Jarosław Szanajca: Nie od razu firmę zbudowano
Nie od razu też udało się panu podbić rynek z własną firmą. Tych podejść było całkiem sporo.
Początkowo były różne próby, przez chwilę wraz z moim wspólnikiem zająłem się działalnością deweloperską w segmencie nieruchomości biurowych. Byliśmy jednak młodzi i niedoświadczeni, a przy tym brakowało nam kapitału. W tamtym czasie podczas jednego ze spotkań biznesowych grupa przedsiębiorców z Wielkiej Brytanii opowiadała o planach wejścia na polski rynek. Po jakimś czasie uznałem, że to może być nasza szansa. Chwyciłem za telefon i zapytałem, czy nie zechcieliby zainwestować w biznes deweloperski na polskim rynku mieszkaniowym. Przyjechali i tak się zaczęło.
Dziś kieruje pan jedną z najstarszych i największych firm deweloperskich w Polsce. I rzekomo robi pan wszystko, by zapobiec wypaleniu zawodowemu, którego bardzo się pan obawia.
Kiedy coś takiego mówiłem?
W wywiadzie dla „Parkietu” w 2013 roku.
Ach, to wszystko jasne. To było tuż po kryzysie finansowym, który bardzo dotkliwie odczuliśmy. Pamiętam dokładnie dzień, kiedy fala kryzysu do nas dotarła – 20 października 2013 roku. Sprawdzaliśmy nasz plan sprzedażowy i dziesięć dni przed końcem miesiąca wydawało się, że go bez problemu zrealizujemy. Okazało się jednak, że w ciągu tygodnia sprzedaż nam spadła o 70 proc. Przez pięć następnych kwartałów nie zaczynaliśmy żadnych nowych inwestycji, a te realizowane na jakiś czas zamroziliśmy. Byliśmy zmuszeni do przyjęcia programu redukcji zatrudnienia. To był bardzo trudny czas dla naszej firmy i całej branży deweloperskiej.
Czyli rozumiem, że to widmo wypalenia zajrzało panu w oczy w konsekwencji tych ciężkich przeżyć, a dziś odzyskał pan energię do działania. Sprawdźmy więc. Proszę podać choć jeden przykład innowacji czy jakiegoś nowego pomysłu menedżerskiego, który wdrożył pan w swojej firmie w ciągu ostatniego miesiąca.
Proszę pamiętać, że jesteśmy spółką publiczną, a konkurencja cały czas patrzy nam na ręce. Dlatego nie mogę się z panem dzielić takimi informacjami. Ale oczywiście cały czas wdrażamy innowacje i nowe koncepcje. Często wyznaczamy trendy i jako pierwsi wprowadziliśmy na rynek polski wiele rozwiązań: od oferty pod klucz po biura sprzedaży i doradztwo kredytowe. Nie da się utrzymywać udziału w rynku bez aktywnego zarządzania. W minionym roku istotnie zwiększyliśmy skalę działania, przejęliśmy jednego z najważniejszych deweloperów w Trójmieście – firmę Euro Styl. Założyliśmy także Fundację Dom Development City Art z kolekcją sztuki z naszych osiedli. Fundacja pracuje nad poprawą jakości otoczenia w miastach poprzez wykorzystanie sztuki i architektury.
Z perspektywy czasu ma pan takie poczucie, że zarządzanie kryzysem stanowiło największe wyzwanie w pana biznesowej karierze? Wspomina je pan z myślą, że stanął na wysokości zadania?
To była sytuacja kryzysowa, którą udało nam się rozwiązać. Najchętniej jednak wspomina się dobre wydarzenia. Ja szczególnie lubię myśleć raczej o początkach firmy czy wspominać późniejszy debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych. Takie wyjątkowe momenty, kiedy czuje się posmak sukcesu.
A pamięta pan moment, kiedy zarobił przysłowiowy pierwszy milion? Chwilę, gdy pomyślał pan: „oto zostałem milionerem”?
Nie, takim kamieniem milowym było raczej wspomniane wejście na giełdę. Wówczas nasza firma stała się publiczna i można było zobaczyć, na ile wycenia ją rynek.
Dom Development ma opinię firmy, w której wszystko działa jak w zegarku – płaci na czas kontrahentom i pracownikom, wywiązuje się z prognoz. Czy takie było założenie, by stworzyć rzetelną firmę, czy raczej tak wyszło?
To było założenie, na którym budowaliśmy firmę. Takie przekonania wyznają nasi brytyjscy udziałowcy. Oni dali nam możliwość uczenia się biznesu deweloperskiego na najlepszych zagranicznych wzorcach. To była ogromna korzyść w czasach, gdy każdy uczył się deweloperki na własnych błędach. Zagraniczne know-how połączone z naszą wiedzą i zapałem dały świetny rezultat. Ale świat się zmienia, a my, mając tego świadomość, nie spoczywamy na laurach. Ale miło jest słyszeć, że ktoś nas docenia.
Obecnie posiada pan ok. 6 proc. udziałów w Dom Development. Na początku było więcej?
Tak, na początku podzieliliśmy się z naszymi inwestorami po połowie, ale od momentu rozpoczęcia notowań na GPW nasze udziały zaczęły się rozwadniać.
Pytam, bo ciekawi mnie, czy z udziałami na takim poziomie można jeszcze czuć się właścicielem?
Właścicielem można czuć się, nawet nie mając udziałów w firmie. To jest w głowie, nie w akcjach. Oczywiście, dla analityków i inwestorów to jest istotne, ale ci, którzy są w tej firmie, patrzą na to w zupełnie innych kategoriach. Jako na dzieło, które się tworzy, niezależnie od tego, czy się ma udziały, czy nie.
Ma pan jakieś wyobrażenie na temat tego, jak branża nieruchomości będzie wyglądała za lat 20?
Następne 20 lat będzie okresem szybkiego rozwoju dużych miast, przede wszystkim Warszawy. Branża deweloperska jest bardzo konserwatywna, wszelkie nowinki techniczne czy organizacyjne wnikają do niej bardzo powoli. By być deweloperem, trzeba umieć pozyskiwać i uzdatniać ziemię. A to jest proces trwający wiele lat. Pojawienie się czegoś w rodzaju Ubera czy internetowych parabanków w tej branży nam raczej nie grozi. Ludzie nadal będą potrzebować mieszkań, fundamentalne potrzeby zmieniają się bardzo powoli. Jak patrzę na to, co robiliśmy 20 lat temu i co robimy teraz, to myślę, że to jest to samo. Robimy to inaczej, więcej, lepszej jakości, ale podstawa naszej działalności w zasadzie się nie zmieniła.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 4/2018 miesięcznika "Franchising"
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sieć agencji nieruchomości chce otworzyć dziesięć placówek w tym roku. Czym przyciąga do siebie partnerów?
Tomasz Kazuś niespodziewanie otrzymał propozycję przejęcia oddziału WGN. Jak sobie poradził z nowym wyzwaniem?
Anna Małta prowadzi mobilne biuro Power Invest, ale marzy jej się placówka stacjonarna. Czy uda jej się zrealizować plany?
– Od kiedy nie trzeba mieć licencji, żeby zostać pośrednikiem w obrocie nieruchomościami, coraz więcej osób się tym zajmuje – mówi Joanna Kozak z Północ Nieruchomości.
Power Holding z franczyzą ruszył niewiele ponad rok temu. Dzisiaj ma sześć oddziałów partnerskich. Co oferuje franczyzobiorcom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
POPULARNE NA FORUM
WGN idzie na rekord
Bardzo ciekawy artykuł. Warto przyjrzeć się Grupie WGN jako pomysł na biznes.
Od agenta do właściciela
Brawo Panie Tomaszu! Widać, że nieruchomości to Pana pasja. Ciekawa franczyza, może sama zainteresuje się tematem.
Nowa franczyza w nieruchomościach
Dobrze rozumiem, że oprócz agencji nieruchomości mogę zarabiać dodatkowo na poleceniach usług, jak kredyt i ubezpieczenie tak? Pozdrawiam, Krzysztof
Dom czy mieszkanie?
Od dwóch lat mieszkam w Warszawie, aktualnie wynajmuje mieszkanie, ale po podsumowaniu kosztów wychodzi, że bardziej opłaca mi się kupić własny kąt. Tylko mam dylemat...
Marka bogatsza o siedem biur
Ten biznes REMAX to uważam że warto wejść - to jest przyszłość - nieruchomość i ziemia to najlepsza inwestycja długoterminowa - proszę pamiętać ziemi nie przybywa
Marka bogatsza o siedem biur
Ja bodajże w 2008 roku rozmawiałem z pewną miła Panią na temat otwarcia biura REMAX w Pile woj Wielkopolskie - spotkaliśmy się w MacDonald PIŁA W czasie rozmowy miła...
Nieruchomości KNC - czy na na nieruchomościach można zarobić takie pieniądze jakie obiecują?
Prowadzę działalność gospodarczą nie przerwanie od ponad 20 lat i na każdym biznesie można zarobić kwestia kosztów poniesionych czy finansowanie z kredytów i w jakim...
Franczyza Re/Max
Jestem zainteresowany podjęciem współpracy z REMAX mój adres to blechpol@wp.pl tel 660 419 800