08.06.2016

Błędy w social media

Korzystasz z mediów społecznościowych? Za ich pośrednictwem kreujesz wizerunek swojej firmy? Sprawdź, czy robisz to dobrze.

Social media to dobry sposób na budowanie społeczności wokół marki. Pod warunkiem że będziemy unikać błędów, które skutecznie mogą zniechęcić potencjalnych klientów. Przedstawiam listę siedmiu błędów popełnianych w social media.

Gosia Zimniak Fot. Gosia Zimniak

Nie ma chyba gorszej rzeczy, niż porzucenie profilu w mediach społecznościowych po kilku miesiącach aktywności. Zaglądający do niego potencjalny klient może pomyśleć, że twoja firma upadła.
Gosia Zimniak, autorka Bloga Freelancerki

1. Opuszczenie. Lepiej skupić się na 2-3 serwisach, niż stworzyć profile na 20 różnych portalach, a później do nich w ogóle nie zaglądać. Nie ma chyba gorszej rzeczy w kontekście wizerunkowym, niż porzucenie jakiegoś profilu po kilku miesiącach aktywności. Zaglądający tam potencjalny klient może się zastanawiać, czy twoja firma upadła?

2. Ignorowanie. Tak samo jak w realu nie ignorujesz, gdy ktoś mówi tobie: „Cześć” , tak samo nie możesz ignorować, gdy ktoś pisze do ciebie w mediach społecznościowych. Nieważne, czy ta osoba pyta o koszt usługi, czy wyrażająca tylko zachwyt nad twoją ofertą. A już na pewno nie możesz ignorować negatywnych komentarzy czy wiadomości z informacją o jakimś problemie lub reklamacji.

3. Lenistwo. Przed publikacją czegokolwiek w social media warto poświęcić trochę wysiłku na pomyślenie, czy to będzie wartościowe dla odbiorców? Gdy nie masz akurat weny na stworzenie postu – lepiej nic nie publikować, niż zaśmiecać tablice twoich obserwatorów i fanów.

4. Okazywanie negatywnych emocji. Impulsywne dzielenie się statusami czy artykułami nie zawsze może wyjść nam na dobre. Publikowanie wpisów pod wpływem negatywnych emocji, bo np. klient cię zdenerwował i chcesz mu teraz dopiec, może negatywnie odbić się na wizerunku firmy i przestraszyć potencjalnych klientów.

5. Niedopowiedzenie. Co robisz, gdy widzisz na Facebooku link, ale nie wiesz de facto do czego? Klikasz go? Czy twoja ciekawość zostaje opanowana przez obawę przed niezidentyfikowanymi stronami, na których grasują wirusy? Dlatego jeśli już skracasz link do jakiejś strony, napisz co to jest i dlaczego to wrzucasz. Poza tym dzielenie się linkiem bez jakiegoś dodatkowego słowa wyjaśnienia wygląda na zwykły spam.

6. Zbytnia skromność. Dobry profil w social media jest twoją reklamą, dlatego powinien zawierać opis tego, czym twoja firma się zajmuje i jaka jest idea danego profilu. Sekcja informacyjna to tak naprawdę jedyne miejsce, gdzie możesz pochwalić się tym, co robisz bez posądzania o bycie natrętnym. Dlatego uzupełnij profil o wszystkie informacje o swojej firmie, działalności, marce, zamieść zdjęcia i linki do twojej strony internetowej.

7. Za dużo autopromocji. Wiadomo, że obecność w social media ma cele marketingowe… Ale pamiętaj, że social media nie rządzą się prawem tradycyjnych reklam. W mediach społecznościowych chodzi o interakcję. Pomyśl o tym, jakie informacje i posty będą przydatne dla twoich odbiorców. Bądź źródłem, a nie sprzedawcą. Powstrzymaj się przed wrzucaniem co chwila informacji na temat swoich usług czy produktów. To szybki sposób na to, żeby stracić fanów. Dużym błędem jest opowiadanie tylko o swojej marce. Bo czy w realu lubisz, gdy ktoś podczas rozmowy mówi tylko o sobie?

I jak, które z wymienionych błędów popełniasz?

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0