02.04.2015

Raport o rynku franczyzy 2015

W minionym roku na polskim rynku zadebiutował tysięczny koncept franczyzowy. Rynek dojrzał - rośnie nieco wolniej, ale jest bezpieczniejszy.

Po ponad dwudziestu latach od debiutu nad Wisłą pierwszej sieci franczyzowej można z całą pewnością stwierdzić, że polski rynek franczyzy osiągnął fazę dojrzałości – wynika z raportu przygotowanego przez PROFIT system oraz portal Franchising.pl. W 2014 roku rozwój przez franczyzę rozpoczęły kolejne 143 firmy, a 63 poniosły porażkę. Przybyło zatem 80 franczyzodawców, o 28 więcej niż w 2013 roku.
- Franczyza jest efektywnym narzędziem służącym ekspansji biznesu. Dobrze skonstruowana umożliwia szybki rozwój, czego najlepszym przykładem jest Grupa Eurocash skupiająca około 12,5 tys. sklepów pod kilkoma markami – wyjaśnia Anna Smolińska, redaktor naczelna portalu Franchising.pl. 

Liczba systemów franczyzowych w 2015 roku

Zdaniem ekspertów polski rynek franczyzy okrzepł, oczyścił się z nieudolnych franczyzodawców i oferuje coraz większą gamę sprawdzonych konceptów biznesowych. Wśród 1058 systemów franczyzowych rośnie liczba graczy, którzy mogą pochwalić się bogatym doświadczeniem w udzielaniu licencji na biznes – twierdzą eksperci.
– To dobra wiadomość dla osób poszukujących pomysłów na własny biznes i rozważających otwarcie firmy pod franczyzowym szyldem – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Firmy są coraz lepiej przygotowane do franczyzy i oferują franczyzobiorcom dobrej jakości narzędzia pomocne w prowadzeniu biznesu, m.in. programy do obsługi klienta (CRM), szkolenia z produktów, merchandising i inne. Zarazem coraz mniej jest na rynku franczyz źle opracowanych, które niosą ryzyko dla potencjalnych franczyzobiorców. Polacy coraz lepiej orientują się na rynku franczyzy i nauczyli się weryfikować pomysły na biznes.

Handel rozdaje karty

W 2014 roku przybyło 3 tys. sklepów i punktów usługowych, podczas gdy rok wcześniej prawie 5,5 tys. Łącznie na koniec 2014 roku na polskim rynku działało 63,5 tys. placówek franczyzowych. Według ekspertów PROFIT system i portalu Franchising.pl w 2015 roku ich liczba może wzrosnąć nawet nawet 67 tys.Najliczniejsza – po raz kolejny – okazała się sieć abc, do której należy już 7000 sklepów spożywczych. Firmy handlowe należą do najliczniejszych, ponieważ wielu niezależnych właścicieli sklepów wybiera franczyzę, by móc skutecznie konkurować z dyskontami. Wielu nowych franczyzobiorców pozyskała także Grupa Muszkieterów, stowarzyszenie przedsiębiorców zarządzających supermarketami Intermarché (218 sklepów) i Bricomarché (108 sklepów).

Liczba placówek franczyzowych w 2015 roku

Do liderów w swoich branżach należą apteki Dbam o Zdrowie (350 aptek), Dobre Dla Domu (ok. 51 salonów). Gastronomia okazała się najliczniej reprezentowaną spośród branż usługowych. Na tym rynku wyróżniły się McDonald’s (ponad 225), Telepizza (85) oraz Biesiadowo (90). Wśród nowych firm franczyzowych pojawiły się m.in. Dotacje Export Group, pozyskująca unijne dotacje dla sektora MSP, Duka, Sokółka Okna i drzwi. Poszukiwanie franczyzobiorców rozpoczęły też odzieżowe marki Pawo i Mon Amie.  

Półśrodki to za mało

W 2014 roku 63 franczyzodawców poniosło porażkę – o dziewięć więcej niż rok wcześniej. To potwierdza, że coraz trudniej o względy potencjalnych franczyzobiorców i że szanse na zbudowanie sieci partnerskiej mają tylko przedsiębiorcy, którzy zaproponują rozpoznawalną markę, szeroki zakres wsparcia, a przede wszystkim atrakcyjny produkt bądź usługę.
– Na rynku nie ma miejsca na franczyzy przygotowane na pół gwizdka. Jest tylko kwestią czasu, kiedy rynek wypunktuje słabe strony takiego konceptu. Dlatego zanim rozpoczniemy rozwój, warto dobrze przemyśleć i opracować swoją ofertę franczyzy, tak by obie strony odnosiły korzyści – podsumowuje Michał Wiśniewski.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

8

Marcin Kaleta

doradca we franczyzie
Napisz do autora