Małe w dużych
Szewc czy salon fryzjerski, cukiernia czy kwiaciarnia? Jakie usługi można spotkać w dużych sklepach?
Wszystkie sklepy starają się zapewnić dużą różnorodność butików i punktów usługowych. Dlatego wyszukawszy w galerii handlowej szewca, możemy mieć pewność, że drugiego już nie znajdziemy. – Dbamy o klientów. Nie chcemy, żeby usługi się powtarzały – tłumaczy Wanda Bakalarczyk ze spółki Metro, właściciela Realu.
- Początkowo w Polsce miały powstać tylko hipermarkety z niewielkimi galeriami handlowymi. Okazał się jednak, że Polacy lubią duże centra handlowe – przekonuje Wanda Bakalarczyk. – Nasze sklepy w Niemczech nie mają tak dużego zaplecza handlowego.
W Leclercu na Ursynowie przy okazji zakupów możemy kupić prasę, zjeść w restauracji, dorobić klucze czy naprawić buty. – Galeria jest uzupełnieniem tego, co supermarkecie – mówi Anna Kostrzewska z Leclerca. – Przed zakupami klient może zostawić rzeczy w pralni, po zakupach może wstąpić na kawę i ciasto do kawiarni.
W Hicie oprócz poczty, banku czy apteki znajdują się też stoiska z odzieżą firmową. – W sklepie nie ma markowej odzieży, więc wynajęliśmy powierzchnię pod sklep z markowymi dżinsami czy bielizną – wyjaśnia Barbara Rabus-Tomala z Hitu. – W ten sposób poszerzyliśmy ofertę i możemy więcej zaoferować naszym klientom.
Umowy z koncesjonerami podpisywane są na wiele lat, dlatego dobranie odpowiedniego asortymentu jest ważne. Zwykle zgłasza się kilka chętnych firm. Która zostaje wybrana?
- Stawiamy bardzo konkretne warunki, czynsz wynosi 125 zł za m kw., opłata na wejście wynosi równowartość sześciomiesięcznego czynszu, a dodatkowo zabezpieczamy się wekslem in blanco – nie każdego przedsiębiorcę na to stać – wylicza Anna Kostrzewska.
- Są to zwykle te same firmy, z którymi współpracujemy od początku działalności w Polsce – opowiada Wanda Bakalarczyk. – Nowe sklepy dokładnie sprawdzamy, unikamy niepewnych partnerów.
Podobnie jest w Hicie. – Umowy podpisujemy od 3 do 5 lat. Często stworzenie stoiska bardzo dużym wydatkiem, wtedy idziemy klientom na rękę i podpisujemy umowy nawet na 10 lat – mówi Barbara Rabus-Tomala z Hitu.
Trudno nie zauważyć, że stoiska na galerii są zharmonizowane z wystrojem supermarketu. Przeszklone wejście, sterylny wystrój i pastelowe kolory sprawiają, że trudno znależć cechy charakterystyczne czy wyróżniające.
- Sieć w Niemczech zatrudnia architekta nadzorującego, aby wszystkie sklepy miały ten sam klimat. Polscy architekci i dekoratorzy doskonale wiedzą, jakie mamy oczekiwania – zdradza Wanda Bakalarczyk.
- Zastrzegamy sobie prawo akceptacji projektu wystroju sklepów. Nie może on odbiegać od naszego pomysłu na aranżację. Nie zgodzilbyśmy się na ekstawaganckie kolory i dziwne meble – twierdzi Anna Kostrzewska. – Zwykle jednak nie musimy inerweniować, a przedstawione nam projekty są akceptowane bez zastrzeżeń.
Na szalone pomysły i niekonwencjonalne projekty przygotowani są tylko w Hicie. – Zostawiamy naszym koncesjonerom dużą dowolność, dopuszczamy bardzo różny wystrój i akceptujemy eszelkie pomysły. U nas akceptacja projektu jest tylko wymogiem formalnym i rzadko ingerujemy w projekty – deklaruje Barbara Rabus-Tomala.
Więcej: Gazeta Wyborcza, 22 czerwca 2001, "Supermarket"
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Z Atelier Herosima franczyzobiorcy mogą otworzyć lokale w kilku różnych formatach. A jakie wsparcie otrzymają od franczyzodawcy?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...