Kodano Optyk z kasą i okiem na zagranicę
Według danych Grand View Research jego wartość w 2023 roku wyniosła ponad 180 miliardów dolarów, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu szacuje się na poziomie 8,3% do 2030 roku.
Nie ulega wątpliwości, że problemy ze wzrokiem stają się coraz bardziej powszechne. Jak wskazuje WHO, ponad 2 miliardy osób na świecie zmaga się z zaburzeniami widzenia, a eksperci szacują, że liczba ta może wzrosnąć dwukrotnie w ciągu najbliższych 30 lat.
W konsekwencji zapotrzebowanie na produkty optyczne nieustannie rośnie, a jednym z liderów tego rynku w naszym kraju jest polska firma Kodano. Posiada ona sieć ponad stu salonów optycznych, którą nieustannie rozwija, także w modelu franczyzowym.
Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na produkty optyczne, Kodano prowadzące już sprzedaż internetową w Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Litwie, planuje zintensyfikować swoje działania związane z ekspansją na europejskie rynki. Na realizację tego celu grupa pozyskała 40 mln zł od zarządzanego przez Vinci SA funduszu Vinci Da Gama, specjalizującego się w inwestycjach w rozwijające się przedsiębiorstwa.
– Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na rozwój sieci salonów stacjonarnych na wybranych rynkach w regionie CEE, a także na rozszerzenie sprzedaży produktów w modelu e-commerce w krajach europejskich. Intensywnie pracujemy m.in. nad rozwojem laboratorium, w którym produkujemy soczewki okularowe, co pozwoli nam poszerzyć ofertę grupy Kodano i zwiększyć marżowość. Planujemy również dynamicznie powiększać sieć placówek w Polsce, otwierając ich około 20-30 rocznie – mówi Mateusz Matula, prezes zarządu Kodano Optyk.
Kodano stawia na nowoczesne podejście i strategię omnichannel, która obejmuje sieć salonów własnych i franczyzowych, największy sklep internetowy z soczewkami kontaktowymi i okularami w Polsce oraz sieć 100 rozmieszczonych w całym kraju Soczewkomatów – maszyn vendingowych, w których klienci mogą zaopatrzyć się o każdej porze w soczewki kontaktowe.
W Polsce Kodano Optyk kontynuuje dynamiczny rozwój salonów franczyzowych, w roku 2024 roku zostanie zrealizowanych około 30 nowych otwarć salonów. Kolejny rok zapowiada się równie imponująco, na pierwszy kwartał przyszłego roku planujemy kolejne otwarcia, a umowy franczyzowe zostały już podpisane i czekają na realizację.
– Jeśli chodzi o Polski rynek, franczyza była dominującym modelem rozwoju przez ostatnie kilkanaście miesięcy. W perspektywie czterech, pięciu lat, zamierzamy mieć około 200-250 salonów Kodano Optyk. W ramach naszej strategii rozwoju proporcja otwierania salonów będzie kształtowała się na poziomie 70-75 procent salony franczyzowe, 25-30 procent salony własne. Podkreślamy, że nasz model franczyzowy jest bardzo bezpieczny. To wynika z jednej strony z samego biznesu, z samego produktu. Optyka, produkty optyczne się obroniły. Czasem próby był okres pandemiczny. Optyka to coś, co poprawia nasz komfort widzenia, w ogóle pozwala żyć w normalnym świecie i normalnie funkcjonować. Więc to jest bezpieczny i stabilny biznes. Stworzyliśmy taki model franczyzy, żeby wspierać franczyzobiorców, żeby dostarczać im praktycznie gotowy produkt. Mam na myśli nie tylko koncepcję marki, ale też produkty, które sprzedajemy i wyposażenie. Franczyzobiorcom dajemy też wiedzę, jak ten salon "ułożyć’’ – mówi Karol Wilczko, wiceprezes zarządu.
– Zaczynamy również otwierać coraz więcej salonów Kodano Optyk w najlepszych parkach handlowych, bo widzimy, że ‘’jest tam klient’’. Oczywiście salon optyczny jest specyficznym miejscem, specyficznym produktem. To nie są zakupy convenience, to nie są zakupy codzienne. I musi być odpowiednie dotarcie do klienta, odpowiednie otoczenie, odpowiedni też tenant mix, żeby wejść z optykiem i żeby ten salon wpasowywał się w nasz model i był wartością dodaną dla całej naszej sieci – kontynuuje Karol Wilczko, wiceprezes zarządu.
– Kodano Optyk mocno inwestuje również w rozwój technologiczny, który otworzył drzwi do branży optycznej zainteresowanym franczyzobiorcom, którzy dotąd nie mieli z nią nic wspólnego. Dzięki wdrożeniu naszego autorskiego sprzętu i oprogramowania, franczyzobiorcy oszczędzają miesięcznie tysiące złotych, ponieważ nie muszą zatrudniać drogich specjalistów, a jednocześnie oferują dostępność badania wady wzroku w każdych godzinach otwarcia swojego salonu Kodano Optyk. Dowodem tego jest przyznana nagroda dla naszej sieci w kategorii ‘Technologia dla Wpływu we Franczyzie’ za projekt "Autorskie oprogramowanie i sprzęt do pomiaru refrakcji i doboru korekcji okularowej" podczas plebiscytu 'Franchise Brands With Impact. Marki, które mają wpływ', nasz projekt wyprzedził kilkanaście innych projektów przedstawionych przez największe firmy działające w branży franczyzowej w Polsce – mówi Konrad Kuska, manager ds. franczyzy.
Zaufanie i kapitał dane nam przez Fundusz Vinci, który stał się naszym wspólnikiem, uzyskana nagroda za rewolucyjną technologię badania wady wzroku, rozpoczęcie ekspansji zagranicznej i kontynuowanie ekspansji w Polsce zdecydowanie pokazuje, jak atrakcyjny jest nasz model działania. Zapraszamy wszystkich poszukujących dobrego biznesu na lata na kontakt z nami i rozmowę na temat potencjału salonu franczyzowego marki Kodano Optyk w swojej okolicy. Partnerem może zostać każdy. Dlatego jeżeli już masz swój salon optyczny, jeżeli jesteś specjalistą z branży optycznej, ale przede wszystkim jeżeli chcesz otworzyć swój pierwszy, drugi lub trzeci biznes i nie znasz się na optyce – koniecznie napisz lub zadzwoń do naszego przedstawiciela. Z nami branża optyczna nie będzie miała dla Ciebie barier – podsumowuje Karol Kożusznik, członek zarządu i dyrektor ds. Ekspansji i Rozwoju.