Centrum handlowe z potencjałem
Deweloperzy i operatorzy centrów handlowych najwyraźniej liczą na poprawę kondycji polskiej gospodarki i wzrost dochodów ludności. Plany inwestycyjne na lata 2003 – 2005, według analityków Cushman&Wakefield Healey&Baker, przewidują oddanie do użytku niemal 1 mln 700 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach. Oznacza, to że w ciągu zaledwie trzech lat centra zwiększą swój stan posiadania aż o 60 proc., a ich łączny metraż będzie stanowił ok. ¾ wszystkich zasobów tzw. nowoczesnej powierzchni handlowej w kraju.
Pod jednym dachem
Ambitne plany deweloperów centrów handlowych wynikają z sukcesu, jaki na naszym rynku odniosła to formuła handlu. Badania konsumenckie dowodzą, że Polakom spodobała się możliwość dokonywania pod jednym dachem zakupów w sklepach reprezentujących wszystkie branże i jednocześnie korzystania z wachlarza usług. W centrach handlowych nigdy nie jest zimno, nie trzeba się też obawiać, że zaraz zacznie padać – a te właśnie prozaiczne czynniki przez większą część roku, przynajmniej w naszym klimacie, negatywnie wpływają na komfort zakupów w ulicznych sklepach.
Klienci doceniają, że obiekty te otwarte są od rana do późnych godzin wieczornych, także w soboty i niedziele. Na powodzenie centrów handlowych wpływa ich coraz bogatsza oferta z zakresu rozrywki i rekreacji.
Jeśli prężnie działające centra handlowe, tj. Galeria Dominikańska we Wrocławiu czy Galeria Mokotów i Reduta w Warszawie, są atrakcyjne dla klientów, to tym samym są one bardzo pożądaną lokalizacją dla handlowców. Już nie tylko renomowane firmy zagraniczne z branży odzieżowej, wyposażenia wnętrz czy też artykułów AGD i RTV, ale także właściciele butików czy też gastronomicy zainteresowani są lokowaniem swoich placówek w wielofunkcyjnych obiektach, z których najlepsze przyciągają w ciągu tygodnia nawet 250 tys. klientów.
Koszty najmu
W centrach warszawskich, ze względu na najwyższą w kraju siłę nabywczą ludności, a wzwiązku z tym także możliwość wygenerowania wyższych obrotów z mkw., czynsze są zazwyczaj wyższe (od 15 do nawet 50 proc.) niż w innych dużych miastach. Według danych agencji Coliers International podstawowa stawka czynszu za małe powierzchnie (do 100 mkw.)waha się w stolicy od 300 do 50 USD za mkw. miesięcznie, podczas gdy w Krakowie trzeba zapłacić od 28 do 30 USD za porównywalny lokal, a w Katowicach 26 – 28 USD. Niższe koszty są w przypadku wynajmu dużych powierzchni – powyżej 800 mkw. W Warszawie stawka za mkw. takiego lokalu mieści się w widełkach 5 – 11 USD, w Krakowie w przedziale 5 – 10 USD, a w Katowicach 6 – 10 USD.
Najemcami większości dużych lokali w centrach handlowych są operatorzy sieci super- i hipermarketów. Czynsze w obiektach usytuowanych na peryferiach są zdecydowanie niższe od tych, które handlowcy płacą w centrach o lokalizacji miejskiej czy zwłaszcza śródmiejskiej.
Oprócz czynszu najemcy wnoszą do kasy zarządcy obiektu opłatę eksploatacyjną w wysokości od 3 do 7 USD za mkw. Pokrywa ona koszt ochrony, utrzymania części wspólnych obiektu oraz zarządu, a także koszty marketingu.
Gdzie czynsze spadną
W przyszłości należy liczyć się z obniżką czynszów w centrach starszej generacji. Trend ten przybierze na sile za ok. 2 lata, kiedy wygasną obowiązujące obecnie 5 – letnie umowy najmu.
Masa krytyczna obiektu
O atrakcyjności centrum handlowego dla firm lokujących w nim swoje sklepy decyduje w znacznej mierze jego potencjał. Im jest on większy, tym większy będzie zasięg jego oddziaływania, co przekłada się na natężenie ruchu klientów i realizowane obroty.
Więcej: Jacek Piasecki, Gazeta Prawna, 26 czerwca 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeden adres, dwa razy więcej możliwości
/28.11.2025
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...