23.02.2006

Każda sieć ma własny sposób na rozwój

O tym, że warto naśladować dobre rozwiązania, przekonuje się coraz więcej sieci handlowych - licencjonują więc swoją działalność.

Franczyza wciąż jest jedną z najefektywniejszych form rozwoju sieci sprzedaży w naszym kraju.
- Rynek jest jeszcze daleki od nasycenia. Z drugiej strony, ludzie - widząc sukcesy obecnych franczyzobiorców - przekonują się do takiego sposobu rozpoczęcia działalności. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które mają zgromadzony pewien kapitał, ale nie mają odpowiedniego przygotowania czy doświadczenia w biznesie - powiedziała gazecie "Puls Biznesu" Anetta Pszczołowska, dyrektor generalny DSD Polska, firmy rozwijającej sieć franczyzową marki DERRI.

Liczba podmiotów opartych na licencji nieustannie rośnie. Potwierdzają to ostatnie dane.
- Począwszy od 2001 r., rocznie przybywa średnio 20 nowych systemów tego rodzaju. Większość z nich wykorzystuje polskie pomysły, co wskazuje na polonizację idei franczyzy. Łącznie na naszym rynku funkcjonuje obecnie 250 systemów franczyzowych, z których 60 proc. działa na zasadzie franczyzy dystrybucyjnej, czyli handlowej - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor PROFIT system.

Dodaje, że najłatwiejsze do prowadzenia są dobrze opracowane koncepty handlowe, nad którymi franczyzodawcy rozpinają parasol ochronny. Najwięcej kłopotów natomiast może sprawiać działalność usługowa oraz taka, dla której barierą jest cena inwestycji początkowej, np. stacje benzynowe.

Powoli, ale w górę

Niektóre sieci handlowe - choć działają na rynku polskim od wielu lat - dopiero w ostatnim czasie zdecydowały się rozszerzać swoją działalność opartą na licencjonowaniu. Przykładem jest firma Ahold i jej sieć supermarketów Albert.
- Na polskim rynku działamy od 10 lat. W tym czasie otworzyliśmy ponad 170 własnych supermarketów Albert. Franczyzę rozwijamy od 2005 r. Wtedy powstały 4 pierwsze franczyzowe Albety w Piechowicach, Szklarskiej Porębie, Kalwarii Zebrzydowskiej oraz Dąbrowie Górniczej - powiedziała gazecie Puls Biznesu Dominika Kosman, menedżer działu komunikacji i PR Ahold Polska.

Więcej: Maciej Jaworski, Puls Biznesu, 23 lutego 2006 r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0