Co czwartek dodatek o franczyzie
Zdaniem Pulsu Biznesu, franczyza daje firmom szansę na szybki i bezpieczny rozwój.

Decydując się na franczyzę warto jest zapoznać się ze wszystkimi aspektami prowadzenia takiej działalności bez względu na to, po której stronie układu planujemy się znaleźć - podkreślają Michał Wiśniewski i Arkadiusz Słodkowski, zarządzający portalem franchising.pl
Wygoda tajemnicą franczyzy
Może zastanawiać, co przyczyniło się do tak intensywnego rozwoju franczyzy na świecie, formy prawnej przypominającej przecież kilka innych. Odpowiedź może być dla niektórych zaskakująca, czynnikiem tym jest bowiem wygoda. Według badań instytutu Gallupa, jedynie kilku procentom biorców licencji nie udaje się przetrwać na rynku pierwszych, krytycznych pięciu lat. Dla porównania, udaje się to jedynie kilkunastu procentom niezależnych, nowo powstałych firm.
Przedsiębiorca podejmuje więc minimalne ryzyko niepowodzenia. Nie musi on też opracowywać własnej koncepcji firmy, od franczyzodawcy otrzymuje bowiem gotowy, sprawdzony przepis na działalność. Co więcej, nie musi się także martwić, jak dotrzeć ze swoją usługą lub produktem do konsumenta - franczyzodawca martwił się o to za niego, jeszcze zanim podjął decyzję o zbudowaniu sieci. A dlaczego ją podjął? Również z wygody. Mając dobrze prosperującą firmę oraz wiedzę na temat tego, co przyczyniło się do jej sukcesu, większość przedsiębiorców myśli o dalszym rozwoju.
Ostrożnie z optymizmem
Franczyza jest określana przez specjalistów jako jedna z najbezpieczniejszych form prowadzenia działalności – zarówno dla dawcy, jak i biorcy. Właściciele firm nie powinni jednak podejmować pochopnych decyzji o stworzeniu sieci franchisingowej. W przypadku braku doświadczenia łatwo przecenić własne możliwości.
- Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na przekazanie swojej koncepcji biorcy licencji, powinien się odpowiednio przygotować. Pierwszym krokiem jest założenie kilku własnych jednostek pilotażowych w różnych lokalizacjach, aby wybrać najlepsze miejsce na budowanie franczyzy. Prowadząc swoje, przynajmniej dwa przedstawicielstwa, ma on możliwość poznania specyfiki koordynowania sieci. Na podstawie tych doświadczeń powinno się opracować zasady, które będą w danej sieci przestrzegane. Dopiero wtedy można stworzyć pakiet franczyzowy - radzi Michał Wiśniewski, dyrektor PROFIT system.
Nie należy też zapominać o zagrożeniach wynikających z nieodpowiedniego doboru franczyzobiorcy. Sprzedając pakiet franczyzowy całą tajemnicę swojego sukcesu powierza się praktycznie obcej osobie. Dlatego właśnie bardzo istotną rzeczą jest tu odpowiednie sformułowanie punktów umowy, mające na celu ochronę wartości niematerialnych. Franczyzobiorcy należy też uświadomić, że sama recepta na sukces to nie wszystko. Do jego osiągnięcia niezbędne są: gruntowne przygotowanie, konsekwencja działania oraz duże nakłady pracy.
Franczyza po polsku
W Polsce franczyza rozwija się coraz bardziej intensywnie, jednak prawdziwy boom, podobny do tych, mających miejsce kilkadziesiąt lat temu w USA czy nieco później na Zachodzie Europy, mamy jeszcze przed sobą. Obecnie działa w naszym kraju nieco ponad 100 sieci franczyzowych. Około 70 proc. z nich stanowią marki zagraniczne. Pozostałe 30 proc. to firmy oparte na polskim pomyśle.
- Rozwój franczyzy w Polsce hamuje brak powszechnej wiedzy o franchisingu. W USA uczą o nim w liceach, w Polsce dopiero na niektórych kierunkach studiów. Zmniejsza to poważnie liczbę potencjalnych franchisobiorców - twierdzi Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system.
Dobrzy kandydaci powinni łączyć doświadczenie menedżerskie z niezbędnym minimum wiedzy o franczyzie i obowiązujących w niej zasadach, posiadając jednocześnie minimum kapitału, niezbędne do dokonania wstępnych inwestycji oraz uiszczenia opłat franczyzowych. Dodaje on, iż powszechna na Zachodzie opinia o braku konieczności posiadania dużego kapitału początkowego i doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej nie do końca przekłada się na rodzime realia.
- To, co w krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej rozumiane jest jako niewielki kapitał, w Polsce okazuje się poważną kwotą. Z praktyki stosowania franchisingu wynika bowiem, że wstępna opłata franczyzowa waha się między 10 a 30 tys. USD, a w przypadku szczególnie ciekawych koncepcji wynieść może nawet 100 tys. USD. Do tego dochodzi koszt niezbędnych inwestycji początkowych, później zaś opłaty bieżące, wynoszące kilka procent obrotu. To wszystko bywa dla polskich franczyzobiorców zbyt dużym obciążeniem - tłumaczy Arkadiusz Słodkowski.
Między innymi z tych powodów w Polsce dość często wstępna, jak również bieżąca opłata franczyzowa wkalkulowana jest w cenę towarów dostarczanych przez franczyzodawcę. Takie rozwiązanie pozwala przystąpić do systemu osobom nie posiadającym wystarczającego kapitału, zapobiegając jednocześnie powstawaniu sporów co do wysokości opłat należnych franczyzodawcy.
Więcej: Monika Niewinowska, Puls Biznesu, 24 października 2002, str.24-25
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...