Nie od razu firmę zbudowano

Jarosław Szanajca, Dom Development
Jarosław Szanajca, Dom Development / "Obecnie rynek budowlany przeżywa ogromny kryzys. Brakuje siły roboczej i wykonawcy szukają sposobów na uzupełnienie tego deficytu. Niewkluczone więc, że tempo rozwoju deweloperów spowolni".
Piątek
13.04.2018
– Budować umie wielu, ale dobrze zarządzać firmą deweloperską już nie. By być deweloperem, trzeba umieć pozyskiwać i uzdatniać ziemię. A to jest proces trwający wiele lat – mówi Jarosław Szanajca, założyciel i prezes Dom Development.
 

Nie od razu też udało się panu podbić rynek z własną firmą. Tych podejść było całkiem sporo.
Początkowo były różne próby, przez chwilę wraz z moim wspólnikiem zająłem się działalnością deweloperską w segmencie nieruchomości biurowych. Byliśmy jednak młodzi i niedoświadczeni, a przy tym brakowało nam kapitału. W tamtym czasie podczas jednego ze spotkań biznesowych grupa przedsiębiorców z Wielkiej Brytanii opowiadała o planach wejścia na polski rynek. Po jakimś czasie uznałem, że to może być nasza szansa. Chwyciłem za telefon i zapytałem, czy nie zechcieliby zainwestować w biznes deweloperski na polskim rynku mieszkaniowym. Przyjechali i tak się zaczęło.

Dziś kieruje pan jedną z najstarszych i największych firm deweloperskich w Polsce. I rzekomo robi pan wszystko, by zapobiec wypaleniu zawodowemu, którego bardzo się pan obawia.
Kiedy coś takiego mówiłem?

W wywiadzie dla „Parkietu” w 2013 roku.
Ach, to wszystko jasne. To było tuż po kryzysie finansowym, który bardzo dotkliwie odczuliśmy. Pamiętam dokładnie dzień, kiedy fala kryzysu do nas dotarła – 20 października 2013 roku. Sprawdzaliśmy nasz plan sprzedażowy i dziesięć dni przed końcem miesiąca wydawało się, że go bez problemu zrealizujemy. Okazało się jednak, że w ciągu tygodnia sprzedaż nam spadła o 70 proc. Przez pięć następnych kwartałów nie zaczynaliśmy żadnych nowych inwestycji, a te realizowane na jakiś czas zamroziliśmy. Byliśmy zmuszeni do przyjęcia programu redukcji zatrudnienia. To był bardzo trudny czas dla naszej firmy i całej branży deweloperskiej.

Czyli rozumiem, że to widmo wypalenia zajrzało panu w oczy w konsekwencji tych ciężkich przeżyć, a dziś odzyskał pan energię do działania. Sprawdźmy więc. Proszę podać choć jeden przykład innowacji czy jakiegoś nowego pomysłu menedżerskiego, który wdrożył pan w swojej firmie w ciągu ostatniego miesiąca.
Proszę pamiętać, że jesteśmy spółką publiczną, a konkurencja cały czas patrzy nam na ręce. Dlatego nie mogę się z panem dzielić takimi informacjami. Ale oczywiście cały czas wdrażamy innowacje i nowe koncepcje.  Często wyznaczamy trendy i jako pierwsi wprowadziliśmy na rynek polski wiele rozwiązań: od oferty pod klucz po biura sprzedaży i doradztwo kredytowe. Nie da się utrzymywać udziału w rynku bez aktywnego zarządzania. W minionym roku istotnie zwiększyliśmy skalę działania, przejęliśmy jednego z najważniejszych deweloperów w Trójmieście – firmę Euro Styl. Założyliśmy także Fundację Dom Development City Art z kolekcją sztuki z naszych osiedli. Fundacja pracuje nad poprawą jakości otoczenia w miastach poprzez wykorzystanie sztuki i architektury.

Z perspektywy czasu ma pan takie poczucie, że zarządzanie kryzysem stanowiło największe wyzwanie w pana biznesowej karierze? Wspomina je pan z myślą, że stanął na wysokości zadania?
To była sytuacja kryzysowa, którą udało nam się rozwiązać. Najchętniej jednak wspomina się dobre wydarzenia. Ja szczególnie lubię myśleć raczej o początkach firmy czy wspominać późniejszy debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych. Takie wyjątkowe momenty, kiedy czuje się posmak sukcesu.

A pamięta pan moment, kiedy zarobił przysłowiowy pierwszy milion? Chwilę, gdy pomyślał pan: „oto zostałem milionerem”?
Nie, takim kamieniem milowym było raczej wspomniane wejście na giełdę. Wówczas nasza firma stała się publiczna i można było zobaczyć, na ile wycenia ją rynek.

Dom Development ma opinię firmy, w której wszystko działa jak w zegarku – płaci na czas kontrahentom i pracownikom, wywiązuje się z prognoz. Czy takie było założenie, by stworzyć rzetelną firmę, czy raczej tak wyszło?
To było założenie, na którym budowaliśmy firmę. Takie przekonania wyznają nasi brytyjscy udziałowcy. Oni dali nam możliwość uczenia się biznesu deweloperskiego na najlepszych zagranicznych wzorcach. To była ogromna korzyść w czasach, gdy każdy uczył się deweloperki na własnych błędach. Zagraniczne know-how połączone z naszą wiedzą i zapałem dały świetny rezultat. Ale świat się zmienia, a my, mając tego świadomość, nie spoczywamy na laurach. Ale miło jest słyszeć, że ktoś nas docenia.

Obecnie posiada pan ok. 6 proc. udziałów w Dom Development. Na początku było więcej?
Tak, na początku podzieliliśmy się z naszymi inwestorami po połowie, ale od momentu rozpoczęcia notowań na GPW nasze udziały zaczęły się rozwadniać.

Pytam, bo ciekawi mnie, czy z udziałami na takim poziomie można jeszcze czuć się właścicielem?
Właścicielem można czuć się, nawet nie mając udziałów w firmie. To jest w głowie, nie w akcjach. Oczywiście, dla analityków i inwestorów to jest istotne, ale ci, którzy są w tej firmie, patrzą na to w zupełnie innych kategoriach. Jako na dzieło, które się tworzy, niezależnie od tego, czy się ma udziały, czy nie.

Ma pan jakieś wyobrażenie na temat tego, jak branża nieruchomości będzie wyglądała za lat 20?
Następne 20 lat będzie okresem szybkiego rozwoju dużych miast, przede wszystkim Warszawy. Branża deweloperska jest bardzo konserwatywna, wszelkie nowinki techniczne czy organizacyjne wnikają do niej bardzo powoli. By być deweloperem, trzeba umieć pozyskiwać i uzdatniać ziemię. A to jest proces trwający wiele lat. Pojawienie się czegoś w rodzaju Ubera czy internetowych parabanków w tej branży nam raczej nie grozi. Ludzie nadal będą potrzebować mieszkań, fundamentalne potrzeby zmieniają się bardzo powoli. Jak patrzę na to, co robiliśmy 20 lat temu i co robimy teraz, to myślę, że to jest to samo. Robimy to inaczej, więcej, lepszej jakości, ale podstawa naszej działalności w zasadzie się nie zmieniła.

Rozmawiał Grzegorz Morawski

Fragment wywiadu opublikowanego w numerze 4/2018 miesięcznika "Franchising"

 


NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

POPULARNE NA FORUM

Wiosna należy do pośredników

Amazing post. Appreciate it and look forward to seeing many more. Thanks from Amazing post. Appreciate it and look forward to seeing many more. Thanks from Alpha Male..

24 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Wiosna należy do pośredników

People of the internet are pleased with the work that goes on here. All the writers here do a wonderful writing job and they have earned the respect of hundreds of thousands of...

24 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2018
Wiosna należy do pośredników

Nice blog post published here. The writer has definitely improved over the past few months and this post is a proof of that. I would love to see some more blog posts as good as...

24 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Wiosna należy do pośredników

Amazing post! We love the content and have shared this with our social media network! Appreciated from the hotel digital marketing agency.

24 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Wiosna należy do pośredników

A lot of people have been disappointed with your work here lately, and it's clear to see why. You don't seem to put as much effort into your articles as you used to and that's...

24 wypowiedzi
ostatnia 10.06.2018
Przeprowadzki międzynarodowe - czy możecie kogoś polecić

Trzeba poszukać kogoś w internecie. To jest raczej niszowa branża. ___________________ Pisanie prac magisterskich - ogłoszenia

4 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Deweloper w małym mieście

Mój wujek prowadzi w małej miejscowości z Wielkopolski firmę budowlaną PRB ADAM budują w Poznaniu domy, zajmują się remontami i wykończeniami i bardzo dobrze firma...

14 wypowiedzi
ostatnia 04.06.2018
Deweloper w małym mieście

Mój wujek prowadzi w małej miejscowości z Wielkopolski firmę budowlaną http://www.prb-adam.pl budują w Poznaniu domy, zajmują się remontami i wykończeniami i bardzo...

14 wypowiedzi
ostatnia 04.06.2018