Hotele ruszają „na próbę”, gastronomia otwiera się sama

Robert Kuc, franczyzodawca Zdrowa Krowa: / "Ostatnie tygodnie poświęciliśmy na wypracowanie takiej obsługi, która zachowuje wszystkie zasady reżimu sanitarnego."
Sobota
06.02.2021
Rząd na próbę poluzował restrykcje w gospodarce – ale nie dla wszystkich. Nadal zamknięta gastronomia otwiera się wbrew zakazom. Przegląd tygodnia 31.01 – 7.02.
 

Rząd zdecydował na dwa tygodnie poluzować nieco obostrzenia w gospodarce. Na razie od 12 do 26 lutego. Otworzyć mogą się hotele i pensjonaty – ale w reżimie sanitarnym. Oznacza to m.in., że będą mogły przyjąć tylko 50 proc. gości, a posiłki będą dostarczane do pokoi. Gastronomia pozostaje bowiem nadal zamknięta. Także 50 proc. miejsc na widowni będą mogły zapełnić kina, teatry, opery, filharmonie. Otworzyć mogą się też wreszcie niektóre obiekty sportowe – zewnętrzne boiska, stoki narciarskie, korty tenisowe, baseny. Zamknięte zostają natomiast nadal siłownie i kluby fitness.

Zdrowa Krowa się otwiera

Pomimo nadal obowiązującego lockdownu gastronomii, sieć Zdrowa Krowa – podobnie jak wiele innych właścicieli lokali gastronomicznych - zdecydowała o otwarciu części restauracji. 

– Jako właściciel marki, kształtujący najwyższe standardy, chciałbym przekazać Wam, że ostatnie tygodnie poświęciliśmy na wypracowanie takiej obsługi, która zachowuje wszystkie zasady reżimu sanitarnego. Zapewniam Was, że bez względu na to, którą Zdrową Krowę odwiedzicie, możecie liczyć na najlepszą obsługę, najwyższą jakość serwowanych potraw, a przede wszystkim na poczucie bezpieczeństwa. Osobiście ja i mój zespół wspieramy wszystkich franczyzobiorców, zarówno tych, którzy zdecydowali się otworzyć swoje lokale dla gości, jak i tych, którzy póki co, działają w oparciu o realizację zamówień na dowóz i wynos – napisał na Linkedin właściciel sieci, Robert Kuc.

Głośny rozwód

Akcja #OtwieraMy stała się przyczyną głośnego rozstania Magdy Gessler z franczyzobiorcą restauracji Schronisko Smaków w Bukowinie Tatrzańskiej. Magda Gessler bardzo gwałtownie zareagowała na informację o otwarciu lokalu, pomimo nadal obowiązującego rządowego nakazu. Podkreśliła, że odbyło się to bez jej wiedzy i poinformowała, że zrywa umowę franczyzową. Druga strona konfliktu przedstawiła swoją wersję, w rozesłanym do mediów komunikacie:

„ Po ponad pięciu latach współpracy właściciel podjął decyzję, że należy pójść własną drogą i zacząć budować nową markę, bez udziału Magdy Gessler. Łukasz Zadylak wypowiedział umowę w listopadzie 2020 roku z zachowaniem półrocznego okresu wypowiedzenia, który upływał w kwietniu 2021 r. Skąd więc szybsze zakończenie współpracy?

Główny wpływ miało na to oświadczenie Magdy Gessler na Jej Facebooku. Schronisko Smaków zdecydowało się bowiem na otwarcie lokalu 16 stycznia, po uprzednim kontakcie i zielonym świetle od prawników Pani Magdy. Tego samego dnia Magda Gessler opublikowała oświadczenie, w którym sprzeciwia się otwarciu i zarzeka, że nic o tym nie wiedziała. Jednocześnie jednak Magda Gessler nie zrezygnowała z pobierania opłat franczyzowych. – Podczas pierwszego lockdownu – w marcu, kwietniu i maju ubiegłego roku płaciliśmy Magdzie Gessler 100 procent należności, mimo zamkniętej restauracji – tłumaczy Kamil Sakałus, dyrektor zarządzający Schroniska Smaków. Przy drugim lockdownie, czyli w miesiącach od października do stycznia Magda Gessler również nie zrezygnowała z wystawiania faktur franczyzowych, ani nie przystała na propozycję ich obniżenia. Mimo tego, że restauracja nie ze swojej winy była zamknięta – dopowiada Łukasz Zadylak. – W biznesie partner nie może patrzeć tylko na pieniądze. Ważne są odpowiednie relacje i wzajemne zrozumienie. Nie może być tak, że z jednej strony dostaję wezwania do zapłaty, a z drugiej sprzeciw wobec działania lokalu. Chciałem normalnie pracować i płacić to, do czego się zobowiązałem. Przez ponad 5 lat współpracy nie miałem żadnych zaległości wobec Magdy Gessler, bo lokal zarabiał – dodaje Łukasz Zadylak. Zarówno podczas pierwszego jak i drugiego lockdownu firma nie zwolniła ani jednego pracownika, a nawet zwiększyła zatrudnienie. Jak to możliwe? Firma rozwinęła bowiem sprzedaż internetową do ogromnych rozmiarów.

Od 1 lutego Schronisko Smaków zmieni nazwę na Restauracja Schronisko Bukowina.”

Orlen inwestuje

W 2021 r. PKN Orlen planuje zainwestować 1 mld zł w rozwój biznesu detalicznego. Po pierwsze koncern chce otworzyć 50 nowych stacji paliw, w tym 30 własnych. W planach jest również dalszy rozwój sieci gastronomicznej, który zakłada uruchomienie 140 nowych punktów Stop Cafe i Star Connect. Firma planuje także wprowadzenie na stacje nowych usług i produktów. Władze sieci zapowiedziały uruchomienie nowego projektu Orlen w Ruchu, który będzie łączył ofertę produktową i gastronomiczną Orlenu z punktami detalicznymi sieci Ruch.

Grupa Orlen zarządza obecnie siecią 2855 stacji paliw, w tym 533 stacjami franczyzowymi. Na stacjach Orlen działają punkty gastronomiczne i handlowe. Na koniec grudnia 2020 roku było ich łącznie 2290, w tym: 1725 Stop Cafe w Polsce (włączając 662 sklepy convenience), 385 Stop Cafe w Czechach, 139 star Connect w Niemczech, 28 Stop Cafe na Litwie oraz 13 Stop Cafe na Słowacji. Operator zarządza także siecią 1209 punktów sprzedaży detalicznej, które działają w ramach spółki Ruch.

AmRest liczy straty

Wstępna sprzedaż AmRestu w ostatnim kwartale 2020 r. spadła o prawie 25 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2019. Wyniosła 397,5 mln euro. Wstępna sprzedaż spółki za cały rok 2020 wyniosła ponad 1,52 mld euro – o 22,5 proc. mniej niż w roku 2019.

– Pojawienie się drugiej fali pandemii COVID-19, która dotknęła w czwartym kwartale 2020 roku większość rynków działalności AmRest, pociągnęło za sobą ponowne wprowadzenie restrykcji dotyczących funkcjonowania restauracji i obsługi wyłącznie wybranych kanałów sprzedaży. Spowodowało to zmniejszenie się udziału otwartych lokali do około 92 proc. na koniec grudnia, w porównaniu do 98 proc. na koniec poprzedniego kwartału – informuje spółka w komunikacie.

AmRest rozwija w Polsce takie marki, jak Pizza Hut, KFC, Burger King i Starbucks.


Straty giganta / Wstępna sprzedaż AmRestu w ostatnim kwartale 2020 r. spadła o prawie 25 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2019.

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023