Urzędnicy bez pokus

Poniedziałek
27.05.2002
Gminy nie będą mogły wydawać pozwoleń na budowę hipermarketów
 
Jak informuje Gazeta wyborcza, Prawo i Sprawiedliwość proponuje by gminy decydowały nadal o tym, czy i gdzie na ich terenie powstaną hipermarkety. Nie będzie im wolno wydawać pozwoleń na budowę. Takie zaostrzenie przepisów – mające przeciwdziałać korupcji w gminach – zaproponowali posłowie PiS w projekcie nowelizującym dwie ustawy, o zagospodarowaniu przestrzennym i prawo budowlane.

Zgodnie z aktualnymi przepisami za sprawy architektoniczno-budowlane odpowiadają starostowie. Mogą jednak scedować swoje uprawnienia na gminy, co wielu z nich uczyniło.

Do czego to może doprowadzić, wykazała ostatnio Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie o hipermarketach. Niezgodne z prawem było 14 na 54 spośród skontrolowanych pozwoleń na budowę.

Posłowie PiS nie mają nic przeciwko temu, żeby gminy w dalszym ciągu wydawały decyzje dotyczące budownictwa mieszkaniowego. Jednak o budowie hiper- i supermarketów mieliby decydować wyłącznie starostowie. Ponadto w proces decyzyjny włączeni mieliby być wojewodowie oraz marszałkowie województwa. PiS liczy na to, że będą oni szybko reagować na przypadki łamania prawa.

Projekt, który posłowie PiS wniosą do Sejmu w tym tygodniu, przewiduje też dalsze ograniczenie swobody budujących duże obiekty handlowe. Do marca 2001 roku inwestorzy mogli je lokować tam, gdzie nie zabraniały tego miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Od ponad roku hiper- i supermarkety mogą powstawać wyłącznie w miejscach wyraźnie na ten cel wyznaczonych przez radnych w miejscowych planach. Ten wymóg dotyczy obecnie sklepów o powierzchni przekraczającej 1 tysiąc m.kw. w gminach liczących do 20 tysięcy mieszkańców, w większych – sklepów powyżej 2 tysięcy m.kw.

PiS proponuje, żeby w gminach do 40 tysięcy mieszkańców radni obowiązkowo wyznaczali miejsca pod budowę sklepów o powierzchni ponad 400 m.kw. W większych gminach plany musiałyby obejmować obiekty handlowe powyżej 1 tysiąca m.kw. Lokalizacja taka musi być poprzedzona m.in. analizą skutków budowy dla rynku pracy, komunikacji i istniejącej infrastruktury handlowej.

Więcej: Marek Wielgo, Gazeta Wyborcza, 27 maja 2002
Gazeta Wyborcza

POPULARNE NA FORUM

Pomysł na biznes - restauracja regionalna

Lady i regały, w tym lady i szafy mroźnicze czy witryny grzewcze dostaniecie w http://frigosystem.com.pl/ ze Szczecina. Firma jest mega solidna, sprzety działają...

52 wypowiedzi
ostatnia 27.05.2018
Ruszają regionalne targi franczyzy

Assignment Writing Service the writer affiliated with the writing companies are highly qualified as the criteria of being a professional writer is Master’s degree at least...

8 wypowiedzi
ostatnia 26.05.2018
Promocja firmy w katalogach internetowych

Jak maiłabym wybrać firmę, która ma moją firmę rozreklamować w katalogach, czy poprowadzić kampanię AdWords to zdecydowałabym się na popularnego i skutecznego...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

Może warto pomyśleć o filmie promocyjnym czy produktowym? Produkcja tego rodzaju filmów może się zająć http://www.imperiafilm.com/ z Krakowa. Dla nas zrobili...

202 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jak zareklamować mały sklep przez Internet?

Ja wynajęłam firmę https://www.grupafaro.pl/ do prowadzenia dla mnie reklam adwords w google i są skuteczni, przybywa mi wejść i klientów. Także mogę polecić, widać...

64 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Majątek pod ochroną

Apk ideas makes no representations, warranties, or assurances as to the accuracy Read More

1 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

A może tak reklama tv?

202 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Szukam szkoleń dla bezrobotnego

Szkolenia zawodowe z zakresu spawania stali czy zgrzewania termoplastycznych tworzyw sztucznych możecie zrobić w ośrodku szkolenia zawodowego MAR-PLAST ...

30 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018