Strefa przejścia
Proces uczestniczenia klienta w strefie przejścia zaczyna się jeszcze przed wejściem do sklepu. Główną rolę odgrywa tu witryna lokalu. Często zdarza się, że jej oświetlenie nie jest dostosowane do warunków pogodowych (problem nie występuje w przypadku lokali w centrach handlowych). Przy słonecznej pogodzie szyby odbijają światło, przez co wystawa staje się nieczytelna. Przy pochmurnej z kolei trzeba zadbać o odpowiednie oświetlenie.
Z daleka wrażenia również nie robią przeładowane witryny, w których umieszczane są drobne elementy. Idąc ulicą ludzie na ogół się spieszą i to, co nie zainteresuje ich z daleka, tym bardziej nie zauważą z bliskiej odległości, gdzie obraz przewija się dużo szybciej.
Klient robi rozpoznanie
Przekroczenie progu sklepu na ogół dla klienta jeszcze nic nie oznacza. Przez pierwsze sekundy obecności w nim podąża jeszcze w tym samym tempie i dopiero po kilku sekundach stopniowo spowalnia ruch. Wtedy też zaczyna dostrzegać, gdzie się znalazł, przystosowuje oczy do oświetlenia, stara się ogarnąć swoim wzrokiem cały sklep. Następnie identyfikuje pozostałe bodźce, jak dźwięki, zapachy czy temperaturę. Powyższe czynniki powodują, że klient cały czas jest rozkojarzony i dopiero po przejściu kilku metrów dociera do niego, że jest już w sklepie i może przystąpić do robienia zakupów.
Stąd również wynika, że odwiedzający sklep nie zwróci uwagi na towar, ulotki czy stojaki, które prezentują się przy samym wejściu. Również zagabywanie klienta tuż po przekroczeniu progu skończy się jego wewnętrzną izolacją, ponieważ w trakcie tzw. rozpoznawania terenu nie będzie sobie życzył, by mu ktoś przeszkadzał. Naturalnym zatem wydaje się umożliwienie klientowi pokonania strefy przejścia i dania mu chwili na przystosowanie się do panujących w pomieszczeniu warunków.
Wykorzystaj okazję
Niewątpliwie strefa przejścia jest dobrą okazją do wpłynięcia na zachowanie klienta. I najczęściej wykorzystują to małe sklepy, np. poprzez zamontowanie drzwi, które delikatnie skrzypią, co jest dla odwiedzającego jasnym sygnałem, że znalazł się w innym pomieszczeniu. Podobnie można wykorzystać światło, które ma oddzielać powierzchnię sklepu od części zewnętrznej.
Analizując zachowanie klienta można z całą pewnością stwierdzić, że nie warto stawiać niczego przy wejściu do sklepu, ponieważ nie zostanie to zauważone. Zupełnie inna reakcja klienta będzie po przekroczeniu trzech pierwszych metrów. Taki eksperyment można zrobić z koszykami. Postawione na początku nie będą wykorzystywane przez klientów. Jeśli się jednak znajdą trzy metry dalej, większość osób z nich skorzysta.
Ale o ile ekspozycja towaru przy wejściu się nie sprawdzi, o tyle wrażenie może zrobić pracownik. Już na samym wstępie można ich przywitać, co bez wątpienia zostanie odebrane pozytywnie i podniesie prestiż sklepu. Pracownik przy wejściu to również sposób na drobnych złodziei. Sam Walton, założyciel sieci sklepów Wal-Mart udowodnił, że przy strefie przejścia można zatrudnić pracownika o miłej aparycji, np. starszą panią, która będzie pozdrawiać przychodzących klientów, a wtedy żaden z nich nie będzie próbował czegokolwiek wynosić w kieszeniach. Pracownik przy wejściu to również sposób na zareklamowanie i rozpowszechnienie promocji, która czasem może zostać niezauważona przez klienta.
(mdk)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Miejsce pracy musi być przyjazne i komfortowe. Tylko wtedy przełoży się na większe zaangażowanie i produktywność załogi.
Przy aranżacji wnętrza w sklepie odzieżowym kluczową rolę dla poziomu sprzedaży odgrywa wystawa, przymierzalnia i manekin.
Doświadczeni biznesmeni wiedzą, że powodzenie biznesu w dużej mierze zależy od jego lokalizacji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalu na firmę.
Znalezienie odpowiedniego miejsca na lokal gastronomiczny to niełatwa sprawa. Podpowiadamy, jak się za to zabrać.
Zewnętrzne oznakowanie firmy to jedna z tańszych form reklamy, w którą powinien zainwestować każdy przedsiębiorca.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...