Ustawą w sieci handlowe

Środa
06.02.2002
Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o działalności kupieckiej
 
Jak podaje „Puls Biznesu”, do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o działalności kupieckiej. Nowe przepisy mają ograniczyć nadmierny rozwój sieci supermarketów, zagrażających polskim handlowcom. Projekt przewiduje m.in. szczegółowe kontrole sytuowania wielkich obiektów handlowych, ograniczenie ich powierzchni oraz wprowadzenie zakazu sprzedaży w niedziele i święta. Projektodawcy chcą też uniemożliwić narzucenie niekorzystnych warunków handlowych małym dostawcom.

Projekt zawiera przepisy dotyczące szczegółowych zasad lokalizacji obiektów handlowych. Zezwolenie na wybudowanie hipermarketu nie będzie mogło być wydane, jeśli jego powierzchnia mogłaby przekroczyć 30 proc. ogólnej powierzchni sprzedaży w danej gminie. Ograniczenia mają dotyczyć placówek handlu detalicznego lub detaliczno-hurtowego o powierzchni sprzedaży powyżej 1 tys. mkw. w gminach o liczbie mieszkańców nie przekraczającej 20 tys. oraz o powierzchni powyżej 2 tys. mkw. w większych gminach. Zgodnie z projektem, decyzje o wydaniu zezwolenia na budowę nowego albo rozbudowę istniejącego supermarketu mają podejmować zarządy gmin, które muszą mieć na względzie nie tylko miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ale również powinny brać pod uwagę opinię lokalnych stowarzyszeń kupieckich oraz analizować wpływ działalności na istniejące otoczenie handlu i lokalny rynek pracy.

Do projektu ustawy dołączony jest także projekt rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży, dostawy i kontraktacji w działalności handlowej. Jego przepisy mają regulować m.in. zasady rozwiązywania umów, kształtowania kar umownych, cen, wzajemnych rozliczeń, terminów płatności i dostaw oraz zasad odbioru jakościowego.

- Sieci zrzeszone w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zainwestowały w Polsce około 30 mld zł i maja plany inwestycyjne rzędu następnych 10 mld zł w ciągu najbliższych trzech lat. Uchwalenie tej ustawy spowoduje pogorszenie klimatu inwestycyjnego w Polsce i ucieczkę kapitału do innych krajów – uważa Maria Andrzej Faliński, prezes POHiD.

- Handel nieuchronnie będzie się w Polsce zmieniał i unowocześniał. Można próbować ten proces spowolnić, ale nie uda się go zahamować. Zmiany te wymusi wolny rynek, który kształtowany jest prawem popytu. Obawy o zbyt silną pozycję wielkiego handlu w Polsce są nieuzasadnione, gdyż jego udziały w sprzedaży są dużo mniejsze niż w Unii Europejskiej, gdzie sięgają nawet 80-90 proc. – mówi Paul Nitschmann, prezes Grupy Casino w Polsce w składa której wchodzi m.in. sieć marketów Leader Price.

Więcej: Krzysztof Buczek-Pągowski, Puls Biznesu, 6 lutego 2002
Puls Biznesu

POPULARNE NA FORUM

Ruszają regionalne targi franczyzy

Assignment Writing Service the writer affiliated with the writing companies are highly qualified as the criteria of being a professional writer is Master’s degree at least...

8 wypowiedzi
ostatnia 26.05.2018
Promocja firmy w katalogach internetowych

Jak maiłabym wybrać firmę, która ma moją firmę rozreklamować w katalogach, czy poprowadzić kampanię AdWords to zdecydowałabym się na popularnego i skutecznego...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

Może warto pomyśleć o filmie promocyjnym czy produktowym? Produkcja tego rodzaju filmów może się zająć http://www.imperiafilm.com/ z Krakowa. Dla nas zrobili...

202 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jak zareklamować mały sklep przez Internet?

Ja wynajęłam firmę https://www.grupafaro.pl/ do prowadzenia dla mnie reklam adwords w google i są skuteczni, przybywa mi wejść i klientów. Także mogę polecić, widać...

64 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Majątek pod ochroną

Apk ideas makes no representations, warranties, or assurances as to the accuracy Read More

1 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

A może tak reklama tv?

202 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Szukam szkoleń dla bezrobotnego

Szkolenia zawodowe z zakresu spawania stali czy zgrzewania termoplastycznych tworzyw sztucznych możecie zrobić w ośrodku szkolenia zawodowego MAR-PLAST ...

30 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Reklama na samochodzie czyli oklejanie folią to tez dobra opcja. W Łodzi okleicie m.in. w http://verde-druk.pl/ Nam oni oklejali, u nich tez zamawialiśmy ulotki i...

400 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018