19.12.2003

MBE obsłuży małe i średnie firmy

Firma Mail Boxes Etc. rozpoczęła rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami.

Amerykańska sieć franczyzowa Mail Boxes Etc. rozpoczyna budowę krajowej sieci punktów świadczących usługi spedycyjne, kurierskie i poligraficzne dla przedsiębiorców. - Prowadzimy zaawansowane negocjacje z około dwudziestoma partnerami, którzy po zakupie licencji uruchomią placówki Mail Boxes Etc. W Warszawie mamy kilku poważnych kandydatów. Myślę, że pierwsze centra usługowe rozpoczną działalność w 2004 roku – zapowiada Dariusz Babiarczyk, kierownik ds. sprzedaży i marketingu MBE w spółce Parta. Docelowo chce ona pozyskać kilkunastu partnerów, którzy w ciągu 5–10 lat uruchomią około 70 punktów MBE w całym kraju.

Klientami punktów MBE mają być małe i średnie firmy, dlatego placówki będą lokalizowane w sąsiedztwie centrów biznesowych. – Zakładamy, że jeden punkt MBE powinien znajdować się obok około 1,5 tys. podmiotów gospodarczych. Szacujemy, że w Warszawie działa ich, mniej więcej, 55 tys., dlatego widzimy tu miejsce dla co najmniej 10 naszych placówek – dodaje Babiarczyk.

Umowa licencyjna jest podpisywana z partnerem na 10 lat. Musi się on liczyć z wydatkiem rzędu 60 tys. zł na opłatę licencyjną. Koszt adaptacji i wyposażenia lokalu nie powinien przekroczyć 150 tys. zł. Franczyzobiorca będzie też zobowiązany do uiszczania miesięcznych opłat potrącanych od obrotów – 7 proc. za obecność w sieci, plus 2 proc. na konto działań marketingowych.

Przedstawiciele Party mają nadzieję, że z usług firmy będą też korzystać klienci indywidualni. – We wrześniu 2003 r. uruchomiliśmy pierwsze, pilotażowe centrum MBE w Katowicach, którego klientami są również osoby fizyczne. Teraz, przed świętami, interesują ich na przykład robione na zamówienie kalendarze ze zdjęciami bliskich – wyjaśnia Babiarczyk. W europejskich placówkach MBE zazwyczaj 80 proc. klientów to firmy, pozostałe zaś to osoby prywatne.

Andrzej Krawczyk, partner w firmie PROFIT system specjalizującej się w doradztwie w zakresie franczyzy, uważa, że MBE ma spore szanse na sukces na rynku. Widzi też jednak zagrożenia. Największym może być dość wysoki koszt przyłączenia do sieci potencjalnego partnera franczyzowego. Niełatwe może okazać się też znalezienie odpowiedniej lokalizacji dla punktu Mail Boxes Etc., który powinien znajdować się w centrum miasta lub w bliskim sąsiedztwie centrum biznesowego oraz dysponować parkingiem dla klientów i podjazdem dla samochodów dostawczych.

Mail Boxes Etc. została założona w 1980 roku w Stanach Zjednoczonych i obecnie należy do UPS. Jest jednym z największych na świecie franczyzodawców działających w branży niespożywczej. Posiada ponad 4700 punktów w 75 krajach. W Polsce jej master biorcą jest firma Parta z Katowic, której właścicielem i prezesem jest Andrzej Partyka. Parta podpisała umowę z MBE w połowie 2002 r.

Źródło: Justyna Wróbel „MBE obsłuży małe i średnie firmy”, Biznes Warszawski, nr 47, 15.XII.2003-4.I.2004

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0