15.08.2011

Chcesz pozyskać kapitał? Wyemituj obligacje!

Emisja obligacji przez firmy jest atrakcyjnym sposobem pozyskiwania kapitału. Obligacje mogą wyemitować nawet małe przedsiębiorstwa.

Zainteresowanie takim sposobem zdobywania kapitału wzrasta. Według raportu FitchRatings na koniec ostatniego kwartału ub. r., wartość rynku obligacji przedsiębiorstw wyniosła do 17,57 mld zł. Zwiększyła się o 7,2 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i o aż 44,6 proc. w skali roku. Na rynku pojawiły się od niedawna obligacje niewielkich firm, m.in.: Boryszew, Jarocin PWIK, Kruk S.A., KWB Konin.

Pieniądze leżące na mapie Europy.

Emisje obligacji odbywają się przede wszystkim za pośrednictwem banków i niekiedy domów maklerskich.

W zamian za udzieloną emitentowi obligacji (firmie) pożyczkę, kupujący obligacje ma prawo do zwrotu, w terminie, pożyczonej kwoty pieniędzy wraz z odsetkami (tzw. termin wykupu lub zapadalności). Emisje obligacji odbywają się przede wszystkim za pośrednictwem banków i niekiedy domów maklerskich. Głównymi organizatorami emisji papierów dłużnych przedsiębiorstw były: Pekao, Nordea Bank, BRE, Copernicus Securites, PKO BP oraz ING BŚ. Obligacje kupują głównie banki. Tymi papierami zainteresowane są także fundusze inwestycyjne oraz osoby prywatne.

Są zalety, są i wady

Poważną zaletą pozyskania kapitału inwestycyjnego poprzez emisje długoterminowych papierów dłużnych jest to, ze sama firma ustala wielkość odsetek od pożyczanego kapitału. Sama też ustala, wartość emisji oraz termin wykupu, (czyli, zwrotu kapitału i odsetek inwestorom). Przedsiębiorstwo ustala również terminy wypłaty odsetek np., co pól roku. Firma może pozyskać w taki sposób duży kapitał.

Mimo opłat za emisję, jest to tańszy sposób pozyskiwania kapitału niż tradycyjny kredyt inwestycyjny. Koszty emisji są ustalane indywidualnie. Do nich należy zaliczyć głównie koszt wynagrodzenia podmiotów, które pomogą firmie w trakcie przygotowania emisji (np. doradców prawnych, finansowych, firm ratingowych itp.).

Wadą są natomiast duże wymagania i przeciągające się procedury emisji, trwające, co najmniej kilka miesięcy. Zdobywanie dokumentacji jest czasochłonne.

Przede wszystkim dobra kondycja

- Wyznacznikiem klasyfikacji firmy, jako potencjalnego emitenta obligacji jest przede wszystkim jej kondycja finansowa i zdolność do obsługi zadłużenia z obligacji w całym okresie finansowania. To z kolei określa wartość emisji, którą dane przedsiębiorstwo może pozyskać – informuje Mirosław Kuk z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Peako.

Bardzo ważnym elementem są również oczekiwania inwestorów, którzy obligacje konkretnej firmy mają zamiar zakupić. W takiej sytuacji należy określić dobre prognozy finansowe i perspektywy rozwoju firmy. Wrasta wiarygodność spółki poprzez dokładne sprawdzanie zdolności kredytowej.

- Firma musi być przygotowana, że dla ostatecznych inwestorów, standing finansowy ma kluczowe znaczenie. Sprawozdania finansowe powinny dawać czytelny obraz działalności spółki, model działania powinien być jasny zrozumiały dla inwestorów – dodaje Tomasz Puzyrewicz, menedżer ds. papierów dłużnych, Obszar Rynków Kapitałowych BZ WBK.

Portal Skarbiec.Biz
Andrzej Okrasiński

Kancelaria Prawna Skarbiec

Logo Kancelarii Prawnej Skarbiec.Biz