Handel lubi dużą skalę
Na koniec 2015 roku liczba sieci franczyzowych w branży artykułów spożywczych i przemysłowych sięgnęła 154. Jak podaje Raport o franczyzie PROFIT system, w ramach tych konceptów działało łącznie ponad 36 tys. placówek handlowych na licencji. To właśnie w tej branży jednostek przybywa w najszybszym tempie, a to głównie za sprawą małych sklepów spożywczych, dla których coraz częściej przystąpienie do sieci okazuje się jedyną szansą w rynkowej konfrontacji z dyskontami i ich agresywną polityką cenową. We franczyzie handlowej dominują więc punkty o niewielkich powierzchniach sprzedaży. Liderem jest należący do grupy Eurocash koncept abc, którego liczba sklepów przekroczyła niedawno 8 tys. Za nim plasują się Żabka (3,4 tys. sklepów) i Lewiatan (3 tys. sklepów).
Francuskiemu E. Leclercowi daleko wprawdzie do czołówki branży pod względem liczebności sieci, bo w pod jego szyldem działają 43 sklepy. Jest jednak wyjątkiem pod względem oferowanego na licencji formatu powierzchniowego – jako jedyny koncept umożliwia otwarcie hipermarketu. Osoby chcące przystąpić do sieci muszą dysponować lokalem (lub projektem budowy) o powierzchni o powierzchni sprzedaży co najmniej 1 tys. m2 z możliwością rozbudowy do 1,5 tys. m2. Przeciętny sklep E.Leclerc w Polsce liczy ponad 3 tys. m2 powierzchni. Tymczasem na polskim rynku franczyzy dominują przede wszystkim małe i średnie sklepy spożywcze lub przemysłowe o przeciętnej powierzchni sprzedażowej do 750 m2 oraz supermarkety działające w lokalach o wielkości 750 m2 – 2,5 tys. m2.
– Do sieci E. Leclerc można przystąpić na dwa sposoby. Pierwszy polega na awansie wewnątrz organizacji i otrzymaniu do realizacji projektu inwestycyjnego wypracowanego przez dział rozwoju grupy. W takim modelu partnerskim działa 41 sklepów – tłumaczy Krzysztof Gajewski z E.Leclerc Bielany. – W drugim modeli przedsiębiorca zawiera umowę o korzystanie ze znaku handlowego we własnym sklepie. Na tej zasadzie działają sklepy w Nowym Sączu i Nowym Targu.
Partnerzy muszą zaakceptować politykę cenową i warunki handlowe sieci, a także brać udział w akcjach promocyjnych (katalogi, promocje cenowe, reklama prasowa, RTV i internetowa). Zyskują natomiast dostęp do towarów marek wlasnych sieci (e.c.o.+, Wiodąca Marka, NRT - nasze regiony mają talent), korzystają też z centralnej logistyki i towarów importowanych ekskluzywnie przez E. Leclerc.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Jak się zabrać do inwestycji w nieruchomości, żeby zmaksymalizować zyski? Czy lepiej otworzyć we franczyzie wine bar, wypożyczalnię samochodów czy sklep spożywczy? Dowiedz się z nowego numeru "Własny Biznes FRANCHISING".
W sieci Żabka aż 65 proc. z ponad 8,8 tys. franczyzobiorców stanowią kobiety. Niezależnie od pochodzenia, wykształcenia czy wieku, wszystkie z sukcesem prowadzą swoje biznesy.
Sieć sklepów z alkoholem w minionym roku otworzyła znacznie więcej placówek, niż planowała. Dlaczego?
– Potencjał do rozwoju specjalistycznych sklepów z serami w Polsce jest ogromny – mówi Emilia Grębowicz, kierownik operacyjny w Krainie Serów.
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....