Środa
27.05.2009
Klienci na kamery w sklepach reagują z dużą nieufnością. Ale dla właścicieli i kierowników biznesu są one bogatym źródłem informacji.
 

W oczach klienta kamera ma pełnić funkcję nadzorcy, kontrolować ruch i pilnować, by towar nie ginął z półek w niewyjaśnionych okolicznościach. W pewnym stopniu mają rację. Ale większość z nich nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo kamera może pomóc w organizacji pracy sklepu, ułatwieniu ruchu klientów i zwiększeniu poziomu sprzedaży.

Kamera jest jak oko Wielkiego Brata. Przede wszystkim pokazuje nam, jak się zachowują klienci w sklepie, co im przeszkadza, co wzbudza zainteresowanie, które miejsce najczęściej odwiedzają, ale przede wszystkim, kim są nasi klienci. Przykładem może być tu półka z napojami w sklepie spożywczym. Bardzo często zdarza się, że u dołu znajdują się duże butelki, a na górze małe, półlitrowe napoje i puszki. Tymczasem okazuje się, że to dzieci najczęściej kupują małe butelki, które stoją wysoko i które znajdują się poza ich zasięgiem. Podobnych przykładów można by mnożyć. Istotne jest jednak, by merchandising optymalnie dopasować do potrzeb klienta, w czym bez wątpienia może nam pomóc kamera.

Kamera prawdę ci powie

Kamery powinny być skierowane na konkretne miejsca w sklepie tak, by w dłuższym okresie czasu można było zaobserwować zachowanie klientów na konkretnej grupie towarów, np. ile osób kupi towar, który wzięło do ręki lub przymierzyło, a ilu klientów biorących koszyk faktycznie zrobi zakupy w porównaniu do tych, którzy ich nie biorą. Tego typu obserwacje pozwalają dokonać analizy, na podstawie której możemy zwiększyć poziom sprzedaży, np. poprzez stworzenie lepszych warunków w przymierzalni. Okazuje się bowiem, że w przypadku sklepów odzieżowych, po przymierzeniu ubrania klienci chętniej je kupują. Działa tu świadomość posiadania rzeczy, tzn. klient trzymający towar ma wrażenie, że to może za chwilę być jego własnością, co zbliża go do decyzji o zakupie.

W przypadku większego sklepu kamera dostarczy nam informacji również o tym, jak klient się w nim czuje, czy poruszanie między półkami nie sprawia mu problemu i czy czuje się tam swobodnie. Na nagraniu bardzo łatwo zauważyć, jak klient odczytuje np. znaki wskazujące kierunek ruchu albo daną grupę towaru.

Z kolorem czy bez?

Czarno-białe, kolorowe, sterowane, ukryte, bezprzewodowe, nocne – rodzajów kamer jest kilka. Decydując się na ich zakup należy określić swoje potrzeby, w jakim celu zostaną wykorzystane. Jeśli nasz sklep nie jest otwarty 24 h na dobę, kamery nocne są nam niepotrzebne. Jeśli zaś mają pełnić rolę ochroniarza i strzec przed kradzieżą, warto zainwestować w ukryte urządzenia rejestrujące obraz. Do badania zachowań klientów zwykle stosuje się kolorowe kamery, które nie muszą być ukryte np. w czujce czy detektorze dymu.

Średni koszt jednej kamery waha się w granicach od 100 do 300 zł. Na poziom ceny składają się takie czynniki, jak jakość obrazu, kolor, wielkość urządzenia. Jednak zakup samych kamer to tylko połowa sukcesu. Do zapisu obrazu potrzebny jest specjalny rejestrator, do którego przesyłany jest obraz i kolejno rejestrowany na dysku (w przypadku rejestratora cyfrowego). Koszt takiego urządzenia kształtuje się na poziomie od 600 zł do nawet 5 tys. zł.

Zakładając, że będziemy potrzebować ok. 8 kamer, koszt całej instalacji może nas wynieść od 2,5 do nawet 7 tys. zł. Inwestycja jednak może się szybko zwrócić, jeśli będziemy skutecznie odczytywać zapis obrazu, czyli rozpoznawać potrzeby naszych klientów.

(mdk)


Maciej Krzysztoszek, dziennikarz
Maciej Krzysztoszek
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Thanks for sharing.I found a lot of interesting information here. A really good post, very thankful and hopeful that you will write many more posts like this one. - minion rush...

90 wypowiedzi
ostatnia 19.07.2018
Czy warto otworzyć sklep odzieżowy?

Pewnie że warto otworzyć taki sklep, teraz sklepy internetowe są jak najbardziej na topie, przecież każdy już kupuje online. Ważne że klient będzie zadowolony z...

34 wypowiedzi
ostatnia 19.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Thanks a lot for sharing this great website.. have a nice day.. thanks. professional dissertation writers from singapore

90 wypowiedzi
ostatnia 19.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

There are many students who get nervous breakdown when they think about doing the Essay themselves. In order to be on the safer side most of the students who don’t know the...

90 wypowiedzi
ostatnia 19.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Our creative experts ensure that every Custom Soap Boxes or Custom Hair Extension Boxes order is catered with care, quality and efficiency. A unique product packaging design...

90 wypowiedzi
ostatnia 18.07.2018
Rodzinny biznes: kłopoty na bank?

You have done such a great work with complete dedication in this site steamwalletgenerator

11 wypowiedzi
ostatnia 18.07.2018
Biznes po stronie dobra

Free NCERT Solutions for the class 6, 7, 8, 9, 10, 11 and 12 for the subjects Maths, Science, Hindi, Physics, Chemistry, Biology, English, Social Science (History, Geography,...

20 wypowiedzi
ostatnia 18.07.2018
Biznes po stronie dobra

forum is very good.

20 wypowiedzi
ostatnia 18.07.2018