10.07.2014

Przedsiębiorcy na rozdrożu

Wszyscy właściciele sklepów powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie widzą swój biznes za kilka lat - mówi Robert Paździor, prezes Spar Polska.

Jakie główne cele stawia sobie pan jako nowy prezes sieci Spar?
Zdecydowanie  skupię się na działaniach prosprzedażowych, które będą skutkowały zwiększeniem obrotów w sklepach, poprawą warunków handlowych i co za tym idzie zwiększeniem konkurencyjności. Chcę, aby Spar kojarzył się z jakością nie tylko pod kątem wizualizacji, wyglądu sklepów czy też obsługi, ale też usług, jakie świadczymy dla naszym partnerom – franczybiorcom, producentom i dostawcom. Będziemy bardziej skuteczni i będziemy bliżej sklepów, aby każdego dnia czuły wsparcie ze strony naszej organizacji.

Gordon Campbell, dyrektor zarządzający Spar International Fot. Spar

Sklepy Spar mają w zależności od formatu i lokalizacji spełniać rolę dyskontów, supermarketów i zarazem małych centrów handlowych.

Czym właściwie sieć Spar ma się wyróżnić na rynku?
Sklepy Spar to przyjazne supermarkety o różnych (obecnie trzech) formatach, które wyróżniają się dużym asortymentem, działami produktów świeżych, przyjazną obsługą oraz markami własnymi Spar i Lubię. To sklepy, gdzie można szybko zrobić zakupy, znaleźć dobrą, dyskontową cenę, ale również wysłać kupon Lotto, zapłacić rachunki, wypić kawę bądź zjeść kanapkę. W przypadku Spar można mówić o modelu sklepu, który w zależności od formatu i lokalizacji spełnia rolę i dyskontu, i supermarketu, i zarazem małego centrum handlowego.

Prezes Grupy Kapitałowej Bać-Pol, do której należy Spar Polska, podkreśla polskość przedsięwzięcia, jakim jest Spar na naszym rynku. Ale przecież to międzynarodowa marka, o zagranicznych korzeniach. Nie dostrzegają państwo paradoksu, zarzucając Eurocashowi i Jeronimo Martins to, że reprezentują zagraniczny kapitał?
Spar to międzynarodowy brand obecny już w 37 krajach korzystający z 82-letniego doświadczenia. Spar International jest organizacją  spółdzielczą, która łączy rzesze prywatnych przedsiębiorców pod jednym logo. Nie ma powiązań kapitałowych z poszczególnymi krajami. Spar Polska to wyłącznie polski kapitał - właścicielem 100 proc. akcji jest BaćPol - firma na wskroś polska, dziąłajaca w Polsce i tu płacąca podatki. Sieć tworzą również polscy właściciele sklepów.

W jakim kierunku będzie rozwijał się rynek FMCG w Polsce? Czy można nakreślić jakiś docelowy stan równowagi pomiędzy głównymi siłami, jakimi są małe sklepy, dyskonty, super-  i hipermarkety?
Rynek FMCG ewoluuje. Obecnie pozycję dominującą osiągnęły sieci dyskontów, ale jeszcze kilka lat temu „rządziły” hipermarkety. Nikt nie przypuszczał, że polski rynek tradycyjny będzie dalej miał się całkiem dobrze, jeżeli weźmiemy pod uwagę jaki jest „młody” i jak bardzo doskwiera mu brak dostępu do kapitału. Mimo że co roku zamyka się kilka tysięcy sklepów, to w ich miejsce powstają nowe. Liczba sklepów maleje, gdyż przedsiębiorcy nauczyli się liczyć pieniądze i z większą ostrożnością inwestują ciężko zarobione środki. Uważam, że właśnie teraz nadszedł czas konsolidacji polskiego detalu. Wszyscy właściciele sklepów powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie widzą siebie i swój biznes za kilka lat. Czy są w stanie sami osiągnąć w najbliższym czasie rentowność zapewniającą im nie tylko „przeżycie”, ale przede wszystkim rozwój i godziwe zyski w przyszłości. Grupa Kapitałowa BaćPol i Spar wpisują się mocno w działania konsolidacyjne i potrafią odpowiedzieć właścicielom sklepów na zadane wcześniej pytania. Przykładem jest nasz strategiczny alians z Piotrem i Pawłem, Topazem i Polomarketem .Wspólne działania pozwolą skutecznie rywalizować z konkurencją m. in. dzięki wspólnej marce ekonomicznej „Lubię”.

Rozmawiał (gum)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0