Nowe trendy w handlu detalicznym

Wtorek
07.05.2002
Handel detaliczny to branża z którą konsumenci spotykają się najczęściej i która jest im najbardziej znana. Obejmuje ona zarówno małe rodzinne sklepiki jak i wielkie centra handlowe
 
Jak pisze Gazeta Wyborcza w ostatnich latach w handlu detalicznym pojawiło się wiele nowych podmiotów. Obok małych sklepów osiedlowych pojawiły się ekskluzywne butiki, tanie sklepy dyskontowe, sieci super- i hipermarketów (obecnie jest ich w Polsce prawie 300), jak i wielkie centra handlowe mieszczące nie tylko różnorodne sklepy, często specjalistyczne, lecz także kina, restauracje i centra rozrywki. Nie można też zapomnieć o coraz liczniejszych przedsiębiorstwach handlowych, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem internetu, tzw. e-commerce, oferując wirtualne zakupy od prezentów, książek, kwiatów, poprzez artykuły spożywcze, materiały do dekoracji wnętrz po sprzęt budowlany czy przemysłowy.

Dotychczas w Polsce mamy do czynienia z centrami handlowymi pierwszej generacji(supermarkety), drugiej generacji(supermarkety otoczone galerią sklepów) oraz trzeciej generacji( supermarkety, dużo butików i centrum rozrywki). Wkrótce zaczną powstawać centra czwartej generacji, których główną atrakcją będą centra edukacyjno-rozrywkowe (np. akwaria, miniaturowe parki tematyczne), do których sklepy i butiki będą jedynie dodatkiem.

Od dłuższego czasu, co wyraźnie widać również w Polsce, występują trendy globalizacyjne i konsolidacyjne. Niemal wszystkie sieci obecne w kraju zapowiadają dynamiczny rozwój i dalsze inwestycje w ciągu najbliższych lat. Oznacza to z jednej strony zwiększenie liczby miejsc pracy, intensywną współprace z szeregiem innych usługodawców, rozwój lokalnej infrastruktury, lecz jednocześnie monopolizację handlu na danym obszarze i zmniejszenie konkurencyjności wielu drobnych sklepików i punktów usługowych.

W coraz większym stopniu nowoczesne rozwiązania technologiczne dla handlu detalicznego: systemy rejestracji sprzedaży, systemy kasowe, narzędzia wspomagające zarządzanie relacjami z klientami – CRM, różnorodne rozwiązania e-biznesowe wkraczają w obszar handlu pomagając spełniać coraz większe oczekiwania klientów, sprzyjając obniżkom kosztów, skracaniu czasu dostaw, lepszej organizacji i kontroli pracy.

Więcej: Marta Makowska, Magda Fonrobert, Gazeta Wyborcza, "Praca", 6 maja 2002
Gazeta Wyborcza

POPULARNE NA FORUM

Biznes po stronie dobra

Excellent reading, I read a lot of posts but I am really impressed with your post. Thank sir, I will look into this article. To know about me, try talking to me vex 3

4 wypowiedzi
ostatnia 10.12.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Our GotoAssignmentHelp Best Assignment Help Website for Quality Assignment Writing Help. Take advantage of a pocket-friendly academic assignment help service. Visit us now and...

4 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Ubezpieczenie samochodu

Orientujecie sie moze gdzie najlepiej bedzie je wykupic?

1 wypowiedzi
ostatnia 15.11.2018
Sklep z odżywkami w Poznaniu

Olimp trzyma poziom, znam ich suple od lat i zawsze się po nich dobrze czuję, czy buduję masę, czy spalam, to zawsze te efekty są przyśpieszone, zdrowe, naturalne....

9 wypowiedzi
ostatnia 03.10.2018
Jaka reklama się opłaca?

Teraz wszyscy stawiają na reklamę internetową, profil na FB/Instagramie, a moim zdaniem ważna jest też reklama lokalna, jakaś reklama w gazecie, ulotki czy baner. Moja...

82 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018
Agencja Tłumaczeń Przysięgłych

Ja korzystam z biura tłumaczeń w Białymstoku, ProLingua. Pan Bagiński to tłumacz przysięgły, bardzo fachowy i solidny. Wykonuje tłumaczenia specjalistyczne ( w tym...

5 wypowiedzi
ostatnia 17.09.2018
Pozycjonowanie

A czy nie lepiej zaangażować się po prostu w promowanie firmy w social mediach?

1 wypowiedzi
ostatnia 03.09.2018