Nowy gracz nadchodzi?

Chcą do Europy / Wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych sieć sklepów 7 Eleven szuka partnerów franczyzowych w Europie Zachodniej.
Sobota
08.04.2023
7-Eleven być może przymierza się do polskiego rynku, Stava podsumowuje rynek dowozów jedzenia, InPost rozpycha się we Francji. Podsumowanie tygodnia 1-7 kwietnia.
 

Niemieckie media podały, że 7-Eleven – wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych sieć sklepów convenience – szuka partnerów franczyzowych w Europie Zachodniej. Według „Lebensmittel Zeitung” przede wszystkim chodzi o Niemcy, ale także o Polskę, Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Hiszpanię, Turcję, Szwajcarię i Austrię. W Niemczech poszukiwani są głównie franczyzobiorcy, którzy mają doświadczenie w branży hotelarskiej, handlowej lub gastronomicznej i chcieliby się zaangażować w nowy biznes.

Należące do japońskiego Seven & I Holdings 7-Eleven to obecnie największa sieć sklepów convenience na świecie – liczy ok. 83 tys. placówek. Poza USA działają także w Azji, a w Europie w Norwegii, Szwecji i Danii.

Dowozy na stałym poziomie

Jak wynika z najnowszej edycji raportu firmy Stava, polski rynek dostaw jedzenia w 2022 roku był wart 8,78 mld zł. Oznacza to, że rok do roku wartość rynku niemal się nie zmieniła. Według prognoz ekspertów, rok 2023 dla branży dostaw jedzenia będzie prawie tak dobry, jak rekordowy rok 2020, a już w 2024 roku przekroczy barierę 10 mld zł.

Autorzy raportu przyznają, że rok 2022 był kolejnym trudnym okresem dla branży gastronomicznej. Rosnące koszty pracy, energii oraz produktów spożywczych dla części restauratorów okazały się ogromnym wyzwaniem. W sektorze dowozów jedzenia był to natomiast – według ekspertów – rok stabilizacji – po tym jak rok 2020 przyniósł rekordowe wyniki, a 2021 niespotykaną dotąd korektę rynku.

– Zeszłoroczny raport oddawaliśmy krótko po wybuchu wojny w Ukrainie, w atmosferze niepewności, jak wpłynie ona na branżę dowozów posiłków, ale także na całokształt naszego życia, pracy i bezpieczeństwa. Z perspektywy roku, wpływ tych wydarzeń na naszą branżę jest zauważalny nawet dla przeciętnego konsumenta. Najwięksi gracze na rynku dowozów odnotowują rekordowe wyniki, którym towarzyszą niespotykane do tej pory wzrosty średniej wartości zamówienia. Obserwujemy również strategiczną zmianę w naszym sektorze. Wszystkie liczące się na tym rynku podmioty odchodzą od strategii wzrostu za wszelką cenę i skupiają się przede wszystkim na optymalizacji rentowności dowozów – mówi Paweł Aksamit, prezes spółki Stava.

Inflacja i znaczący wzrost cen odbił się także na rynku dowozów jedzenia. W 2022 roku odnotowano znaczący wzrost średniej wartości zamówienia – o 16,5 proc. Po raz pierwszy w historii pomiarów Stava, wskaźnik ten przekroczył granicę 70 zł i wyniósł 74,8 zł. Porównując zeszły rok do pandemicznego 2020, wzrost średniej wartości zamówienia w dowozie wyniósł 17 zł (29,4 proc.).

– Opracowując dane do zeszłorocznej edycji raportu Stava spodziewaliśmy się, że rok 2022 przyniesie znaczącą korektę na rynku i jego skurczenie pod względem wartości o ponad miliard złotych. Przewidywaliśmy, że delikatne odbicie nastąpi dopiero w 2023 roku. Rozwój rynku w 2022 roku jednak zrewidował nasze szacunki – komentuje Paweł Aksamit. – Rok do roku wartość rynku dowozów zmalała nieznacznie i wyniosła 8,78 mld zł (w porównaniu do 8,8 mld zł w 2021 roku). W 2023 roku jego wartość zbliży się do rekordowego 2020 roku, a już w 2024 przebije granicę 10 mld zł. W perspektywie pięcioletniej natomiast spodziewamy się pokonania poziomu 12,5 mld zł. Korekta naszych szacunków jest spowodowana przede wszystkim dynamicznie rosnącą średnią wartością zamówienia. Należy jednak także zwrócić uwagę, że w ciągu ostatnich lat odsetek Polaków, którzy regularnie zamawiają jedzenie w dowozie znacząco wzrósł.

InPost rośnie we Francji

Grupa InPost ma 3 tys. paczkomatów we Francji. W całej Europie jest ich już 28 tys. (z czego 19 tys. w Polsce). InPost wykorzystuje opracowany w Polsce system logistyczny, implementując go na europejskich rynkach. Koncentruje się nie tylko na dużych miastach, ale także – tak jak w Polsce – na mniejszych miejscowościach. Francuska maszyna nr 3000 została uruchomiona w turystycznej gminie Les Villards-sur-Thônes w Górnej Sabaudii, niedaleko ośrodków narciarskich La Clusaz i Le Grand Bornand.

– Dostawy przez paczkomat zostały bardzo dobrze przyjęte przez francuskich konsumentów. Już obecnie wykorzystanie najpopularniejszych maszyn rozmieszczonych we Francji ma taki sam poziom, jak w Polsce. Nie jest więc zaskoczeniem, że rozbudowujemy istniejące urządzenia i bardzo szybko zagęszczamy ich sieć. Jest to element realizacji naszej europejskiej strategii – w ramach której w kolejnych krajach rozwijamy autorski system dostaw ostatniej mili, który osiągnął tak olbrzymi sukces w Polsce. Jesteśmy przekonani, że zbudowanie kompleksowej sieci na każdym z rynków, na którym jesteśmy obecni to klucz do sukcesu i tę strategię konsekwentnie realizujemy – komentuje Rafał Brzoska, prezes i założyciel InPost.

Mniej restauracji, większe przychody

Przychody gastronomiczne grupy Sfinks Polska w I kwartale 2023 roku osiągnęły wartość 44,22 mln zł, co oznacza wzrost o 22,4 proc. r/r. Na porównywalnej sieci lokali wzrost za okres od stycznia do marca wyniósł 27,9 proc. r/r. W samym marcu 2023 roku grupa odnotowała wzrost sprzedaży gastronomicznej o 22,1 proc. r/r do 14,82 mln zł. Takie obroty wypracowało 75 restauracji pod szyldami SPHINX, Chłopskie Jadło, Lepione Pieczone by Chłopskie Jadło oraz The Burgers – wobec 82 działających w marcu 2022 roku.

– Dalsze dynamiczne zwiększenie obrotów restauracji w marcu, po dobrych sprzedażowo poprzednich miesiącach roku, oznacza, że możemy mówić o pozytywnym trendzie w całym kwartale, co jest bardziej miarodajnym kryterium oceny niż sprzedaż miesięczna. Silny wzrost przekraczający 22 proc. cieszy tym bardziej, że wzrost na porównywalnej sieci to blisko 28 proc. Pierwszy kwartał z powodu wahań sezonowych zawsze był historycznie kwartałem o najniższej sprzedaży, a dodatkowo tym razem na wyniki gastronomiczne pracowało średnio ponad 8 proc. restauracji mniej niż rok wcześniej. Potwierdza to po raz kolejny, że wdrożone rozwiązania pro sprzedażowe przynoszą bardzo satysfakcjonujące efekty. Szczególnie ważny, także dla przyszłych wyników, jest ciągły przyrost liczby uczestników naszego programu lojalnościowego i aplikacji mobilnej Aperitif, w ramach którego klienci mogą korzystać z różnego rodzaju promocji i są z nami w regularnym kontakcie – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska. – Innym istotnym dla naszej grupy zjawiskiem jest znaczący przyrost zgłoszeń osób zainteresowanych franczyzą, zwłaszcza ze strony właścicieli restauracji działających dotąd indywidualnie. To pokłosie niełatwej sytuacji dla tego typu lokali i zauważalnych korzyści wynikających z prowadzenia biznesu sieciowego pod znaną marką. Dla nas to dobry prognostyk dalszego rozwoju grupy.

Raportowana przez Sfinks Polska sprzedaż gastronomiczna obejmuje przychody ze sprzedaży netto, osiągane przez lokale własne i franczyzowe, działające w ramach sieci zarządzanych przez spółkę, które są objęte bieżącym monitoringiem sprzedaży w ramach systemów informatycznych Sfinksa. Nie obejmuje ona sprzedaży realizowanej przez sieć Piwiarnia. Jednocześnie spółka zwraca uwagę, że sprzedaż gastronomiczna nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży osiąganymi przez Sfinks Polska. Na te składają się przychody ze sprzedaży gastronomicznej wypracowywanej przez restauracje własne oraz przychody z opłat franczyzowych naliczane od sprzedaży gastronomicznej realizowanej przez restauracje franczyzowe. W tym drugim przypadku przychody ze sprzedaży gastronomicznej stanowią przychód franczyzobiorców.


Wartość rynku / Według raportu firmy Stava, polski rynek dostaw jedzenia w 2022 roku był wart 8,78 mld zł.

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023