03.10.2011

Pracownik cenny, gdy zaangażowany

Dobry produkt bądź usługa to połowa sukcesu firmy – druga połowa to pracownik, a o tego coraz trudniej. Dlatego żeby utrzymać w firmie oddanego i skutecznego pracownika trzeba o niego dbać.

Ostatnio byłam na przyjęciu u znajomych, którzy prowadzą agencję reklamową. Wśród zaproszonych gości było kilku przedsiębiorców: począwszy od szefowej salonu pielęgnującego urodę, poprzez prezesa firmy logistycznej, na właścicielu małego sklepu spożywczego kończąc. Wszyscy zgadzali się w jednym: dobry pracownik to skarb.

Anna Smolińska

Anna Smolińska, dyrektor ds. wydawniczych PROFIT system

Okazało się, że praktycznie wszystkie hasła reklamowe wymyślone przez copywritera Dawida z agencji reklamowej podobają się klientom, pań korzystających z usług salonu urody chce być obsługiwanych przez fryzjerkę Agnieszkę, Zbyszek, kierownik magazynu, zdobywa więcej klientów dla firmy niż handlowcy, a gdy w sklepie spożywczym sprzedaje Pani Irena, to obrót jest większy o 20 proc. Biznesmenów łączyło jeszcze jedno: strach przed utratą dobrego pracownika, bo o nowego, równie wartościowego jest trudno.

Coraz częściej pracę zmieniają osoby, które tego nie planowały. Sumiennie wykonują codzienne obowiązki, aż nagle odbierają maila bądź telefon od headhuntera. Otrzymują propozycję pracy, wyższe stanowisko, większą pensję. I mimo że są zadowolone z obecnego zajęcia, to oferta jest na tyle kusząca, że ją przyjmują. Czy można coś zrobić, aby dzień w którym np. pani Agnieszka czy Irena składa wymówienie, pozostał tylko w sennych koszmarach ich szefów? Ludzie zmieniali i wciąż będą zmieniać pracę. Nie da się wyeliminować tego zjawiska, można jedynie starać się je ograniczyć. Sposobów jest kilka.

Przede wszystkim pracownik musi wiedzieć, że rezultaty firmy są powiązane z jego osiągnięciami. Biada szefowi, który o tym nie pamięta. Mój przyjaciel pracuje w firmie handlującej meblami. Kilka tygodni temu sfinalizował zlecenie na ponad 300 tys. zł. Szefowie byli zachwyceni, z tym że zapomnieli nawet powiedzieć dziękuję. A o ekstra premii zapewne nawet nie pomyśleli. Nie mają co liczyć, że następnym razem mój przyjaciel będzie tak bardzo angażował się w realizację zleceń. Jego koleżance, która sprzedawała trzy razy więcej mebli niż pozostali handlowcy obniżono prowizję. Obecnie pracuje już dla innej firmy.

Szefowie muszą pamiętać, żeby na bieżąco informować pracowników o planach firmy i typować wśród nich odpowiedzialnych za osiągnięcie konkretnych celów, zwiększać zakres ich obowiązków i powierzać im coraz ważniejsze sprawy. Pracownicy powinni wiedzieć, jakie stanowiska mogą objąć w przyszłości, po jak zbudowanej ścieżce kariery będą się poruszać. Niezmiernie istotne są też właściwe relacje z przełożonymi i współpracownikami. Jeśli są dobre, to pracownicy o wiele rzadziej myślą o zmianie pracy. W nowej może przecież nie być już tak miło.

Pracownicy przywiązują coraz większą wagę do wyposażenia w narzędzia pracy. Wiadomo, że telefon komórkowy czy laptopa można kupić sobie samemu, ale o wiele przyjemniej jest, gdy otrzymuje się je od firmy. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zapewniają też swoim pracownikom dostęp do prywatnej służby zdrowia, ubezpieczają ich na życie, a nawet dofinansowują posiłki serwowane w firmowych stołówkach. Polacy zaczynają również zwracać uwagę na miejsce, w którym pracują. Sprawdzają, ile czasu zajmuje im dojazd, czy biuro jest komfortowe.

O tym wszystkim musi pamiętać szef, który chce przyciągnąć do firmy nowego wartościowego pracownika i sprawić, żeby obecny nie przeszedł do konkurencji. A także o tym, że headhunterzy pracują zarówno dla niego, jak i... przeciwko niemu.

Anna Smolińska