Jakość sprawdzaj za plecami

Środa
02.11.2005
Każdy przedsiębiorca musi pamiętać, że u żadnego klienta nie ma szans na "drugie pierwsze wrażenie".
 

Pierwsze wrażenie klienta wchodzącego do sklepu lub punktu usługowego jest najważniejsze. Ocenia wtedy nie tylko wygląd regałów, czystość podłogi, czy ogólny porządek, ale przede wszystkim obsługę. Klient, który nie zostanie dobrze obsłużony, w 90 proc. nie wróci do danego sklepu, a nawet gorzej – ostrzeże swoich znajomych czy rodzinę. Każdy przedsiębiorca musi pamiętać, że u żadnego klienta nie ma szans na drugie pierwsze wrażenie.

- Ostatnio chciałam kupić telewizor. Obejrzałam kilka modeli, które mi się podobały i chciałam zapytać kogoś z obsługi, jakie są ich wady i zalety oraz czy mogę liczyć na dostawę do domu. Jednak, mimo że krążyłam między regałami kilka minut, nie znalazłam nikogo do pomocy. W końcu zrezygnowałam i wróciłam do domu - to historia klientki jednego z marketów warszawskich - niestety, dosyć powszechna.

Jedną z metod, która pomaga w zapobieganiu takim sytuacjom jest mystery shopping. W rolę klienta wciela się przeszkolony audytor, potocznie nazywany tajemniczym klientem. Może on kupić mleko w spożywczym i jednocześnie ocenić czystość sklepu, ekspozycję artykułów, pójść do fryzjera i sprawdzić czy fryzjer był uprzejmy, potrafił zaproponować uczesanie, albo zamówić pizzę i zanotować, ile musiał na nią czekać i czy była ciepła.

Pracownik wizytówką firmy

Spojrzenie na firmę oczami klienta może dostarczyć wielu informacji, bardzo istotnych dla oceny jakości obsługi, których nie moglibyśmy otrzymać w inny sposób. W uzgodnieniu ze zleceniodawcą, firma przeprowadzająca badanie, tworzy dla audytora scenariusz wizyty. Taki scenariusz jest opracowywany oddzielnie dla każdego badania i zależy od informacji, które chce uzyskać zleceniodawca. Audytorzy sprawdzając sklep postępują zgodnie z tym scenariuszem, a po wizycie w punkcie wypełniają ankietę. Dzięki temu zwracają uwagę na te same elementy i oceniają je według jednakowych kryteriów.

W krajach zachodnich już od wielu lat sieci supermarketów, restauracji, hotele i banki oraz inne firmy usługowe zatrudniają zakonspirowanych kontrolerów, aby na własnej skórze sprawdzili, czy obsługa jest uprzejma, fachowa i cierpliwa.

Te cechy są szczególnie istotne dla sieci franczyzowych, ponieważ od twoich franczyzobiorców zależy realizacja standardów obsługi klienta. To oni tworzą wizerunek marki, gdyż właśnie biorcy licencji mają bezpośredni kontakt z kupującym. Klient, który długo czekał na pizzę w jednym z lokali i w dodatku dostał ją ledwo ciepłą, nie pójdzie już do innej restauracji tej sieci. Nie będzie ryzykował podobnych doświadczeń.

Badania mystery shopping pozwalają również zidentyfikować mocne i słabe strony w obsłudze klienta. Na ich podstawie można wypracować jednolity system dla całej sieci, stworzyć standardy obsługi. Badając zachowanie sprzedawców na miejscu, można też zaobserwować nietypowe rozwiązania trudnych sytuacji, czy ciekawą, niekonwencjonalną obsługę klienta. Takie sytuacje umknęłyby nam podczas innych metod badań. Potraktowalibyśmy je jako przypadki skrajne, a mogą one być przykładem, pomysłem na nowe rozwiązania.

Nie tylko obsługa

Poza badaniem pracowników, tajemniczy klient może obejrzeć wystrój, estetykę i funkcjonalność lokalu lub sklepu, skorzystać z toalety i sprawdzić czy jest czysta. Utrzymanie jednakowego wzoru wystroju salonu, sklepu czy kawiarni jest dla wielu sieci franczyzowych jedną z najistotniejszych kwestii. W ten sposób firmy budują swój wizerunek. Przeszkolony audytor sprawdzi czy wszystko jest na swoim miejscu i odpowiada założeniom franczyzodawcy. Chodząc po sklepie obejrzy sposób wystawienia towarów i ich dostępność. Sprawdzi też ceny oraz to czy promocje są odpowiednio wyeksponowane.

Posługując się tajemniczym klientem można skutecznie ocenić cały proces sprzedaży, a nie tylko jego wynik. Audytor po zakupie artykułu lub usługi może zgłosić usterkę, albo problem i sprawdzić jak działają procedury reklamacji.

Dlaczego warto?

Już sam fakt uprzedzenia pracowników, że takie badanie będzie przeprowadzane, motywuje ich do wydajniejszej pracy i bardziej uprzejmego podejścia do klientów. W jednej z sieci sklepów z odzieżą, sprzedawcy poza tym że robili zakłady kto namierzy tajemniczego, jednocześnie starali się jak najlepiej obsługiwać wszystkich klientów. Żaden z pracowników nie chciał odbywać nieprzyjemnej rozmowy z kierownikiem na temat swoich niedociągnięć w pracy.

Często gdy pytamy w sklepie o jakiś produkt słyszymy po prostu, że takiego nie ma. Wychodzimy więc poszukać go u konkurencji. Taka informacja o własnych pracownikach, przekazana przez mystery shoppera jest dla właściciela firmy sygnałem, że powinien on poprawić jakość obsługi w swoich placówkach. Informacje pochodzące z badań mystery shopping często służą do optymalizacji kosztów szkoleń i dostosowania ich do rzeczywistych potrzeb. Na podstawie wyników badania mystery shopping firma wprowadzi odpowiednio ukierunkowane szkolenie lub dopasowane do konkretnej grupy pracowników. Ponowna wizyta tajemniczego klienta pomoże zweryfikować czy dane szkolenie odniosło skutek.

Niestety zdarzają się też ewidentne nieprawidłowości, które czasami wyłapują tajemniczy klienci. Pewnego razu audytor badał w jednej z sieci salonów foto, czy sprzedawcy dobrze znają produkty. Pytał o film fotograficzny o specyficznych parametrach. Usłyszał, że takiego filmu tej marki nie dostanie i już chciał wyjść ze sklepu, gdy sprzedawca sięgnął do szuflady pod ladą i wyjął filmy konkurencyjnej firmy.

Najistotniejszy jednak w badaniach mystery shopping jest fakt, że zbierane są dane, obiektywne obserwacje, a nie deklaracje, czy subiektywne opinie pracowników bądź prawdziwych klientów.

Anna Grzegorzewska, PROFIT system


PROFIT system

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023