Zakupy zaczynają się po trzydziestce
Co czwarta osoba w wieku 30-39 lat oraz 23 proc. osób w wieku 40-49 lat zarabia powyżej 2,2 tys. zł miesięcznie. W tych grupach wiekowych znajdziemy też największy odsetek osób zajmujących stanowiska kierownicze i dyrektorskie czy też prowadzących własne biznesy (odpowiednio 11% i 9% w poszczególnych grupach wiekowych). Nic dziwnego, że przedstawiciele sektora handlu i usług uważają osoby po trzydziestce za najbardziej atrakcyjnych klientów.
Najwięcej na tygodniowe zakupy wydają konsumenci w wieku 40-49 lat – 12% z nich przeznacza na ten cel więcej niż 250 zł. Trzydziestolatkowie natomiast płacą wyższe rachunki za telefon komórkowy – opłaty 16% z nich przekraczają kwotę 100 zł. Obie grupy chętnie robią zakupy drogą wysyłkową: w ten sposób 45% z nich wydało co najmniej 200 zł.
Osoby po trzydziestce dbają o swój czas wolny i rozrywkę. Lubią spędzać czas aktywnie (35% deklaruje zainteresowanie sportem, 32% wychodzi do pubów i dyskotek) oraz pożytecznie (40% woli komputer i Internet, 17% przeznacza wolny czas na samokształcenie lub naukę języków obcych). Po czterdziestce stajemy się większymi domatorami i większość zainteresowań skupiamy na zajęciach związanych z domem czy czytaniem książek.
Firma przygotowała kilka przykładowych charakterystyk grup konsumentów w wyżej opisywanych kategoriach wiekowych:
Profesjonaliści z potencjałem
Wykształceni, zajmujący atrakcyjne pozycje zawodowe, o stabilnej sytuacji finansowej, zamieszkali w dużych aglomeracjach miejskich.
Będąc u szczytu kariery zawodowej, korzystają z owoców swojego sukcesu. W ich pierwszym własnym domu czy mieszkaniu najczęściej biega już małe dziecko. Co rano podjeżdżają Fordem Focusem, Renaultem Megane czy Toyotą Corollą pod eleganckie biurowce, gdzie na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych, lub też rozkręcając swój biznes, skrzętnie pracują na wzrost swojego statusu. Lubią produkty z wyższej półki, szczególnie jeśli dodatkowo ułatwiają im życie. Zmywarki, komputery i wyższej klasy sprzęt RTV i AGD jest więc jak najbardziej na miejscu.
Sporo rozmawiają przez telefon komórkowy – miesięczne rachunki 40% z nich wynoszą więcej niż 100 zł – preferując stały abonament od ofert pre-paid. Choć dzieci ograniczają nieco ich swobodę, bardzo rzadko spędzają urlop w domu. Połowa z nich wybiera polskie morze, Mazury lub góry, a jedna czwarta – spokojne, europejskie kurorty turystyczne. Poszukiwacze przygód, których w tej grupie jest całkiem sporo (8%), podróżują do egzotycznych miejsc na odległych kontynentach.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 2,4%
Pierwsze dziecko już jest, pierwsze mieszkanie – niekoniecznie. Średnie miasto – średnie perspektywy. W przeważającej części małżeństwa lub osoby z małym dzieckiem (72%), o dochodach nieco powyżej średniej. Co czwarta osoba wykonuje zawód pracownika biurowego. Znaczna część przerwała pracę, aby poświęcić czas wychowaniu dzieci. Zarobki nie pozwalają im na oszczędzanie, a ponad 50% wciąż boryka się z brakiem własnego mieszkania. Jeśli już jednak szukają własnego M, starają się wybierać małe lokale (do 50 m2) w nowych budynkach. Deklarują chęć zakupu samochodu rodzinnego. Preferują zakupy w dużych sklepach, w których mogą kupić wszystko na raz i skorzystać z promocji. Wiek nadal wyznacza ich zainteresowania, ale te powoli przesuwają się w stronę zajęć bardziej statecznych, takich jak czytanie książek i zajęcia domowe (poza rozrywką i muzyką).
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 1,3% Aspirująca klasa średnia
Małżeństwa z większych miast, które wypłynęły już na głębsze wody i nie pozostają daleko w tyle za finiszującą czołówką. Dobrze wykształceni, z dochodami zdecydowanie powyżej średniej krajowej, zwiększają stale swój potencjał zakupowy. Dobra posada w biurze lub na stanowisku specjalistycznym zapewnia stabilne i całkiem niezłe dochody. Ponad połowa zarobiła już na własne M, a trzy czwarte na swój samochód. Stać ich na różne małe ekstrawagancje – lepsze auto, ekskluzywną wycieczkę, kamerę czy inny technologiczny gadżet. Nie oszczędzają zbytnio, robiąc zakupy w hiper- i supermarketach (jedna trzecia wydaje tygodniowo więcej niż 200 zł), a dobrych okazji wolą za to poszukać na aukcjach internetowych czy wyprzedażach. Chętnie korzystają z telefonów komórkowych zarówno w systemie abonamentowym, jak i na kartę.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,2% Sól tej ziemi
Rodziny z dziećmi, o dochodach poniżej średniej. Tradycyjne upodobania i produkty ze średniej półki. 30 i 40-latkowie, wykonujący przede wszystkim prace biurowe i fizyczne. Wykształcenie średnie. Dochody nieco poniżej średniej krajowej. Konserwatywni w wyborach zakupowych, cenią praktyczność i niskie ceny. Mało związani z marką produktu. Korzystają tylko z podstawowych produktów finansowych (konto osobiste, karta kredytowa). Chętnie korzystają z pożyczek gotówkowych i debetów. Blisko 30% z nich mieszka w mieszkaniach komunalnych. Mało entuzjastyczni jeśli chodzi o nowe technologie. Jeśli kupują komputer, to dla dorastającego dziecka.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,4% Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Z Atelier Herosima franczyzobiorcy mogą otworzyć lokale w kilku różnych formatach. A jakie wsparcie otrzymają od franczyzodawcy?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...