Sektor z przyszłoscią
Miarą sukcesu tych obiektów jest liczba odwiedzających. Do Warszawskiej Galerii Mokotów – zagląda w ciągu miesiąca milion osób. Wrocławską Galerię Dominikańską w miesiącu odwiedza 800 tyś. osób, a np. Galerię Turzyn w Szczecinie – 400 tyś. potencjalnych klientów.
Jeśli tylko co trzecie, a nawet co czwarte wejście kończy się dokonaniem zakupu, to i tak zapewnia to zlokalizowanym tam sklepom obroty, o jakich tylko marzyć mogą handlowcy z placówek usytuowanych tradycyjnie – przy ulicy.
Szansa dla firm lokalnych
W centrach handlowych dominują wprawdzie salony znanych marek zachodnich, ale nie brakuje także dużych firm krajowych, jak np. Vistula, Wólczanka, LPP prowadzące sieć salonów z modą młodzieżową Reserved, Ochnik czy Euro RTV/AGD. Zaistnienie w nowoczesnym centrum o znacznym potencjale jest także szansa na rozwój dla firm działających dotychczas jedynie na rynkach lokalnych.
Aby otworzyć sklep w centrum handlowym, trzeba ponieść koszty jego aranżacji i wyposażenia, które w dużych obiektach o wysokim standardzie, w zależności od branży, wahają się od 1 do 3 tyś. za mkw. Inwestycja taka może zwrócić się już po 2 – 3 latach, choć bardziej realistyczne wydaje się przyjęcie 5 – 6 – letniego okresu zwrotu. Miesięczna wysokość stawek czynszu jest zróżnicowana i zależy przede wszystkim od wielkości wynajmowanego lokalu. (im mniejszy, tym wyższa stawka za mkw.) Według agencji Cushman&Wakefield Healey&Baker koszt wynajęcia 1 mkw. powierzchni w największych centrach handlowych przez sklep odzieżowy w dogodnej lokalizacji na terenie obiektu to ok. 50 euro miesięcznie. Tak wysokie stawki są w Warszawie. W pozostałych dużych miastach kraju ceny wahają się pomiędzy 26 – 35 euro. Jest to więc koszt porównywalny z rynkową stawką czynszu za lokal przy lepszych ulicach handlowych. Do tego dochodzi opłata eksploatacyjna w wysokości 3 – 6 euro miesięcznie.
Wyspecjalizowane agencje opracowują na zamówienie handlowców szczegółowe analizy atrakcyjności danego obiektu, np. z punktu widzenia zasięgu oddziaływania, prognozowanej liczby klientów i zasobności ich portfeli, a także wiarygodności biznesowej zarządcy. Małych firm rodzimych z reguły jednak nie stać na sfinansowanie tego rodzaju badań. Dlatego można im doradzić, aby przed podjęciem decyzji o wynajmie powierzchni w centrum zażądały przedstawienia listy już zawartych umów z największymi firmami.
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Specjaliści z branży, proszeni o wskazanie czynnika decydującego o sukcesie centrum, są zgodni – najważniejsza jest lokalizacja.
O przewadze konkurencyjnej obiektu przesądza dobór najemców, czyli tzw. mix branżowy. W centrum nie powinno zabraknąć marketu spożywczego oraz liderów rynkowych reprezentujących pozostałe branże. Klientowi trzeba po prostu umożliwić dokonywanie porównań pomiędzy produktami różnych marek, bo to właśnie jest jedna z przyczyn zawrotnej kariery tej formuły handlu.
W centrach najnowszej generacji unika się takiego rozmieszczenia sklepów, które powoduje, że klient gubi się. Sklepy z jednej branży, a także pokrewnych powinny znaleźć się w tym samym ciągu handlowym. Liczy się wreszcie wystrój wnętrza.
Z rozrywką czy bez
Idea funkcjonowania zintegrowanych centrów handlowych opiera się na założeniu, że im dłużej klient będzie przebywał w obiekcie, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzysta np. z oferty gastronomicznej, a po wyjściu z kina być może jeszcze coś kupi.
Nie wszyscy operatorzy podzielają pogląd, że rozrywka rzeczywiście wpływa na wzrost obrotów działających w centrum sklepów. – Multikina i kręgle w żaden sposób nie pomagają handlowi detalicznemu, choć to prawda, że handel przyciąga do rozrywki – powiedział Gazecie Prawnej Michał Świerczewski z ECE. Wiele jednak centrów handlowych doskonale obywa się bez rozrywki.
Więcej: Jacek Piasecki, Gazeta Prawna, 3 luty 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Udział restauracji franczyzowych w sieci Sfinks Polska to już ponad 93 proc. Grupa przede wszystkim przekształca lokale własne, oddając je w ręce franczyzobiorców.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć lub poprawić jej funkcjonowanie, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...