24.02.2014

Jakie wrażenie, taki kontrakt

Pierwsze wrażenie trwa kilka sekund. Musimy zwrócić uwagę na cztery szczegóły, dzięki którym zostaniemy lepiej odebrani.

Umysł człowieka dokonuje oceny innych ludzi na podstawie niewielkiej ilości informacji, które otrzyma w ciągu czterech sekund od zetknięcia się z drugą osobą. Ocena ta opiera się głównie na emocjach i wrażeniach wzrokowych, a nie na skomplikowanym procesie analizy racjonalnej, dlatego też szczególnie należy zadbać o podstawowe elementy wpływające na pierwsze wrażenie, takie jak: ubiór, uczesanie, makijaż.

Uścisk dłoni.

Spotkanie biznesowe najczęściej odbywa się w ramach pracy, dlatego niezwykle ważne jest przestrzeganie, ale i wyznaczanie granic w kontakcie z partnerem. Niedopuszczalne jest wypytywanie o szczegóły życia prywatnego drugiej osoby, jeśli nie da nam ona bardzo wyraźnie do zrozumienia, że rozmowa może potoczyć się w tym kierunku.

W biznesie istnieje etykieta dotycząca stroju, zwana dress codem. Zawiera ona zbiór zasad, których powinniśmy przestrzegać, chcąc wyglądać profesjonalnie. Najważniejsze z nich to:
1. Prostota. W świecie biznesu wyglądem budowany jest nie tylko osobisty autorytet, lecz także wizerunek całej firmy, nie ma tam więc miejsca na nonszalancję czy ekstrawagancję. Należy być zadbanym, schludnym i eleganckim.
2. Dla panów obowiązującym strojem biznesowym jest oczywiście garnitur, dla kobiety kostium. Panie powinny nosić buty na niezbyt wysokim obcasie, zakrywające palce u stóp. Należy przestrzegać noszenia gładkich rajstop – niestety nawet w upały.
3. Bardzo ważne są także kolory. Bez względu na osobiste preferencje, powinny być one – mówiąc najprościej – stonowane. Najlepiej widziane są odcienie czerni, granatu i szarości.
4. Dodatki. Według zasad dress code'u jedyną dopuszczalną biżuterią dla panów są obrączka i zegarek. Dla pań etykieta jest nieco bardziej łaskawa i dopuszcza jeden pierścionek oprócz obrączki, komplet delikatnej biżuterii lub do wyboru: kolczyki albo naszyjnik, jeżeli nie należą do zestawu.

– Jeśli zależy nam na zrobieniu odpowiedniego wrażenia, musimy być perfekcyjnie przygotowani do rozmowy pod względem merytorycznym, posiadać wszelkie informacje, które mogą interesować współrozmówcę. Bardzo dobrze wyglądają także wszelkie materiały na piśmie: obrazki czy wykresy, krótkie notatki, które będziemy mogli podarować partnerowi spotkania. Dzięki temu zyskamy w jego oczach wizerunek osoby profesjonalnej, kompetentnej i pracowitej, a także wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom rozmówcy. To niezwykle istotne w budowaniu wizerunku i podstaw do dalszej współpracy – zaznacza Małgorzata Fic, trener Avenhansen.

Małgorzata Milewska

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Małgorzata Milewska

dziennikarz
Napisz do autora