27.05.2009

Na dobry początek: karta dań

Dobrze skonstruowane menu to połowa sukcesu. Druga połowa leży w umiejętnym przedstawieniu go klientom restauracji.

Dobrej jakości karta menu może podnieść nie tylko prestiż restauracji, ale również obroty. Zachęcająco przedstawione klientowi dania mogą skusić go na coś więcej. W estetycznie przygotowanej karcie nawet drogie dania nie wyglądają kosztownie.

Jak powinna zatem wyglądać dobrze skonstruowana karta menu? Przede wszystkim musi być przejrzysta z wyraźnymi napisami, cenami i umieszczonym w widocznym miejscu logo lokalu, najlepiej na okładce. Oprawa z kolei owinna być wytrzymała, co oznacza, że warto na początku wydać na nią więcej, bo jej żywotność będzie dłuższa.

Dobrą opinią cieszą się karty wykonane ze skóry naturalnej: są wytrzymałe i eleganckie. Ale ich cena jest większa i kształtuje się na poziomie ok. 200 zł. Tymczasem karty wykonane ze skóry ekologicznej kosztują już ok. 50 zł za sztukę. A kart musimy kupić kilkadziesiąt. Niezbędnym minimum jest stosunek jednej karty na dwóch klientów. Zatem jeśli nasza restauracja jest w stanie pomieścić 60 osób, kart powinno być minimum 30, choć zaleca się, by było kilka w zapasie.

Estetyka wnętrza

Wygląd karty, a dokładnie jej kolorystyka, powinien być dostosowany do aranżacji wnętrza lokalu. Restauracje z kuchnią hiszpańską, które najczęściej są w ciepłych barwach utrzymane, powinny mieć również takie karty. W środku menu można umieścić elementy hiszpańskiej corridy, czegoś bezpośrednio kojarzącego się z półwyspem iberyjskim. Trzeba przy tym pamiętać, by elementy graficzne, obrazki nie zdominowały samego menu serwowanego w lokalu. Napisy powinny rzucać się w oczy, być wyraźnie oznaczone, z cenami. W typowych restauracjach na ogół nie stosuje się obrazków dań przy pozycjach w karcie. Tu bardziej stawia się na opis słowny.

Bardzo istotny jest podział dań w karcie. Z zasady umieszcza się je od tych podawanych najwcześniej, czyli przystawek, do ostatnich, a więc deserów. Napoje zwykle umieszcza się na końcu karty. Dania, które restauracja chce wyróżnić lub uważa za tzw. dania sztandarowe, może wyeksponować w karcie np. poprzez pogrubienie lub specjalny opis. Takie pozycje najlepiej umieszczać w samym środku karty, ponieważ praktyka klientów pokazuje, że to właśnie dania ze środka są najczęściej wybierane.

(mdk)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Maciej Krzysztoszek

dziennikarz
Napisz do autora