Sektor z przyszłoscią

Środa
05.02.2003
Dla rodzimych firm handlowych, nawet tych niewielkich, które chcą dotrzymać kroku konkurencji i nastawione są na wzrost obrotów, dobrym rozwiązaniem jest dziś zainwestowanie w sklep w centrum handlowym.
 

Miarą sukcesu tych obiektów jest liczba odwiedzających. Do Warszawskiej Galerii Mokotów – zagląda w ciągu miesiąca milion osób. Wrocławską Galerię Dominikańską w miesiącu odwiedza 800 tyś. osób, a np. Galerię Turzyn w Szczecinie – 400 tyś. potencjalnych klientów.

Jeśli tylko co trzecie, a nawet co czwarte wejście kończy się dokonaniem zakupu, to i tak zapewnia to zlokalizowanym tam sklepom obroty, o jakich tylko marzyć mogą handlowcy z placówek usytuowanych tradycyjnie – przy ulicy.

Szansa dla firm lokalnych

W centrach handlowych dominują wprawdzie salony znanych marek zachodnich, ale nie brakuje także dużych firm krajowych, jak np. Vistula, Wólczanka, LPP prowadzące sieć salonów z modą młodzieżową Reserved, Ochnik czy Euro RTV/AGD. Zaistnienie w nowoczesnym centrum o znacznym potencjale jest także szansa na rozwój dla firm działających dotychczas jedynie na rynkach lokalnych.

Aby otworzyć sklep w centrum handlowym, trzeba ponieść koszty jego aranżacji i wyposażenia, które w dużych obiektach o wysokim standardzie, w zależności od branży, wahają się od 1 do 3 tyś. za mkw. Inwestycja taka może zwrócić się już po 2 – 3 latach, choć bardziej realistyczne wydaje się przyjęcie 5 – 6 – letniego okresu zwrotu. Miesięczna wysokość stawek czynszu jest zróżnicowana i zależy przede wszystkim od wielkości wynajmowanego lokalu. (im mniejszy, tym wyższa stawka za mkw.) Według agencji Cushman&Wakefield Healey&Baker koszt wynajęcia 1 mkw. powierzchni w największych centrach handlowych przez sklep odzieżowy w dogodnej lokalizacji na terenie obiektu to ok. 50 euro miesięcznie. Tak wysokie stawki są w Warszawie. W pozostałych dużych miastach kraju ceny wahają się pomiędzy 26 – 35 euro. Jest to więc koszt porównywalny z rynkową stawką czynszu za lokal przy lepszych ulicach handlowych. Do tego dochodzi opłata eksploatacyjna w wysokości 3 – 6 euro miesięcznie.

Wyspecjalizowane agencje opracowują na zamówienie handlowców szczegółowe analizy atrakcyjności danego obiektu, np. z punktu widzenia zasięgu oddziaływania, prognozowanej liczby klientów i zasobności ich portfeli, a także wiarygodności biznesowej zarządcy. Małych firm rodzimych z reguły jednak nie stać na sfinansowanie tego rodzaju badań. Dlatego można im doradzić, aby przed podjęciem decyzji o wynajmie powierzchni w centrum zażądały przedstawienia listy już zawartych umów z największymi firmami.

Budowanie przewagi konkurencyjnej

Specjaliści z branży, proszeni o wskazanie czynnika decydującego o sukcesie centrum, są zgodni – najważniejsza jest lokalizacja.

O przewadze konkurencyjnej obiektu przesądza dobór najemców, czyli tzw. mix branżowy. W centrum nie powinno zabraknąć marketu spożywczego oraz liderów rynkowych reprezentujących pozostałe branże. Klientowi trzeba po prostu umożliwić dokonywanie porównań pomiędzy produktami różnych marek, bo to właśnie jest jedna z przyczyn zawrotnej kariery tej formuły handlu.

W centrach najnowszej generacji unika się takiego rozmieszczenia sklepów, które powoduje, że klient gubi się. Sklepy z jednej branży, a także pokrewnych powinny znaleźć się w tym samym ciągu handlowym. Liczy się wreszcie wystrój wnętrza.

Z rozrywką czy bez

Idea funkcjonowania zintegrowanych centrów handlowych opiera się na założeniu, że im dłużej klient będzie przebywał w obiekcie, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzysta np. z oferty gastronomicznej, a po wyjściu z kina być może jeszcze coś kupi.

Nie wszyscy operatorzy podzielają pogląd, że rozrywka rzeczywiście wpływa na wzrost obrotów działających w centrum sklepów. – Multikina i kręgle w żaden sposób nie pomagają handlowi detalicznemu, choć to prawda, że handel przyciąga do rozrywki – powiedział Gazecie Prawnej Michał Świerczewski z ECE. Wiele jednak centrów handlowych doskonale obywa się bez rozrywki.

Więcej: Jacek Piasecki, Gazeta Prawna, 3 luty 2003
Gazeta Prawna

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

It is important to understand that, in many cases, puppy mills aren't unlawful. In maximum states, a breeding kennel can legally hold dozens, even hundreds, of puppies in cages...

97 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and if you don't waste your time and focus on the good, rather than the bad, then I think there is no way you won't be able to achieve your goal. Great thought. ...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I think understanding reality is the key to staying in present moment and live it fully. I will have you check out these editing and proofreading service as well as list of...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Jak założyć spółkę z o.o.?

W zarejestrowaniu i ruszeniu mojej spółki nie pomogła mi żadna książka, tylko http://www.spolka.org/rejestracja-spolek/ . Na 100% podchodzą do każdego klienta dając...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Sądzę ,że w twoim przypadku spółka będzie odpowiednia. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć, to skontaktuj się z http://spolka.org/rejestracja-spolek/. Pomogą tobie...

232 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Biznes po stronie dobra

there is no bad side if your employee but according to me business is full time occupation, you can not postpone your attention to a problem like customer complaint and so on,...

21 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great post! I am actually getting ready to across this information, is very helpful my friend. Also great blog here with all of the valuable information you have. Keep up the...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I am here to put as much weigh as I can to make your points asserted. Well this can be said about some of the available dissertation writing help and assignment help

97 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018