie mają środków, by sfinansować otwarcie kolejnych i zaczynają myśleć o sprzedaży licencji franczyzowych.
- Pojawia się dylemat, czy wziąć kredyt z banku na dalszy rozwój sieci, czy może podzielić się własnością z funduszem venture capital albo wejść na giełdę. Często dobrym pomysłem na rozbudowę sieci okazuje się właśnie franczyza, która angażuje pieniądze biorców. Ale i to rozwiązanie ma swoje wady i zalety, które warto przeanalizować - wyjaśnia Michał Wiśniewski, analityk PROFIT system.

Więcej: Anita Skiba, "Gazeta Prawna", 23 września 2005r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0