01.05.2015

Sekret tkwi w pogodzie

Przychody właścicieli sklepów odzieżowych Top Secret wzrosły w ostatnim miesiącu prawie o połowę. To nie tylko efekt nowych otwarć.

Należący do grupy Redan koncept Top Secret, którego sklepy prowadzą głównie franczyzobiorcy, zanotował w marcu 40 proc. wzrost obrotów w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Poprawa przychodów wynika w dużej mierze z nowych otwarć, ale 21-proc. przyrost powierzchni handlowej nie tłumaczy jej w pełni.
 Osiągnięte wyniki są efektem dobrego przyjęcia wiosennej kolekcji Top Secret przez klientów – uważa Bogusz Kruszyński, wiceprezes zarządu Redan S.A.

Sklep Top Secret. Fot. Redan

Dla przedsiębiorców z branży odzieżowej najlepiej, gdy pogoda często się zmienia. Wówczas klient musi wracać do sklepu, by dopasowywać ubiór do aury.

W branży odzieżowej, oprócz czynników rynkowych, kluczową rolę odgrywa pogoda. Skłonność klientów do wydawania pieniędzy na ubrania zależy w dużej mierze od tego, czy za oknem pada deszcz, czy świeci słońce. Jaka aura sprzyja zakupom?
 Dla nas najlepsza pogoda to pogoda... zmienna. Jeśli np. klient kupi buty na sezon zimowy, a okaże się, że zima jest ciepła i bez śniegu, to będzie musiał wrócić i kupić obuwie lepiej pasujące do takiej aury – tłumaczy Piotr Nowjalis, członek zarządu CCC, największego producenta obuwia w Polsce.

Wtóruje mu Małgorzata Zagdańska, menedżer działu Sieci Zewnętrznej i Franczyzowej Solar Company.
– Ubrania, szczególnie damskie, są produktem o bardzo krótkim cyklu życia. Jeśli więc w kolekcji jesiennej, która planowana jest pół roku wcześniej, pojawiają się modele wykonane z grubych wełen czy dzianin, a zimy nie ma, to nie oznacza, że nie ma koniunktury, tylko że klientka szuka czegoś odpowiedniego do aury – tłumaczy menedżerka.

W przypadku Redanu wzrosty dotyczyły nie tylko franczyzowego Top Secret, ale też dyskontowego Textilmarket, w ramach którego działają wyłącznie sklepy własne franczyzodawcy.

W 2013 roku rynek odzieży i obuwia w Polsce wart był blisko 7 mld euro. Co roku rośnie on w tempie ok. 3-4 proc.