27.07.2010

Marka dba o wizerunek

Wizualizacja firmy to kluczowy element, który odróżnia ją od swojej konkurencji. W sieciach franczyzowych liczy się podwójnie.

Nad strategią wizerunkową firmy pracuje sztab ludzi, a wśród nich graficy, designerzy, psychologowie, specjaliści z branży PR. To oni pracują nad spójnym wizerunkiem, którego częścią jest m.in. logo oraz sposób jego wyeksponowania. Mówi o tym księga identyfikacji wizualnej. To właśnie w niej zapisywane są szczegóły dotyczące wizualizacji. W przypadku sieci franczyzowych taką rolę pełni podręcznik operacyjny. Oprócz rysunków i grafik trzeba również wskazać parametry kolorów użytych w logotypie, schematy druków firmowych, jak i koncepcje reklam. Wszystko po to, żeby nikt nie miał wątpliwości co do standardów wykonania wizytówek, uszycia służbowych uniformów i oznakowania samochodów firmowych oraz budynków.

Na zmianę wizerunku, w tym aranżacji wnętrz, zdecydował się m.in. Wars.

Sieci opracowują powyższe zasady, żeby partnerzy mogli je łatwo skopiować w swoich placówkach. Franczyzobiorca często otrzymuje materiały związane z wyposażeniem wnętrza lub oznakowaniem zewnętrznym, jednak w wielu przypadkach sam musi zlecić ich wykonanie. Zadanie ułatwiają mu gotowe projekty dostarczone przez franczyzodawcę w podręczniku operacyjnym. Klient wchodząc do jednej z wielu placówek nie powinien odczuć różnicy bez względu na to, czy robi zakupy w Rzeszowie, czy w Szczecinie.

Zmiana wizualizacji wiąże się zwykle z rebrandingiem marki. Tak było w przypadku wykupienia przez Orange sieci telefonii komórkowej Idea, po których to zmianach na rynku firma musiała dostosować placówki do nowych wymogów, jednocześnie konieczne było poinformowanie klientów o zmianach. Marka Idea zniknęła z rynku – w jej miejsce pojawiła się nowa, do tej pory nieznana firma Orange. Rebranding ma także na celu odświeżenie marki – taki zabieg wykonał np. franczyzowy właściciel wagonów restauracyjnych Wars.

(dw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0