29.10.2002

PKN - umowy franczyzowe dla 200 stacji

Polski Koncern Naftowy w ramach projektu nowych umów franchisingowych chce pozyskać ok. 200 stacji, które uzupełniłyby dotychczasową sieć i wypełniły nisze rynkowe

Chodzi m.in. o zagospodarowanie segmentu obiektów dyskontowych, gdzie sprzedawano by stosunkowo tanie paliwo, a oferowano mniej usług - poinformował "Stację Benzynową" koncern.

Założenia programu franczyzy obejmują także:ujednolicenie na wszystkich stacjach „polityki marki" (zastąpienie logo Petrochemii Płock nowym Orlenu), wprowadzenie spójnej strategii marketingowej i jednolitej oferty dla klientów oraz uzyskanie przez koncern przychodów przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych. PKN chce mieć docelowo co najmniej jedną stację benzynową w każdej miejscowości liczącej minimum 10 tyś. mieszkańców.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Właścicieli Patronackich Stacji Paliw PKN Orlen chcą zaskarżyć do sądu płocką spółkę - dowiedziała się „Stacja Benzynowa".

Stacje patronackie oskarżają Orlen o nieprzestrzeganie umów. - W nich było zapisane, że będziemy kupować paliwo po cenach preferencyjnych, czyli najniższych spośród wszystkich innych kontrahentów Orlenu. Tymczasem jesteśmy daleko z tylu za zaopatrującymi się w Płocku zagranicznymi koncernami, które w ubiegłym roku kupowały paliwa średnio 8 groszy na litrze taniej niż, my - wyjaśnia jeden z członków Zarządu stowarzyszenia.

Z tego powodu właściciele patronackich stacji PKN stracili ponad 120 mln zł. Konflikt zaostrzył się po tym,jak prowadzone od maja negocjacje między właścicielami stacji patronackich PKN Orlen a zarządem koncernu zakończyły się fiaskiem. - Rozmowy w sprawie wypracowania warunków korzystniejszego zakupu paliwa od operatora nie przyniosły rezultatów. Obecna sytuacja sprawia, że mamy najdroższe paliwo, tracimy klientów i lokalne rynki - twierdzi przedstawiciel „niebieskich" (stacje z logo Petrochemii).

Jak zapewnia PKN, problemy mają rozwiązać nowe umowy franchisingowe. Projekt przewiduje pięcioletni okres współpracy, spójną strategię marketingową i ujednolicenie tzw. polityki marki.

Więcej: Stacja Benzynowa, listopad 2002, nr 11, str.16 i 22

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0