11.03.2017

Firma przy filiżance

Franczyzodawca marki Czas na Herbatę zaprojektuje sklep, pomoże w wyborze lokalizacji i wyszkoli. Ale jest coś, co zależy tylko od franczyzobiorcy.

Franczyza Czas na Herbatę szczególną popularnością cieszy się wśród kobiet. Ponad połowę sklepów franczyzowych marki prowadzą właśnie panie. Powody?
– Tendencja ta wynika zapewne z uwagi na nasz asortyment, który wielu osobom może kojarzyć się raczej z płcią piękną. Dodatkowo determinuje ją również fakt, iż prowadzenie sklepu z wysokogatunkową herbatą i kawą to biznes, do którego potrzebne jest odpowiednie podejście. Poza odpowiednią wiedzą wymaga on bowiem pełnego zaangażowania, pasji oraz serca, a cechy te wykazują zwłaszcza kobiety – mówi Marta Głowska, dyrektor ds. rozwoju sieci Czas na Herbatę.

Personel w sklepie Czas na Herbatę Fot. Czas na Herbatę

Koncept Czas na Herbatę liczy łącznie 49 sklepów, z czego 28 należy do franczyzodawcy, a pozostałymi zarządzają biorcy licencji.

Według niej sukces franczyzowej jednostki zależy w dużej od atmosfery, którą stworzy w nim właściciel.
– Choć to my odpowiedzialni jesteśmy za projekt sklepu dostosowany do wizerunku marki, jego lokalizację, spójne i efektywne działania marketingowe oraz szkolenia w zakresie zarządzania sklepem i obsługi klienta, to na nastrój miejsca wpływa już bezpośrednio jego właściciel. W tej kwestii ponownie bezkonkurencyjne są kobiety, które przenoszą umiejętność stworzenia ciepłej i domowej atmosfery z domu do pracy – tłumaczy Marta Głowska.

W 2017 roku marka Czas na Herbatę obchodzi 20-lecie istnienia na rynku. Zarządzany przez firmę Progressive koncept liczy łącznie 49 sklepów, z czego 28 należy do franczyzodawcy, a pozostałymi zarządzają biorcy licencji. Asortyment placówek tworzą wysokogatunkowe herbaty, kawy, akcesoria z nimi związane, a także różnorodne słodkości. Otwarcie licencyjnego punkt Czas na Herbatę wiążę się inwestycją w wysokości minimum 50 tys. zł. W kwocie tej zawiera się projekt lokalu oraz zakup mebli. W trakcie szkoleń franczyzodawca i jego pracownicy uczą się jak pić, zaparzać i przechowywać herbatę. Poznają też zasady uprawy i historię hebaty.

Do sieci Czas na herbatę można przystąpić też na zasadach partnerskich. W takim modelu z franczyzodawcą współpracuje 68 sklepów. To propozycja dla przedsiębiorców, którzy już prowadzą swój biznes i poszukują możliwości rozszerzenia asortymentu. Format sprawdza się przede wszystkim w mniejszych miastach i poza centrami handlowymi. W tym przypadku kwota inwestycji wyniesie min. 1 tys. zł.

Jak wynika z badania Euromonitor International, Polacy wydają na herbatę ok. 2 mld zł rocznie. Eksperci tej firmy wskazują, że coraz większą popularnością cieszą się herbaty premium, na co wpływ mają specjalistyczne sklepy. Nad Wisłą pija się głównie herbatę czarną, której udział w rynku sięga 60 proc. Drugie miejsce zajmuje herbata ziołowa, na trzecie – zielona.