15.10.2017

Opłaca się dzielić!

Masz pomysł na biznes i nie chcesz, żeby ktoś ci go ukradł, więc nie mówisz o nim nikomu. To może być błąd. I może cię drogo kosztować.

Jeśli masz pomysł na biznes, warto podzielić się nim z innymi. Obserwuję, że początkujący, zakładający swoje biznesy, robią to niechętnie. Nawet do mnie często piszą różni czytelnicy, informują, że mają jakiś pomysł na biznes, nie wyjaśniając, na czym on polega, i pytają o radę. Nie dzielimy się swoimi pomysłami na biznes, bo boimy się, że ktoś nam ten pomysł ukradnie. Tylko pomyśl: przecież pomysł to jeszcze nic. Żeby go zrealizować, potrzeba czasu, pieniędzy i ludzi. Potrzeba też umiejętności i znajomości danego rynku. Jaka jest szansa, że osoba, której powiesz o swoim pomyśle, ma jednocześnie: czas, żeby ubiec cię i zrealizować ten pomysł szybciej, niż ty; pieniądze, żeby w pomysł zainwestować; umiejętności, żeby pomysł zrealizować; ludzi, którzy jej w tym pomogą; znajomość rynku, na którym będziesz działać? To trochę tak, jakbyś od dawna chciał kupić wymarzony motocykl, upatrzył sobie jakiś konkretny model z drugiej ręki, od konkretnego sprzedawcy i bał się powiedzieć komukolwiek znajomemu, że chcesz kupić motor, w obawie, że zaraz znajdzie się ktoś, kto pobiegnie i szybko kupi go przed tobą. Śmieszne? Wyjątki się oczywiście zdarzają, ale zapewniam cię, że jeśli ktoś już ma firmę, to prawdopodobnie ma też dużo pomysłów na jej rozwój, może nawet więcej pomysłów niż czasu i pieniędzy. Jeśli przyjdziesz do kogoś takiego z własnym pomysłem, to pewnie nie musisz bać się, że ktoś ten pomysł podkradnie.

Agnieszka Skupieńska

Opinie