Mikołaj na półce przynętą na haczyku

Środa
09.09.2009
Czas zbliżających się Świąt to dla kupców najlepszy moment, żeby podwoić obroty ze sprzedaży. Dlatego przygotowania do szczytu sprzedaży rozpoczynają kilka miesięcy wcześniej.
 

Listopad to dla klientów zbyt wcześnie, żeby planować zakupy pod choinkę. Ale właściciele i kierownicy sklepów zaczynają myśleć o świętach Bożego Narodzenia nawet pół roku przed nimi. Każdy miesiąc zwłoki zmniejsza konkurencyjność sklepu w porównaniu do innych placówek handlowych.

O Świętach we wrześniu

Przed ułożeniem towaru na półkach, właściciele i zarządzający sklepem powinni określić politykę marketingową i handlową placówki na okres świąt. W tym celu muszą ustalić m.in. co chcą sprzedawać i w jakich cenach oraz wybrać produkty strategiczne, czyli najlepiej rotujące. Choć na liście towarów objętych największą promocją powinny znaleźć się artykuły z każdej kategorii, to największe szanse na zbyt w okresie przedświątecznym mają: produkty czyszczące do użytku domowego (płyny do sprzątania, mycia okien, prania), słodycze, produkty używane do świątecznych wypieków, wędliny i mięsa, napoje chłodzące i alkohole oraz akcesoria świąteczne. Te ostatnie zalicza się jednak do produktów o dużym ryzyku handlowym, bo nigdy nie sprzedają się w 100 procentach a święta to jedyny czas, kiedy mogą znaleźć się w ofercie. Mimo to, albo właśnie dlatego, można na nich dużo zarobić, bo są sprzedawane z wyższą marżą niż pozostałe towary.

Właściciel sklepu powinien przewidzieć możliwości sprzedażowe sklepu i na ich podstawie opracować kalkulację wielkości dostaw. Tu niestety, nie ma gotowych rozwiązań. Lista towarów, które powinny znaleźć się w sklepie powinna być gotowa na 2-3 miesiące przed końcem roku. Wtedy też należy już zakontraktować towar.

Listopadowe porządki

Kiedy już wiadomo, jakie produkty będą sprzedawane w okresie świątecznym, można zająć się merchandisingiem, który jest zbiorem sposobów wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój sklepu i prezentację towaru. Dobrze zaplanowany merchandising nie tylko zwiększa sprzedaż, ale też wzbudza zainteresowanie klientów i sprawia, że wartość danego produktu wydaje się kupującym większa niż w rzeczywistości.

Zmiana rozkładu sklepu i regałów powinna nastąpić około 15 listopada, choć polscy handlowcy zaczynają okres świąteczny około 5 listopada, zaraz po Dniu Zmarłych, by w ten sposób wydłużyć czas sprzedaży (podobne praktyki mają miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie pierwsze promocje pojawiają się zaraz po Halloween).

Niezależnie od wielkości sklepu, w budowie świątecznego układu istotną rolę odgrywa strefa promocyjna – najlepiej, aby była ona proporcjonalna do powierzchni sklepu. W sklepie liczącym od 200 do 500 m2 musi zajmować przynajmniej 4-8 miejsc paletowych (jedna paleta to średnio 1 m2). W placówkach o mniejszej powierzchni elementy świąteczne układane są tematycznie w działach, np. świąteczne czekolady trafiają na półkę ze słodyczami. Strefa z towarami w promocji powinna być umieszczona tuż przy wejściu do sklepu, bo od razu przyciąga uwagę klientów.

Święta w oczach klienta

Strefa promocyjna to miejsce dla dwóch kategorii produktów: towaru świątecznego i najatrakcyjniejszego cenowo. Produkty najbardziej związane ze świętami (ozdoby choinkowe, sztuczne choinki oraz produkty, których nie będzie można sprzedać później) trzeba wyeksponować w miejscach, w których klient na pewno je zauważy. Oprócz towaru okolicznościowego w strefie promocyjnej umieszcza się produkty najbardziej impulsowe, czyli słodycze (czekoladowe mikołaje, bombki oraz inne świąteczne wyroby czekoladowe), ewentualnie napoje oraz zestawy świątecznych prezentów, np. kosmetyków.

Towarom świątecznym powinny towarzyszyć artykuły najbardziej promowane przez sklep. Nie musi ich być dużo – wystarczy jeden albo dwa, ale z wyraźnie zaznaczoną obniżką. O ile w przypadku produktów okolicznościowych motywem zakupu jest ich świąteczny charakter i nie trzeba podkreślać zniżek czy promocji, o tyle w przypadku produktów promowanych, warto zaakcentować cenę.

Róg obfitości

W punkcie sklepu, gdzie jest najwięcej promocji, klient podejmuje decyzje impulsowe. Bardzo ważne jest zatem, by ta strefa wyglądała atrakcyjnie, bogato i kolorowo. Do dekoracji można wykorzystać świąteczne elementy. Święta kojarzą się także z obfitością. Zgodnie z zasadą, która mówi, że duża ilość towaru jest elementem zachęcającym do zakupu, a półka w połowie pusta zniechęca, lepiej skoncentrować ekspozycję tak, by sprawiała wrażenie obfitości.

Promocja idzie na szczyt

Resztę promowanych produktów można wyeksponować w najbardziej atrakcyjnych miejscach danego regału, m.in. na szczytach regałów widocznych od strony alejek sklepowych. Tam również dbamy o elementy świąteczne: akcenty świąteczne w opisach produktów umieszczanych na listwach pod półką (bombki, girlandki umieszczane przy listwach cenowych albo na plakatach z cenami). Oczywiście, nie można w sklepie robić bałaganu. Dla każdej grupy artykułów w atrakcyjnej cenie należy znaleźć najlepszą pozycję wśród regałów, gdzie znajdują się podobne produkty. Środki czyszczące nie mogą stanąć np. w sąsiedztwie bułek.

I po Świętach

Około 15 grudnia w strefie promocyjnej powinny znaleźć się race, fajerwerki, petardy. Jednak szczyt sprzedaży grupy artykułów sylwestrowo-noworocznych przypada na okres pomiędzy świętami a sylwestrem. Dlatego dopiero po świętach rozmiar powierzchni przeznaczonej na ten rodzaj towaru zostaje powiększony. Koniec okresu świątecznego i zmiana układu półki powinna nastąpić w dniach 2-3 stycznia.

Piotr Haman, prezes zarządu firmy Merchandiser, specjalizującej się w systemach wspierania sprzedaży w handlu nowoczesnym


Agnieszka Turska
Agnieszka Turska
dziennikarz

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.

POPULARNE NA FORUM

Tani biznes dla początkującego

Jaki jest szacunkowy koszt otwarcia placówki partnerskiej w Nest Banku? Czy Bank narzuca wyposażenie lokalu i koszty z tym związane?

82 wypowiedzi
ostatnia 17.06.2018
Damskie torebki

Jeśli torebki to tylko Liu Jo! I oczywiście oryginalne :) Tak jak moja poprzedniczka :) https://ubierzsie.com/liu-jo Nie mogę złego słowa na nie powiedzieć. Biznes...

18 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Czy warto otworzyć sklep odzieżowy?

jesli tylko wiesz, że twój produkt jest unikalny lub w naprawdę dobrej cenie to oczywiście :) bez porządnej analizy swot nie ma się natomiast co pchać w ecommerce. Bo...

33 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Mam lokal / Szukam pomysłu na biznes

Może branża spożywcza? Przetwórstwo owoców i warzyw. Jakbyście szukali solidnych maszyn do pakowania soków to znajdziecie je w Bag In Box z Lublina...

427 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Zastanawiałam się jeszcze nad tym... Może warto zainwestować w ziemię pod uprawę? Wiem, że to ciężka praca, ale jeśli dobrze to zaplaujesz, to można na tym zarobić....

119 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great assignment help team provide the java assignment help with the experiences writer in the possible minimal price. In the usa, uk. australia etc, our writer is well...

55 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Prezent na dzień dziecka

Baloniki są super! U nas było przyjęcie dla dzieci w rodzinie i własnie one zrobiły furorę, aż nie zaczęliśmy otwierać prezenty. ;) Na takie przyjęcia obowiązkowo...

2 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Dziękuję za informacje! Szukałem i nie mogłem znaleźć. Pomogłeś mi! dqfansurvey

55 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018