Piszemy franczyzowy biznesplan

Środa
20.10.2010
Niektórzy franczyzodawcy wręcz żądają od kandydatów przedstawienia biznesplanu pod konkretną wielkość inwestycji i konkretną lokalizację. Sprawdzają w ten sposób biznesowy talent biorcy.
 

Franczyzodawca może w trakcie negocjacji zaprezentować kandydatowi na franczyzobiorcę przykładowy plan finansowy opracowany przez centralę. Jest to jednak pewna uśredniona projekcja biznesplanu dla możliwego acz nieistniejącego punktu. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa warto przygotować własny, bardziej szczegółowy biznesplan.

Sporządzenie solidnego biznesplanu zwiększa szanse franczyzobiorcy na przyjęcie do sieci, a także na uzyskanie ewentualnego kredytu w banku. Przede wszystkim jednak jemu samemu uświadamia zakres czekającej go pracy i odsłania przeszkody towarzyszące planowanej działalności biznesowej. Przygotowanie, zaprezentowanie i umiejętność obrony biznesplanu ukazuje zazwyczaj także rzeczywiste przygotowanie kandydata jako potencjalnego franczyzobiorcy.

Franczyzowy biznesplan jest podobny do tradycyjnego, opracowanego przed rozpoczęciem każdego przedsięwzięcia. Wyróżnia go jednak to, że akurat są w nim opisane działania inwestycyjne zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy.

Dobry biznesplan powinien zawierać następujące elementy

  1. Wstęp
    We wstępie w zwięzły sposób opisujemy koncepcję planowanego przedsięwzięcia. Tu jest również miejsce na krótkie uzasadnienie przez franczyzobiorcę jego wyboru (dlaczego ta marka a nie inna). Franczyzobiorca powinien przedstawić posiadane możliwości dotyczące skali sprzedaży oraz określić harmonogram inwestycyjny i opisać oczekiwane efekty. Franczyzodawcy spodziewają się również określenia wpływu inwestycji na przyszłą sytuację finansową biorcy oraz scharakteryzowania jego krótko i długoterminowych celów.
  2. Informacje o franczyzobiorcy
    Franczyzodawcę interesuje wszystko: w tym rozdziale biznesplanu należy podać: pełną nazwę franczyzobiorcy, adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, inne dane kontaktowe (numer telefonu, fax, e-mail itp.), REGON, NIP oraz status prawny franczyzobiorcy (czy jest już przedsiębiorcą, jaką formę prawną ma jego działalności, ponadto należy podać numer z ewidencji lub numer KRS). Warto także przedstawić krótką historię dotychczasowej działalności biznesowej lub przebieg kariery zawodowej.
  3. Opis rynku
    Jest to najważniejsza cześć biznesplanu. Franczyzobiorca powinien opisać warunki, jakie rynek może postawić jego firmie. Czy rynek ten jest stabilny, zmienny, czy się rozwija, a może jest tylko sezonowy? Jaki będzie miało to wpływ na przychody franczyzobiorcy. Należy scharakteryzować wielkość rynku (pod względem potencjału nabywczego), a także ocenić spodziewany potencjał rozwojowy. Franczyzodawca chętnie dowie się o konkurencji na danym obszarze, z wyszczególnieniem jej mocnych i słabych stron.
  4. Lokal
    Franczyzobiorca musi opisać lokal, w którym będzie prowadził działalność poprzez określenie jego rozmiaru, położenia, wyposażenia oraz stanu technicznego. Jeżeli nieruchomość jest jego własnością, powinien wskazać tytuł prawny do tego lokalu, oszacować jego wartość, wymienić ciążące na nim ograniczenia (np. hipoteka, służebność). Jeżeli franczyzobiorca wciąż spłaca tę nieruchomość, musi określić kwotę pozostałą do uregulowania, czas w jakim to nastąpi, a także wymienić osobę, której winien jest płacić. W przypadku najmu czy dzierżawy konieczne jest podanie wysokości czynszu oraz czasu, na jaki umowę zawarto, z uwzględnieniem możliwości jej przedłużenia i warunków, na jakich może to nastąpić.
  5. Personel
    W prowadzeniu placówki franczyzowej, jak w każdym innym biznesie, jednym z najważniejszych czynników są ludzie. W biznesplanie należy przedstawić osoby, które będą tworzyły kadrę kierowniczą placówki, a także pracowników i ich kwalifikacje (jeśli już ich zrekrutowaliśmy). W krótkiej charakterystyce każdego menedżera powinny się znaleźć informacje o jego wykształceniu, doświadczeniu zawodowym i dotychczas zajmowanych stanowiskach. Pożądane jest umieszczenie własnej opinii o mocnych i słabych stronach jego osobowości. Istotne jest także przedstawienie pomysłu na strukturę zatrudnienia w nowej firmie.
  6. Plan marketingowy
    W tej części biznesplanu należy zaplanować najważniejsze cele marketingowe, zaproponować działania promocyjno-reklamowe wspomagające sprzedaż, w tym także dotyczące wyglądu punktu, w którym franczyzobiorca będzie prowadził biznes. Jednak ma on tu ograniczone możliwości własnej inicjatywy. Wystrój pomieszczenia, sposób rozlokowania i oznaczenia towarów, stroje pracowników, także ulotki, broszury i inne materiały reklamowo-promocyjne – wszystko to musi uwzględniać zasady określone w podręczniku operacyjnym franczyzodawcy i umowie franczyzowej.
  7. Źródła zaopatrzenia
    Franczyzobiorca musi określić posiadane źródła dostaw towarów lub surowców. Zwykle, w przypadku umów franczyzowych to franczyzodawca określa system dostaw, a franczyzobiorca musi się do niego dostosować.
  8. Informacje finansowe
    W biznesplanie franczyzobiorca powinien przedstawić zasoby kapitałowe, jakimi dysponuje, wyróżniając środki własne oraz pochodzące z kredytów lub pożyczek. Musi określić kwoty przeznaczone na bieżącą działalność oraz wskazać źródła rezerw finansowych, na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. W tej części biznesplanu znaleźć się powinna analiza przepływów finansowych oparta na przewidywanej wielkości sprzedaży, pomniejszonej o główne koszty. Nie wolno zapomnieć o wyszczególnieniu wydatków - zarówno kwot uiszczanych franczyzodawcy, jak też z tytułu czynszu, dostaw, wynagrodzeń pracowników czy bieżących opłat za energię, gaz itp. Wyszczególnienie środków, jakimi dysponuje franczyzobiorca oraz ich odpowiednie rozdysponowanie, pozwoli mu uniknąć potencjalnych a nieprzewidzianych strat w przyszłości.
  9. Załączniki
    Jest to ostatnia część każdego biznesplanu. Zamieszcza się w niej dokumenty dodatkowe. Mogą to być np. kopie umów kredytowych czy CV pracowników. Dokumenty te uszczegóławiają informacje zawarte w biznesplanie.
  10. Rola franczyzodawcy
    Każdy potencjalny franczyzobiorca musi zdawać sobie sprawę, że stworzenie solidnego biznesplanu jest podstawą rozpoczęcia i skutecznego rozwoju jego przedsięwzięcia biznesowego. Franczyzodawca często pomaga franczyzobiorcy w tworzeniu biznesplanu tak, aby od początku uwzględnić w tym dokumencie specyfikę sieci oraz uniknąć ewentualnych późniejszych zarzutów o wprowadzenie franczyzobiorcy w błąd. Jeśli inwestor tworzy biznesplan samodzielnie, powinien i tak spojrzeć na swój projekt oczami franczyzodawcy.

Konsultanci PROFIT system


Agnieszka Turska

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023