15.04.2014

Z franczyzobiorcą taniej

O strategii przekazywania sklepów własnych Top Secret i TextilMarket w ręce partnerów opowiada Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu.

Czym podyktowana jest decyzja o przekazywaniu własnych punktów w ręce zewnętrznych przedsiębiorców?
Współpraca z franczyzobiorcami i ajentami jest dla nas korzystniejsza. Obniżamy koszty centrali, gdyż koszty zatrudnienia pracowników pozostają po stronie partnera, a my zarabiamy na ustalonej prowizji. Oczywiście wszystko zależy od osoby przejmującej sklep i jego lokalizacji, ale dla placówki zmiany te najczęściej są korzystne. Niejednokrotnie franczyzobiorcy lepiej zarządzają kosztami i wydajniej pracują, co wpływa na podwyższenie jej rentowności. Po naszej stronie pozostaje wsparcie partnera oraz kontrola, czy spełniane są określone w umowie standardy.

Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redan Fot. Redan SA

Często bywa tak – szczególnie w sieci TextilMarket - że dotychczasowi kierownicy poszczególnych placówek decydują się na podjęcie działalności ajencyjnej - mówi Bogusz Kruszyński.

Ile takich konwersji" miało miejsce do tej pory?
Od wielu lat rozwijamy sieć sprzedaży marki Top Secret w oparciu o współpracę z franczyzobiorcami, a od 2012 roku koncentrujemy się przede wszystkim na tym modelu, który uzupełniony został współpracą z ajentami. Obecnie w ramach sieci franczyzowej w sektorze modowym w Polsce i za granicą działają 184 sklepy, a prawie 40 sklepów własnych w Polsce jest zarządzanych przez ajentów. W sektorze dyskontowym natomiast model ajencyjny jest stopniowo wprowadzany od 2013 roku. W tej chwili w tej formule działa 71 spośród 289 sklepówTextilMarket.

Jakie są warunki przejęcia sklepu w przypadku każdej z marek?
W przypadku ajencji, zarówno sieci TextilMarket jak i Top Secret, wymagamy prowadzenia własnej działalności gospodarczej i doświadczenia w prowadzeniu podobnego biznesu. Rekrutujemy ajentów, którym przekazujemy do zarządzania własne placówki TextilMarket lub Top Secret. W ramach sieci Top Secret w ręce agentów przechodzą istniejące już sklepy, a w TextilMarket poszukujemy też ajentów, którzy mają świadomość prowadzenia własnego biznesu oraz posiadają własne lokale. W sieci dyskontowej koszty adaptacji oraz wyposażenia lokalu pozostają po stronie TextilMarket, natomiast ajent jako nasz partner świadczy nam usługę obsługi sprzedaży.

Czy przejmujący sklep zna jego historię finansową i ma możliwość zapoznania się z jego biznesową specyfiką?
W przypadku przejmowania istniejących lokalizacji oczywiście jest możliwość zapoznania się z historią finansową danego sklepu. Często bywa tak – szczególnie w sieci TextilMarket - że dotychczasowi kierownicy poszczególnych placówek decydują się na podjęcie działalności ajencyjnej i wtedy siłą rzeczy posiadają już pełną wiedzę o wynikach finansowych danego sklepu. W przypadku nowych sklepów ajent otrzymuje od nas planowane założenia sprzedażowe i  finansowe -  opracowywane indywidualnie dla każdej z lokalizacji.

Rozmawiał (gum)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0