09.09.2009

Jak cię widzą, tak cię kupują

Dlaczego ludzie bez problemów rozpoznają daną markę? I na dodatek mają do niej zaufanie? Ogromny wpływ na ludzi ma logo – atrakcyjność jego kształtu, dobrane kolory i grafika.

Oto przed nami charakterystyczna butelka z ciemnym, słodkim, gazowanym płynem w środku. Produkowany od 1886 roku napój jest doskonałym przykładem jak wielką rolę w biznesie odgrywa rozpoznawalny znak. Niezależnie od szerokości geograficznej nikt nie ma wątpliwości, że to Coca Cola. Klucz do sukcesu marki tkwi w firmowym logo.

Identyfikacja, trudne słowo...

Jednak w przypadku każdej firmy bardzo użyteczne. Przy jego pomocy określamy działania, które budują rynkową pozycję przedsiębiorstwa: jego tożsamość i wizerunek w oczach klientów. Termin „identyfikacja wizualna“ odnosi się zarówno do reklamowych gigantów oraz małych firm. Wizerunek przedsiębiorstwa budujemy bowiem nie tylko za pomocą drogich kampanii obejmujących zasięgiem media w całym kraju. Firmy, których nie stać na wyprodukowanie drogich spotów telewizyjnych lub wykupienie powierzchni reklamowych w czasopismach, powinny zadbać o starannie przemyślane i profesjonalnie zaprojektowane elementy swojej wizualnej prezentacji: logotyp, wizytówkę, szyld przed sklepem. Taką metodą przybliżamy naszą firmę do celu, jakim jest zdobycie nowych klientów oraz ich zaufania.

Wyróżnij się, czyli jak zostać dostrzeżonym

Przy tak szerokim wachlarzu produktów, które mamy do wyboru, niezbędnym elementem przy promowaniu naszej marki staje się przyciągnięcie uwagi klientów. Możemy to robić poprzez nazwę firmy, slogan reklamowy, oryginalne, rzucające się w oczy logo, ciekawe zestawienia kolorystyczne. Pomysły na promocję są niczym nieskrępowane. Jedynym ograniczeniem może być wyobraźnia autora projektu. Najważniejszym działaniem przy promowaniu produktu lub reklamie firmy staje się więc zadbanie o jego opakowanie. Taką funkcję, w przypadku każdej firmy, pełni logo. To pierwszy komunikat wysyłany przez firmę do potencjalnego klienta. Za jego pomocą mówimy kim jesteśmy, co oferujemy, do kogo kierujemy naszą ofertę. Ten kontakt jest błyskawiczny, odbywa się dosłownie i w przenośni - w mgnieniu oka. Dlatego tak ważne jest, by zaprojektowany logotyp, wybrana kolorystyka i czcionka zwróciły uwagę klienta, a równocześnie w swojej formie i treści były tożsame z wizją przedsiębiorstwa.

Daj się poznać od jak najlepszej strony

Spójna polityka identyfikacji wizualnej zwiększa nie tylko wiarygodność firmy, ale i wskazuje na jej stabilność, gwarancję jakości oraz profesjonalizm. Wpływa też na częstotliwość kontaktów dotychczasowych i potencjalnych klientów z naszą marką. Jeżeli zaprojektowany logotyp umieścimy na wizytówkach, papierze firmowym, stronie www, nośnikach identyfikacji wewnątrz firmy (tabliczki z nazwiskiem na drzwiach) i materiałach reprezentujących firmę, to klient częściej styka się z naszym znakiem firmowym i szybciej go zapamiętuje.

Tercet egzotyczny, czyli o konstrukcji logotypu

Termin "logo" używany jest do określenia znaku złożonego z trzech elementów: sygnetu (symbolu graficznego), logotypu (graficznego przedstawienia nazwy) oraz hasła firmowego.

Jednak nie zawsze wszystkie te elementy muszą występować w projekcie równocześnie. Logo może składać się tylko z sygnetu i logotypu. Może też przybrać postać sygnetu bądź logotypu - występujących samodzielnie. Dobrymi przykładami są znaki marek samochodowych. W pewnych przypadkach samo hasło reklamowe (slogan firmowy) może stać się również znakiem rozpoznawczym firmy np. „connecting people“ Nokii, czy „just do it“ Nike'a.

Firmy i oferty, czyli na co zwracać uwagę

Logotypy, podobnie jak każdy inny produkt, można zamówić w firmach zajmujących się profesjonalnym przygotowaniem logo i znaków firmowych. Część z nich dysponuje bazą gotowych logotypów. Istnieje też możliwość zamówienia produktu wykonanego specjalnie dla naszej firmy.

Pierwsza forma współpracy pozwoli nam wybrać spośród setki propozycji najlepszą dla nas. W drugim przypadku otrzymamy kilka (zwykle trzy projekty) z których wybierzemy jeden. Najczęściej firmy sprzedające i projektujące logo tworzą też całościowe identyfikacje wizualne. Skorzystanie z takich usług daje nam pewność, że projekt graficzny będzie przygotowany profesjonalnie, a inne elementy (papier firmowy, wizytówki, strona www) będą spójne graficznie.

Ważne jest też stworzenie strony internetowej przedsiębiorstwa, która oprócz informacji o naszej firmie i oferowanych przez nas produktach, będzie zgodna pod względem formy i graficznego projektu z naszą wizją. Propozycje stron możemy zamówić w firmach tworzących identyfikacje wizualne. Strona powinna być przyjazna wyszukiwarkom oraz pozwalać na samodzielnie uzupełnianie i edytowanie jej treści.

Wachlarz produktów oferowanych przez firmy zajmujące się identyfikacją wizualną jest ogromny. Oprócz logotypów, papieru firmowego, wizytówek i innych materiałów biurowych możemy zamówić także niestandardowe elementy. Mogą to być obrandowanie samochodów służbowych (naklejki na auta z nazwą i logiem firmy), wizytowniki, portfele z wygrawerowanym laserowo logo, wzory rachunków i faktur zgodne z kolorystyką firmową. Oprócz tego dostępne są też materiały ściśle związane z branżą, w której działamy: specjalnie zaprojektowane karty menu dla restauracji (firmowa czcionka, kolorystyka), naszywki na ubrania robocze dla pracowników firm budowlanych itp.

Lifting graficzny, czyli o unowocześnianiu logo

Projekty logo, w zamyśle, mają służyć jak najdłużej i budować wieloletnią tożsamość firmy. Zdarzają się jednak przypadki wprowadzenia pewnych poprawek, bądź też zmiany całego logotypu. Taką operację nazywamy rebrandingiem. Polega ona na uwspółcześnieniu i przystosowaniu logo do nowych odbiorców.

Podjęte działania zależą od potrzeb firmy i mogą w wyjątkowych sytuacjach polegać na całkowitej zmianie formy, a co za tym idzie wizerunku firmy np. w celu zatarcia złego wrażenia lub nieodpowiednich skojarzeń. Rewitalizację najczęściej stosują firmy, które chcą ulepszyć swoje logo lub postanawiają rozszerzyć obszar działalności. Choć rebranding jest działaniem ryzykownym, to i tak stanowi mniejsze zagrożenie niż trwanie przy niewłaściwym wizerunku firmy z niestosownym logo.

Zastrzeżenie znaku, czyli ochrona przed nieuczciwą konkurencją

Budowanie wizerunku firmy wymaga dużych nakładów pieniężnych (druk materiałów promocyjnych, produkcja reklam, przeprowadzenie kampanii), ogromnego zaangażowania pracowników oraz czasu, który potrzebny jest do zdobycia klientów i ich zaufania. Wysiłek włożony w wypromowanie marki i utrzymanie zdobytej pozycji procentuje wiernymi nabywcami - przyzwyczajonymi do naszego produktu, znaku towarowego i charakterystycznego opakowania. Nic więc dziwnego, że logo firmy i elementy jej identyfikacji wizualnej są dobrem chronionym prawem.

W świetle polskich przepisów istniej możliwość zastrzeżenia znaku towarowego. Wnioski o rejestrację składa się w Urzędzie Patentowym. Możemy zrobić to sami lub korzystając z pomocy firmy, która się tym zajmuje (często robią to firmy sprzedające i projektujące logotypy).

Miej wszystko na papierze, czyli o druku

Decydując się na usługi firm tworzących elementy identyfikacji wizualnej otrzymujemy płytę CD z projektami w formie elektronicznej. Dzięki temu zmiany dotyczące np. adresu firmy, zajmowanych stanowisk możemy wprowadzać samodzielnie. Zamawiając druk naszych materiałów biurowych (teczek, wizytówek, papieru firmowego) powinniśmy wiedzieć, że mamy dwie możliwości druku: cyfrowy i offsetowy. Pierwszy z nich jest co prawda drogi, ale dzięki niemu możemy zamówić nawet małe nakłady materiałów dla nas niezbędnych (do 200 sztuk). Przy drukach wielonakładowych bardziej opłacalny jest offset.

Elżbieta Zielińska, autorka artykułu jest specjalistą ds. marketingu w firmie YESLOGO identyfikacja wizualna.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

1

Agnieszka Kamińska

dziennikarz
Napisz do autora