Firmowy pojazd stał się normą w większości polskich przedsiębiorstw.
Środa
23.12.2009
Z punktu widzenia małych firm leasing może okazać się jedynym sposobem na zdobycie służbowego auta.
 

Wynika to z tego, że mniejsi przedsiębiorcy są mało wiarygodnym partnerem dla banków w przypadku próby zaciągnięcia kredytu na zakup samochodu.
- Łatwiejszym sposobem na zdobycie samochodu jest leasing – twierdzi Ireneusz Tymiński, dyrektor generalny KBC Autolease Polska. - W przypadku kredytu droga do spełnienia formalności jest przeważnie bardzo długa, a szybszy kredyt gotówkowy lub obrotowy jest po prostu droższy.

Inna korzyść wynikająca z leasingu polega na niższej cenie, którą towarzystwo leasingowe potrafi wynegocjować od dilera przy zakupie dużej liczby aut. Leasingobiorca może myśleć, że trafił na świetną okazję, spłacając auto w 24 ratach płatnych po 2 tys. zł. Mimo że cena nowego pojazdu z salonu wynosi 48 tys. zł, to towarzystwo mogło kupić pojazd od dilera o wiele taniej, na przykład za 40 tys. zł.

Rozróżnia się dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Wybór między jednym a drugim zależy od potrzeb korzystającego, a różnice polegają m.in. na sposobie dokonywania rozliczeń finansowych. W leasingu operacyjnym samochód cały czas pozostaje środkiem trwałym leasingodawcy (finansującego), a leasingobiorca (korzystający) nie musi rozliczać kosztów amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu jest rata leasingowa, w związku z tym mniejsza jest wartość podatku dochodowego. Odliczeniu podlega VAT z każdej raty (dla samochodów osobowych jest to 60 proc., maksymalnie 6 tys. zł). Najczęściej korzystający ze zwykłego leasingu operacyjnego decydują się na wykup za wartość końcową lub oddają pojazd po upływie okresu spłaty samochodu, zamawiając w jego miejsce nowy.

W przypadku leasingu finansowego korzystający musi wpłacić na samym początku podatek VAT od wartości samochodu. VAT podlega odliczeniu przez korzystającego pod warunkiem używania przedmiotu dla potrzeb działalności opodatkowanej VAT. Leasingobiorca może od samego początku zaliczyć samochód do środków trwałych swojej firmy. W koszty uzyskania przychodu wlicza koszty amortyzacji oraz część odsetkową rat leasingowych. Zwykle po spłaceniu wszystkich rat (następuje to po okresie maksymalnie pięciu lat) pojazd staje się własnością korzystającego.

(dw)


POPULARNE NA FORUM

Outsourcing to nie tylko oszczędności...

Rozwiązania z zakresu outsorcingu i zarządzania zespołami sprzedażowymi posiada firma www.hskconsulting.pl z którą już współpracuje od dawna. Dziś wiem, że to był...

21 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Własny biznes - wentylacje

A kojarzysz może program faktura.pl stworzony przez platformę https://bluemedia.pl/ dzięki której prowadzenie firmy to czysta przyjemność. Platforma posiada wszystkie...

25 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Pierwszy biznes dla 20-latka

Pierwszy biznes to zawsze nie łatwa sprawa, ale kluczowa według mnie będzie dla Ciebie bluemedia.pl to właśnie firma która wykonała dla mnie sporo bardzo potrzebnych...

62 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Pożyczka, kredyt na start biznesu

Korzystam z serwisu oferującego udogodnienia dla firm jak i klientów indywidualnych blumedia.pl wcześniej nie wiedząc o istnieniu programu naprawdę sporo pieniędzy...

93 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Jaką firmę założyć?

Szanowni Państwo, osoby zainteresowane własnym biznesem w branży bankowej zachęcam do zapoznania się z informacjami w kwestii otwarcia placówki partnerskiej na zasadzie...

1 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Agencja marketingowa - czy warto?

Uważam, że nie powinniśmy się brać za pozycjonowanie jeśli się na tym nie znamy. Najlepiej zlecić to sprawdzonej firmie czy też agencji marketingowej. Myślę, że...

2 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Outsourcing to nie tylko oszczędności...

Oczywiście, że ma wiele korzyści. Warto się do niego przekonać.

21 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Biznes w internecie

To chyba najlepszy sposób na reklamę w sieci. AdWords i pozycjonowanie.

5 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018