Firmowy pojazd stał się normą w większości polskich przedsiębiorstw.
Środa
23.12.2009
Z punktu widzenia małych firm leasing może okazać się jedynym sposobem na zdobycie służbowego auta.
 

Wynika to z tego, że mniejsi przedsiębiorcy są mało wiarygodnym partnerem dla banków w przypadku próby zaciągnięcia kredytu na zakup samochodu.
- Łatwiejszym sposobem na zdobycie samochodu jest leasing – twierdzi Ireneusz Tymiński, dyrektor generalny KBC Autolease Polska. - W przypadku kredytu droga do spełnienia formalności jest przeważnie bardzo długa, a szybszy kredyt gotówkowy lub obrotowy jest po prostu droższy.

Inna korzyść wynikająca z leasingu polega na niższej cenie, którą towarzystwo leasingowe potrafi wynegocjować od dilera przy zakupie dużej liczby aut. Leasingobiorca może myśleć, że trafił na świetną okazję, spłacając auto w 24 ratach płatnych po 2 tys. zł. Mimo że cena nowego pojazdu z salonu wynosi 48 tys. zł, to towarzystwo mogło kupić pojazd od dilera o wiele taniej, na przykład za 40 tys. zł.

Rozróżnia się dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Wybór między jednym a drugim zależy od potrzeb korzystającego, a różnice polegają m.in. na sposobie dokonywania rozliczeń finansowych. W leasingu operacyjnym samochód cały czas pozostaje środkiem trwałym leasingodawcy (finansującego), a leasingobiorca (korzystający) nie musi rozliczać kosztów amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu jest rata leasingowa, w związku z tym mniejsza jest wartość podatku dochodowego. Odliczeniu podlega VAT z każdej raty (dla samochodów osobowych jest to 60 proc., maksymalnie 6 tys. zł). Najczęściej korzystający ze zwykłego leasingu operacyjnego decydują się na wykup za wartość końcową lub oddają pojazd po upływie okresu spłaty samochodu, zamawiając w jego miejsce nowy.

W przypadku leasingu finansowego korzystający musi wpłacić na samym początku podatek VAT od wartości samochodu. VAT podlega odliczeniu przez korzystającego pod warunkiem używania przedmiotu dla potrzeb działalności opodatkowanej VAT. Leasingobiorca może od samego początku zaliczyć samochód do środków trwałych swojej firmy. W koszty uzyskania przychodu wlicza koszty amortyzacji oraz część odsetkową rat leasingowych. Zwykle po spłaceniu wszystkich rat (następuje to po okresie maksymalnie pięciu lat) pojazd staje się własnością korzystającego.

(dw)


Daniel Wilk
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Gadżety reklamowe - co zamówić?

TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...

93 wypowiedzi
ostatnia 23.03.2024
Rośnie franczyza spedycyjna

Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...

1 wypowiedzi
ostatnia 27.03.2023
Copywriting sprzedażowy

A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!

2 wypowiedzi
ostatnia 02.03.2022
Copywriting sprzedażowy

Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....

2 wypowiedzi
ostatnia 07.02.2022
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta

Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...

3 wypowiedzi
ostatnia 19.09.2021
Jak pozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.

77 wypowiedzi
ostatnia 24.02.2021
Agencja marketingowa - czy warto?

Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.11.2020
Księgowość we własnej firmie

U nas również postawilismy na system do zarządzania zasobami ludzkimi z modułami do fakturowania.

35 wypowiedzi
ostatnia 24.04.2020