Aranżacja witryny sklepu

Umieszczenie gabloty w witrynie sprawdza się w przypadku ekspozycji drobnych elementów, np. biżuterii. Dzięki temu możemy prezentować towar na wysokości wzroku klienta. Daje to możliwość przyjrzenia się ekspozycji z bliska.
Czwartek
17.07.2014
Witryna jest zapowiedzią tego, co znajduje się we wnętrzu sklepu. Efektowna ekspozycja stanowi skuteczny element sprzedaży.
 

W większości przypadków witryna znajduje się na zewnątrz sklepu i jeśli ma być zauważalna, powinna korzystnie korespondować lub kontrastować z otoczeniem. Aby zachęcić potencjalnego klienta, trzeba mieć świadomość do kogo i dlaczego kierujemy nasz przekaz, naszą zachętę. Bardzo często motywy graficzne, tematy są przenoszone z witryn do wnętrza sklepu i odwrotnie. Zabieg ten wzmacnia przekaz stając się spójnikiem tego co jest w środku i na zewnątrz. W zaplanowany sposób mogą to być elementy grafiki, koloru, wspólnego tematu i asortymentu. To wszystko pokazuje, jak ważną dziedziną we współczesnym handlu stało się wystawiennictwo. W strukturach sklepów wielkoobszarowych i sieciowych często znajdują się osobne działy wystawiennictwa tzw. merchandisingu. Pracownicy tych działów, zwani visual merchandiserami, są odpowiedzialni za atrakcyjne wyeksponowanie asortymentu w sposób, który zachęci klienta do zakupu, czyli tworząc zaciekawienie, budując napięcie, przedstawiając ciekawą historię.

Witryna powinna być cyklicznie i w sposób zaplanowany zmieniana. Inaczej będziemy zachęcać do zakupów naszego klienta latem, zimą, w okresie Bożego Narodzenia. Jeszcze inaczej będziemy wykrzykiwać naszą super przecenioną wyprzedaż wychodzącej kolekcji. Taki dynamiczny sposób pracy w oknie ekspozycyjnym generuje również koszty. Każdy świadomy handlowiec musi więc uwzględnić je w rocznym budżecie. Ich wysokość zależy od ilości i wielkości witryn oraz częstotliwości przebudów. Jest jednak wspólna grupa obiektów zawsze obecnych w obszarze witryny tj. rekwizyty, manekiny, elementy grafiki i system oświetlenia. Do tego dochodzi rodzaj podłogi i ścian, które też mają znaczenie w ogólnym odbiorze.

Witryna zamknięta - najpopularniejsza
Najpowszechniejszą witryną, którą można spotkać na naszym rynku, jest witryna zamknięta. Rozwiązanie to spotykamy często w centrach handlowych. Front witryny stanowi duża szyba, przez którą jest postrzegana ekspozycja. Tył witryny stanowi ściana lub inny element architektoniczny, który oddziela dostęp klientów. Witryna taka musi jednak posiadać drzwi, aby merchandiser mógł dokonywać zmian ekspozycji. Projekt ekspozycji powinien uwzględniać fakt, że jest ona widoczna tylko od jednej strony, od frontu. Brak dostępu do elementów wystroju witryny zamkniętej może być zaletą, która daje nowe możliwości wystawiennicze. W takiej witrynie można wystawić cenniejsze produkty i bardziej złożoną ekspozycję, bo mamy pewność, że nie będzie tutaj żadnej ingerencji klientów.

Witryna otwarta
Jak sama nazwa wskazuje, witryna otwarta nie ma tylnej ściany. Rozwiązanie takie ma wielu zwolenników, gdyż dzięki tej witrynie widać również wnętrze sklepu, co może być dodatkowym atutem w walce o klienta. Witryna otwarta wymusza zaplanowanie ekspozycji obustronnie. Kompozycja musi tutaj uwzględniać oglądanie ekspozycji z dwóch różnych perspektyw. Dodatkowo trzeba mieć świadomość, iż klient ma dostęp do elementów ekspozycji, co wymusza szczególne wymogi bezpieczeństwa oraz częstsze prace porządkowe. 

Open-fronted, czyli sklep bez witryny
Szczególnym rozwiązaniem może być sklep typu open-fronted. W tym przypadku nie mamy żadnego ograniczenia w dostępie do wnętrza sklepu. Nie ma drzwi, nie ma ścian i nie ma… witryn. W tym przypadku witryną staje się wnętrze i obszar wejścia, gdzie często są umieszczane drobne elementy dekoracyjne, manekiny lub gabloty. W takim sklepie bez okien akcent jest położony na otwartości przestrzeni sklepowej i ściągnięciu jak największej ilości przechodzących klientów. 

Marcin Mazurek, Visual Merchandiser Specialist IKEA

Więcej informacji dotyczących aranżacji i wyposażenia sklepu znajdziesz na portalu lokalnabiznes.pl


POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

It is important to understand that, in many cases, puppy mills aren't unlawful. In maximum states, a breeding kennel can legally hold dozens, even hundreds, of puppies in cages...

97 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and if you don't waste your time and focus on the good, rather than the bad, then I think there is no way you won't be able to achieve your goal. Great thought. ...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I think understanding reality is the key to staying in present moment and live it fully. I will have you check out these editing and proofreading service as well as list of...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Jak założyć spółkę z o.o.?

W zarejestrowaniu i ruszeniu mojej spółki nie pomogła mi żadna książka, tylko http://www.spolka.org/rejestracja-spolek/ . Na 100% podchodzą do każdego klienta dając...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Sądzę ,że w twoim przypadku spółka będzie odpowiednia. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć, to skontaktuj się z http://spolka.org/rejestracja-spolek/. Pomogą tobie...

232 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Biznes po stronie dobra

there is no bad side if your employee but according to me business is full time occupation, you can not postpone your attention to a problem like customer complaint and so on,...

21 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great post! I am actually getting ready to across this information, is very helpful my friend. Also great blog here with all of the valuable information you have. Keep up the...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I am here to put as much weigh as I can to make your points asserted. Well this can be said about some of the available dissertation writing help and assignment help

97 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018